Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad hade ni inte velat vara utan vid förlossningen

Skrivet av hondjuret med son dec -02 0ch bf 3 maj -
-i prylväg tänker jag.......
Typ vetevärmare, plastad frotté, massageolja, musik,badkar (har vi inget -snyft)
Nu närmar sig förlossningen i rask takt här, jag känner mig lugn och trygg och förväntansfull, men inte särskilt förberedd rent praktiskt.
Har ni som varit med förr några tips?
Svar på tråden: Vad hade ni inte velat vara utan vid förlossningen

badkaret...

Skrivet av  Majoslava
annars hann jag inte utveckla någon kärlek till andra prylar, allting gick så snabbt.

jo, förresten, min mans tummar, som han borrade lågt in på ryggen
 

jag visste att du skulle skriva det,

Skrivet av  hondjuret
för visst är det du som berättat så lyriskt om dina härliga vattenförlossningar *avis*. Vi har ju inget badkar, ju..........köper kanske en liten uppblåsbar pool : )
 

Jag hade..

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.14
inte velat vara utan vetevärmare och min sambo = ) det är dom viktigaste sakerna för mig!
Så apelsin juisen! Den var oxå toppen, den här ggn ska jag se till att ha blåbärs och nypon soppa hemma för det är nog oxå bra.
Plastad frotte är säkert bra men det funkar även med ett dusch drapperi under lakanet, billigare om man redan har nåt avdankat = )

Passar på att önska Lycka till!
Snart dags för dig och låååångt kvar för mig = )
 

Vetevärmaren och förlossningspoolen!! :-)

Skrivet av  Eva&Collin 010209+ Alice 040307
.
 

Gåstolen

Skrivet av  Busmamma v.24+5
Alltså, när jag födde på sjukhuset så var gåstolen min räddning. Hemma, innan vi åkte in, stod jag och hängde mot en byrå, men den var inte alls lika bra. Inte lika hög och bekväm som gåstolen. Så nu när jag planerar att föda hemma i sommar måste jag komma på ett bra alternativ till gåstolen.
Någon som har något förslag?
 

Just det, som de andra också säger...

Skrivet av  Busmamma v.24+5
så var min sambos massage en helt suverän smärtlindring. Den hade jag inte heller velat vara utan!
 

Jag använde

Skrivet av  Safira m Alexander 26/3-04 +2
mig av braskaminen, men då måste man ju først och främst ha en sånn ;) .
Hmmm, tänker, men kommer tyvärr inte på något bra tips *sorry*..

((Kramar))
 

Olja eller någon kall hurcreme eller nåt ...

Skrivet av  Cecilia med Juni
Mandeloljan var skönt och smärtlindrande i underlivet just vid krystskedet. Barnmorskan smörjde med den och höll emot med en varm handduk mot mellangården. Det lindrade verkligen!

Och under öppningsskedet masserade min sambo på ryggen, och jag var lite smärtpåverkad och har inte heller ögon i nacken *s*, och nu vet jag inte längre vad det var han smörjde med, men någonting halkigt ville jag ha mer av hela tiden. Det var liksom kallt och skönt och jag ville ha mer av det där titt som tätt. Brydde mig inte om att ta reda på vad det var, jag sa nog bara "Haaalt!" eller någon liknande kortfattad order, som jag minns det. *s* Vi födde på ABC-enhet och det kan möjligen ha varit sånt där Glidslem som finns på sjukhus! Man kan köpa det på apoteket tror jag. Jag ville nog snarare ha kyla än värme som jag minns det nu, och det var ju en sån himla het sommardag! Det var över 30 grader i rummet tror jag, barnmorskan och sambon var lika svettiga som jag och mellan värkarna torkade vi händerna på sängöverkastet!
 

hudkräm alltså *imt*

Skrivet av  Cecilia med Juni
\'
 

Madrass..

Skrivet av  Åsa
att lägga på golvet för att föda på.
 

Duschdraperiet

Skrivet av  Safira m Alexander 26/3-04 +2
och engångs-säng-underläggen, vi kastade allt efteråt. Skønt med sängunderläggen før vi la några rena torra øver allt blod och vatten efter han var fødd så det blev inte kallt att sitta där.

((Kramar))

 

allt löste sig ändå...

Skrivet av  femman på G
jag hade planerat massvis och hade fixat massa. men det hängde inte på det, kändes det som.

Jag är glad att jag hade lånat en gungstol och att jag hade en fotpall till den - där tillbringade jag min tid.
 

Som de andra..

Skrivet av  AnnJessica med Arvid 6 månader
..så använde jag vetevärmaren jättemycket. Badkaret med het dusch var toppen. En speciell CD med 2 låtar som jag hade "tränat in" avslappning med. Och draglakan för att skydda sängen.

Inget annat var nödvändigt, fast jag hade planerat myckkt mer.

Jo, om jag skulle göra om det skulle jag se till att ställa in mer vatten att dricka till mig. Men det var ju bara för att jag födde helt ensam, annars skulle ju nån annan kunna hämta mer att dricka. =)

Lycka till,
 

Födde på sjukhus..

Skrivet av  Tessie med Celia 22/8-03
..men skulle aldrig ha velat vara utan vetevärmarna (hade 2 som alternerades) och utan colan! Jag som aldrig dricker cola annars hällde i mig 1,5 liter!
 

Artiklar från Familjeliv