Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ångest..(Långt..Sorry)

Skrivet av Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
Har fött 4 barn alla 4 snabba & lätta. Väntar nu 5.an.
Och har _aldrig_ varit rädd/orolig för förlossningen..
Utom häromdagen, då jag var på koll på förlossningen pga hög puls på mig själv, efter intag av bricanyl..Nåja..

Jag fick _panik_ av att ligga där i sängen..Och VILL INTE föda på skuhuset..Blev jätte rädd & kallsvettig.

Har fött 3 av 4 på skukhus & har inte varit med om ngt dramatiskt..
Varför blev jag så här för??

Skulle helst av allt vilka vara här hemma med 2 Bm..Men jag VET att mannen total vägrar..

Och tala om för "folk" om min rädsla att föda på sjukhhus "vågar" jag inte..

Kanske ska låta förlossningen gå så lång att jag föder hemma själv...Eller näää..Föder snabbt, så kanske jag inte hinner in denna gång?? Eller så blir det tvärtom..Det tar _lång_ tid..

Har man fött 4 barn så ska man kunna detta & absolut inte vara rädd! Vad 17 ska jag göra..

Dessutom jobbar jag på en förlossnings avdelning & "alla" förväntar sig att jag inte alls ska tycka detta är läskigt mm.mm.."Du som bara lyfter på benet". "Håll dig i närheten, då det sätter i gång, så du inte föder i bilen igen" " Du har väl avnavlings set hemma??"
Bla, bla, bla..
*suck*

Hoppas detta bara är tillfälligt & det går över..

Tack för ni orkade läsa ända hit..
Även om jag inte får några svar, så känns det skönt att skriva av sig lite..
Svar på tråden: Ångest..(Långt..Sorry)

Kan visst inte stava..

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
Till SJUKHUS..;-)
 

Förstår dig!

Skrivet av  Sterna
Helt ärligt, jag vet vilket h-vete du hade tankemässigt inför sista sonen (som föddes samma månad 2002 som min) just inför det faktum att du tidigare fött i bilen. Du har ju en enormt massa i bagaget, med tanke på den händelsen om inte annat.
Att du jobbar på förlossningen sen jag mer som ett skäl till att föda hemma. Du vet rutinerna, du vet tecknena på komplikationer lika väl som barnmorskan.
Många som jag känenr som jobbar på olika förlossningsavd i Sthlm väljer att föda hemma själva dels för att de känner sig säkrare och desutom inte vill föda bland jobbarkompisarna (som kan ställa enorma prestationskrav på en)

Ser jag till mig själv som profylaxinstruktör så kan ajg inte tänka mig att föda på något anant sjukhus än BB stockholm MEN det drivs av samma kvinna som sitter i min arbetsplats styrelse och alla där vet at tjag är profylaxinstruktör vilket sätter ett enorm presationskrav för mig då jag misslyckas totalt om jag inte föder helt utan smärtlindring då det är vad vi lär ut.

Att din make inte känner som du vet jag itne vad man kan göra åt, själv sa jag bara rakt ut att om han ville föda på sjukhus så får han åka dit själv och föda. JAg föder nästa barn hemam om inga kompilikationer uppstår under graviditeten oavsett vad omgivningen tycker och tänker. När min make insåg att ajg tänkt igenom det till 100% och det inte bara var ett infall så bestämde han sig för att stötta mig oavsett vart vi föder nästa barn. Han litar på mig att jag vet vart jag känner mig tryggast men så har det tagit sen dec 2001 att diskutera fram den ståndpunkten.

Oavsett så hoppas jag att du på något sätt hittar rätt väg att gå. Har du provat att träffa en hem-bm med honom som akn ge lite mer medicinska svar än det man själv läser på?

kram

 

Tack

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
för ditt svar..Och det stämmer nog, jag har prestations ångest...Jag vill nog vara den där duktiga föderskan som föder på ett kick, utan smärtlindring mm.mm..Eftersom jag gjort det 4 ggr innan..
Men är nog innerts inne _livrädd_ att misslyckas med det..Kanske känner jag en press från mina arbets kamrater?? Samtidigt kan jag inte tänka mig att föda på ngt annat sjukhus, än där jag jobbar..En slags dubbel moral kanske??

Att försöka övertala mannen är verkligen kört..Har försökt förut & misslyckats..
TUR att det är rätt långt kvar till september, kanske hinner i kapp mig själv tills dess..
KRAM
 

Doula med?

Skrivet av  Sterna
Har du funderat på att ha en doula/syster/vän med när du föder som en markering till dina jobbarkompisar att de ska låta dig vara ifred när du är där?
Så kan du och din make gå helt in i ert.

Bara en tanke...
 

Nää

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
ingen doula.
Antingen min man, eller ansam:-)
 

Jag förstår dig

Skrivet av  Femman snart
Väntar själv femte men bor i norra Sverige och har för långt till sjukhuset för att våga föda hemma - om ngt händer med bebin eller mig är oddsen för dåliga, tycker jag... Har forskat lite om föda hemma-bm men hittar inga här uppe... Att föda hemma i duschen skrämmer mig egentligen mindre än att föda på sjukhus, men om ngt går snett skulle jag inte kunna förlåta mig själv... Mannen blir galen av att höra talas om det. Men jag tänker nämna det för min bm iaf.
 

Exakt

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
så blir min man oxå..Galen:-) Han går bara ifrån, då jag försöker ta upp detta..
 

Hej!

Skrivet av  Elisa v. 37
Förstår att du känner dig orolig!

Jag pluggar ju själv till syrra och blir mer och mer avskräckt från att vistas i sjukhus miljö. Föda barn är för mig naturligt och jag hoppas verkligen att jag får en hemfödsel denna gång oxå!

Din man vill ju absolut inte vad jag förstår - men kan han inte åtminstone gå med på att träffa två hembarnmorskor och bara prata. Och då menar jag verkligen bara prata! Han kan fråga den och få de svar som han behöver för att kunna tänka på detta och fundera kring själva födelsen.

Jag tycker att du ska "kräva" av honom att möta dem en gång - det betyder så mycket för dig och ni lever ju tillsamman som ett team. Försök att få honom att se det som ett sätt att mötas halvvägs.

Sedan kanske det inte blir nån hemfödsel men han har försök att se dig och dina behov det kan ju underlätta för dig.

Håller oxå med tidigare svar till dig - det är din kropp det är du som föder och ditt val torde väga tyngts.

Känner oxå till flera kvinnor som "väntat för länge" och så kommer barnet hemma. Det är ju ett alternativ men då är det mycket säkrare och tryggare för er båda om ni har bm´s där och har planerat för det hela.

Lycka till!!
 

Jag

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
har försökt att få honom att vara med & prata med en HBM..Men han vill verkligen inte..
Skulle jag nämna för honom att det dessutom kommer att kosta oss ett x- antal tusen, så blir det _verkligen_ stopp..

För ngt bidrag lär vi inte få antar jag..

När 3.an skulle födas ville jag föda på ABC enheten. men si det gick inte det heller..
 

Men nu...

Skrivet av  Venus & Ida -02 + Snoddas v.38
får han väl skärpa till sig! :) Det är ju du som ska föda och är inte du trygg ökar ju risken för komplikationer!

Om min gubbe som är ingengör och frälst i allt tekninskt kan inse fördelarna borde ju din oxå kunna det! *morrar lite*

Jag tycker gott att han kan gå med på att i alla fall träffa två barnmorskor och prata med dem, utan att lova nåt annat! För din skull! Så gjorde jag och vi ska vi föda hemma vilken dag som helst! :)

Ni bor ju dessutom så nära SöS så att det är fånigt! Vi har typ 40 minuter in till KS...
 

Problemet

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
är att han är just..Ingengör*S*..
Vill ha koll på allt & alla..Dessutom är han storebror, vilket oxå kan ha något i spelet att göra..
Kontroll människa till 1000;-)

Min kompis är BM..Hon har fött hemma & han känner henne & hennes man..Men vill inte ens prata med dom om detta:-( TVÄR kört med andra ord..
 

JAg tycker...

Skrivet av  Venus & Ida -02 + Snoddas v.38
faktsikt att det är rätt dåligt att inte ens gå med på att prata om det! Vet han hur du känner? Att du är rädd? Det är faktiskt viktigare att du känner dig trygg än att han gör det!

Ni får gärna komma hit så vi kan övertyga honom! *ler*
 

Men det är ju du ...

Skrivet av  Cecilia med Juni
som ska föda! Kan man inte enas så är det väl egentligen ganska självklart hos vem vetot bör ligga?
 

Fråga till dig Hannanon

Skrivet av  Elisa v. 37
Varför skulle du inte få bidrag?
De "nya" reglerna är ju "samma" som för tidigare ABC - fick du nej där?

För säkerhets skull kan du ju kolla upp med landstinget eller hembem.

Lycka till!!
 

Fick

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9
för mig att man inte fick bidrag, då man är "mång föderska" eller förstföderska. men som sagt, reglerna kanske har ändrats??
 

jag fick bidrag

Skrivet av  femman e här
med femman!
 

Förmodligen

Skrivet av  Annika
är maken räddare än du.
Att släppa kontrollen kan vara svårt.
Jag tror du måste stå på dig och verkligen insistera på att han lyssnar.
Jag tycker faktiskt att han MÅSTE lyssna till vad du har att säga, vad har ni annars för relation?
Båda måste ju få säga sitt!
Han måste sätta sig in i vad en hemförlossning innebär, både för- och nackdelar, och sedan ta beslut tillsammans med dig utifrån det.
 

Artiklar från Familjeliv