Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

meditation och yoga

Skrivet av Jenny
Hej!
Jag pluggar till barnmorska och håller just nu på med ett grupparbete om alternativa smärtlindringsmetoder. Våran grupp har valt mental träning/förberedelse, vilket är ett mycket intressant område. Jag koncentrerar mig på yoga och meditation men har väldigt svårt att hitta bra information om hur man kan använda yoga och framförallt meditation under förlossningen. Jag undrar om någon av er har erfarenhet inom dessa områden eller kan tipsa mig om var jag kan hitta information. Vi ska redovisa vårat arbete muntligt, så film eller liknande vore mycket bra att komplettera redovisningen med.
Jag är tacksam för alla tips och även intresserad av att höra om era personlig erfarenheter.
Svar på tråden: meditation och yoga

Hej...

Skrivet av  naturnära
jag började joga för några månader sen helt själv här hemma. Jag köpte boken YOGA-att komma till ro av Elisabeth Serrander som jag läste igenom och började sedan använda mig av de olika övningar som försfattaren speciellt hade plockat fram för gravida.
Jag har inte fött barn så jag har inte erfarenheter av hur jag bäst kommer att få nytta av jogan under födandet.
Det jag hittills lärt mig av jogan är avslappning och koncentration som ju är viktiga när mam föder barn.
Själva andningen är viktig när man jogar, den hjälper till att hitta den egna rytmen, man har något att fokusera och konsentrera sig på. Genom att man koncentrerar sig och och fokuserar på andningen "glömmer" man lättare det som händer och sker runt omkring en och detta leder i sin tur till avslappningen.
Det finns olika typer av andningsövningar i yogan,
naturlig in- och utandning, lång in-och utandning,
man kan också öva på andning genom att andas in djuuuupt och normal andas ut och tvärtom, snabb andning etc.....Dessa olika andningstekniker kan man använda sig av under födandet. En annan viktig del med just andningen, speciellt djupandningen är att man hjälper till att syresätta sig själv, livmodern, barnet osv...Mycket viktigt under födandet.
Avslappningen är vikig just för att undvika för svåra smärttoppar under sammandragningarna. Vad jag förstår är det lättare att möta sammandragningarna om man är så avslappnad som möjligt.
Andra fördelar med yooga är att olika övningar hjälper till att töja och stretcha på tex bäckenet,
man blir mjukare i kroppen vilket bara är till en fördel när man inte direkt blir mindre och lättare mot slutet av graviditeten.
Jag märkte i min yoga bok att det övningar som man rekomenderar för ryggbesvär även ingår i programmet för gravida. Själv har jag haft mycket nytta av dessa övningar då jag börjat få ryggbesvär.

Ja, detta var väll vad jag hade att komma med, nån annan kanske kan tillägga det som fattas och dela med sig av sina erfarenheter.

Material borde inte vara så svårt att få tag på. om du har en bra bibliotek till hands så borde du kunna hitta böcker där. i handeln tycker jag att det finns en massa att få tag på. Även i många "vänta barn" böcker innehåller övningar för gravida som liknar yoga övningarna eller helt enkelt är samma övningar.

Lycka till.


 

Hej!

Skrivet av  Jenny
Tack för ditt svar! Intresant att läsa hur du blir hjälpt av yoga under graviditeten.
Jag kanske uttryckte mig lite oklart, det jag menade var att det är svårt att hitta böcker, artiklar m.m som tar upp meditation och yoga som ett sätt att hantera förlossningssmärta. Jag har själv hållt på med poweryoga, dock inte under mina graviditeter och förlossningar, och kan därför lite grand om yoga och även meditation i allmänhet.
Tack för att du tog dig tid att svara!
 

Ang meditation

Skrivet av  Sterna
Hembarnmorskan Cayenne som är aktiv i Stockholm har en "dykmetod" som är en typ av meditation. En MYCKET intressant teknik som jag önska fler kunde.
Telefonnummer finns på www.fodahemma.org

Anna Wilsby har utöver profylaxandningen fått ihop ett bra koncept för mental träning och förberedelse, finns en del info på www.profylaxgruppen.se men bäst är att prata med henne personligen om det.

Yogan har många ställningar som underlättar barnets rotation under både öppningsskedet och utdrivningen. Bla höftgugningen. Tror att många använder sig av yogan utan att veta om det när de föder.
Som förberedande är yogan PERFEKT för att stärka en hel del av alla de muskler kroppen behöver för att orka vara knästående/huksittande en längre tid.

Födde själv med hjälp av yogan och profylaxandning.

 

Använde mig av meditation...

Skrivet av  moa
under förlossningen.

Det var inget jag hade planerat innan, utan man kan nog säga att det kom naturligt.
Andades lugnt, in genom näsan och ut genom munnen.
Vid varje värk kom det bilder på ett vackert landskap till mig. Samma bild vid varje värk.
Inte direkt något jag pratar om med andra, då det tyvärr mest verkar anses som flumm! :)
(Kan väl tillägga att jag var van vid att meditera innan)
Jag hade en underbar förlossning, var avslappnad och kände ett stort inre lugn.
Min hembm var otroligt "imponerad" av hur avslappnad i kroppen jag var under hela värkarbetet.

Hade tidigare fött två barn på sjukhus. En gång med EDA och en gång med lustgas.
Måste nog säga att meditation var den mest effektiva smärtlindringen.
 

Tack så mycket för era svar! imt.

Skrivet av  Jenny
.
 

På besök här

Skrivet av  Zoégas *på besök*
Jag gick gravidyoga med bägge barnen, men den senaste som var kundaliniyoga, var helt suverän!!

Upplagd så att övningarna (uthållighets- och fokuseringsbaserade) till musik varade i 90 sekunder och däremellan skulle vi vila i 90 sekunder och så höll vi på med en längre avslappningsövning på slutet till helt underbar musik.

Läraren sade att sedan när vi kommer in till förlossningen så gör livmodern själva övningen (därav fokuseringen) och vi ska bara följa med, fokusera, se livmodermunnen för vårt inre hur den öppnas och slappna av och andas igenom värkarna och däremellan vila.

Den barnmorskan som jag sen fick när vi kom in sade att det var ovanligt att vara så fullständigt avslappnad (ffa i benen) som jag var mitt under en kraftig öppningsvärk i slutfasen. Förlossningen tog 4 timmar från det att vattnet gick tills sonen var född, så det gick fort.

Den första yogan jag gick var mer fokuserad på att sitta på huk och andra kroppsliga övningar, medan denna andra var väldigt fokuserad på koncentration, fokusering och mantra.

Vill du veta mer så skicka gärna ett mejl.
 

Tack!

Skrivet av  Jenny
för ditt svar. Intressant att läsa hur du använde yogan under förlossningen.
 

Jag har skrivit en 10-poängs...

Skrivet av  Viola
uppsats om kvinnors erfarenheter av yogan under graviditet, förlossning och puerperium. Kan maila den till dig om du är intresserad.
 

Hej!

Skrivet av  Jenny
Ja tack! Det är jag mycket intresserad av. Du får gärna maila till mig, adressen är: [email protected].
 

Inte meditaion men..

Skrivet av  AnnJessica med Arvid, 6 månader
...hypnos använde jag. Och jag uppfattade det mest som grundliga avslappning o meditaionsövningar. Man visaualiserade bilder och lät kroppen jobba ifred så mycekt som möjligt.

Fungerade toppen och jag fick en jättebra upplevelse av födelsen.

Se mer på:http://www.hypnobabies.com/

Lycka till,
 

Artiklar från Familjeliv