Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

såg på text-tv...

Skrivet av mariam
...att en barnmorska kommit fram till i en studie som pågått under 10 år, att det var färre barn som dog i samband med vanl. sjukhusförl. jämfört med förl. på ABC. 3200 mammor på ABC var med i studien, och lika många i en kontrollgrupp. På ABC var risken för en förstföderska att barnet skulle dö 0,94 %, och på vanlig förl. 0,52%. Det kändes som att man _ville_ bevisa att det är sämre på ABC, men jag undrar hur undersökningen gått till? Jag blir så ledsen av att läsa sånt, vill inte tro att det är så! Resultatet av undersökn. ger ju stöd åt tanken "ju fler kontroller och apparater desto bättre"...
Någon som vet mer om denna undersökning?
Svar på tråden: såg på text-tv...

siffror

Skrivet av  helena
är alltid svårt eftersom man inte riktigt kan se vad som döljer sig bakom dem. jag skulle definitivt vilja veta mer om denna u.s. vem var denna barnmorska och för vilket universitet gjordes studien?
 

Så här

Skrivet av  Cecilia med Vildas syskon
står det på www.dagensmedicin.se

Förstföderskor inom ABC-vård löper större risk att få barn som dör i samband med förlossningen än de som föder traditionellt, enligt en avhandling. Förflyttning till ordinarie förlossning kan vara en riskfaktor, liksom inställningen till förlossningen.

- Man ska inte tro att det är farligt att föda barn vid ABC-enheter, men det kan finnas något hos kvinnorna som valt denna vårdform som man ska vara mer observant på, säger Karin Gottvall, barnmorska och doktorand vid institutionen för omvårdnad på Karolinska institutet.

Hon understryker att resultaten visserligen är statistiskt säkerställda men att den ökade risken för att barn till förstföderskor dör i samband med förlossningen är liten.

Karin Gottvalls doktorsavhandling ABC-vård, kvinnans framtida barnafödande och barnets hälsa, har följt 3 256 mammor som var inskrivna vid ABC-enheten på Södersjukhuset i Stockholm mellan 1989 och 1999. ABC står för Alternative Birth Care, det vill säga alternativ förlossningsvård, se även faktaruta.

Att kvinnorna var inskrivna i ABC-vården innebär inte nödvändigtvis att de fött på ett alternativt sätt. 32 procent hade överförts till ordinarie vård under graviditet eller förlossning då det uppstått komplikationer eller då det funnits behov av smärtlindring.

Jämfört med kontrollgruppen, kvinnor inskrivna i ordinarie förlossningsvård, fanns det i ABC-gruppen som helhet ingen säkerställd skillnad vad gällde perinatal dödlighet, dödlighet vid förlossningen och sex dagar därefter.

Har inte hittat någon orsak
Men för förstföderskor fanns en ökad risk att få barn som avled under förlossningen eller veckan därefter, 0,94 procent hos de ABC-inskrivna mammorna jämfört med 0,52 procent hos dem i kontrollgruppen. Främst var det risken för död under själva förlossningen som var högre hos förstföderskorna inom ABC-enheten.

- Vi har inte hittat någon orsak till detta, men från tidigare forskning vet vi att kvinnor som väljer ABC-vård är intresserade av födandets psykosociala aspekter och mer kritiska till medicinska ingrepp. I vissa fall kan dessa attityder öka risken för komplikationer, säger Karin Gottvall.

- Om mamman, på grund av komplikationer, förflyttas från ABC-enheten till ordinarie förlossningsvård finns en risk att det tar längre tid innan det fattas beslut om åtgärder. Det kan även finnas förväntningar på att allt ska vara normalt med mamman från ABC-enheten och att man då inte är tillräckligt observant på tecken som visar att en "lågrisk-mamma" blivit en "högrisk-mamma".

En annan riskfaktor vid ABC-kliniken kan vara att enheten under de första åren inte gjorde test med CTG, där fosterljuden registreras elektroniskt.

Andningsbesvär vanligare
ABC-vården vid Södersjukhuset ingår sedan den 1 mars i år i sjukhusets enhet Södra BB som är en vidareutveckling av ABC-vården för mammor med normal graviditet och förlossning.

- Vid den nya enheten har mammor som får förlossningskomplikationer tillgång till all den intervention som den ordinarie förlossningen har, och behöver därför inte flyttas, berättar Margareta Hammarström, verksamhetschef för kvinnokliniken på Södersjukhuset.

Studien visar också att andningsbesvär var något vanligare bland ABC-barnen. Detta förekom i 3,5 procent av fallen jämfört med 2,9 procent i kontrollgruppen. En förklaring kan vara att ABC-kliniken oftare rapporterat även mindre avvikelser.

Av barnen i ABC-gruppen fick bara 0,6 procent frakturer och förlossningsskador, jämfört med 1,4 procent i kontrollgruppen.

- Förlossningsmetoden, med mindre användning av värkstimulerande medel samt mer uppräta förlossningsställningar kan vara en anledning till detta, säger Karin Gottvall.


Mia Wärngård

 

Jag letade upp den

Skrivet av  Amelie
Nu kommer jag inte in på artiklarna, men jag skall försöka från jobbdatorn i morgon.

Men i abstractet står:

No statistically significant difference in the overall perinatal mortality rate was observed between the birth centre group and the standard care group (odds ratio [OR] 1.5, 95% CI 0.9-2.4), but infants of primiparas were at greater risk (OR 2.2, 95% CI 1.3-3.9). Infants of multiparas tended to be at lower risk, but this difference was not statistically significant (OR 0.7, 95% CI 0.3-1.9).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14687055&dopt=Abstract

Högre risk för förstföderskor, och tendens till lägre risk för omföderskor, men ej statistisk säkerställd. Och n är inte 3200 för varje grupp utan för grupperna tillsammans.

Det finns en avhandling också. Länk till abstractet:

http://diss.kib.ki.se/2004/91-7349-825-4/

Jag kommer som sagt inte åt några exakta siffror nu, men om ni är intresserade kan jag kanske komma åt artikeln i morgon.
 

Vad i undersökningen…

Skrivet av  Löja
…får dig att dra denna slutsats: "Det kändes som att man _ville_ bevisa att det är sämre på ABC"?

När du samtidigt skriver: "jag undrar hur undersökningen gått till"?
 

jag undrar...

Skrivet av  mariam
...hur undersökningen gått till, helt enkelt för att jag undrar om man hade ett visst syfte med den; att man visste vad man ville komma fram till och bevisa redan innan man påbörjade undersökningen (vilket inte är ett helt ovanligt fenomen).
 

Men…

Skrivet av  Löja
…varför undrar du om man är styrd av en förutfattad mening just i denna studie? Igen, du skriver "det känns som" och det innebär väl att du anser att det finns något som får dig att misstänka något? Igen undrar jag då varför "det känns" så?
 

Mycket forskning görs...

Skrivet av  mariam
...för att man vill bevisa något man redan har teorier om. Eftersom man i denna undersökning kom fram till att vanl. förl.vård är bättre än ABC, ja det var så det framställdes på text-tv, så "kändes det" för mig som att man ville kritisera ABC.
 

Men det är ju inte alls samma sak.

Skrivet av  Löja
All forskning sker ju utifrån teorier. Jag antar att du menar att det förekommer att man bestämmer sig för en slutsats redan innan man dragit den och att man låter den övertygelsen styra ens undersökning så att dess resultat blir otillförlitligt. Men fortfarande undrar jag varför "det känns" som att det är det som hänt just i detta fall? Om man vill ifrågastätta resultatet bör man väl ha argument och inte bara en misstanke? Och därför undrar jag vilket argument du har. Eller hade du känt dig lika misstänksam om studien kommit fram till motsatt resultat…?
 

Alltså…

Skrivet av  Löja
Du skriver: "Eftersom man i denna undersökning kom fram till att vanl. förl.vård är bättre än ABC, ja det var så det framställdes på text-tv, så "kändes det" för mig som att man ville kritisera ABC."

Hur kan _resultatet_ vara ett argument för att studien skulle vara "styrd" och ovetenskaplig?
 

Artiklar från Familjeliv