Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

meditation och yoga

Skrivet av Jenny
Hej!
Jag pluggar till barnmorska och håller just nu på med ett grupparbete om alternativa smärtlindringsmetoder. Våran grupp har valt mental träning/förberedelse, vilket är ett mycket intressant område. Jag koncentrerar mig på yoga och meditation men har väldigt svårt att hitta bra information om hur man kan använda yoga och framförallt meditation under förlossningen. Jag undrar om någon av er har erfarenhet inom dessa områden eller kan tipsa mig om var jag kan hitta information. Vi ska redovisa vårat arbete muntligt, så film eller liknande vore mycket bra att komplettera redovisningen med.
Jag är tacksam för alla tips och även intresserad av att höra om era personlig erfarenheter.
Svar på tråden: meditation och yoga

Hej...

Skrivet av  naturnära
jag började joga för några månader sen helt själv här hemma. Jag köpte boken YOGA-att komma till ro av Elisabeth Serrander som jag läste igenom och började sedan använda mig av de olika övningar som försfattaren speciellt hade plockat fram för gravida.
Jag har inte fött barn så jag har inte erfarenheter av hur jag bäst kommer att få nytta av jogan under födandet.
Det jag hittills lärt mig av jogan är avslappning och koncentration som ju är viktiga när mam föder barn.
Själva andningen är viktig när man jogar, den hjälper till att hitta den egna rytmen, man har något att fokusera och konsentrera sig på. Genom att man koncentrerar sig och och fokuserar på andningen "glömmer" man lättare det som händer och sker runt omkring en och detta leder i sin tur till avslappningen.
Det finns olika typer av andningsövningar i yogan,
naturlig in- och utandning, lång in-och utandning,