Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Moderskapsintyg utan att gå till mvc?

Skrivet av Alternativa mamman
Frågar härinne eftersom det verkar finnas en del likasinnade här! Om ni läst mitt förra inlägg så vet ni att jag helst inte vill gå till mvc än(är i vecka 14). Nu är det så att pga mitt jobb måste jag söka havandeskapspenning de sista två månaderna och för det krävs ett moderskapsintyg. Det får man ju när man går till mvc, men kan man få det på något annat sätt?
Jag vill verkligen inte gå till mvc än, men jag minns att när jag väntade min dotter så blev jag rekommenderad att söka h-penning "jättetidigt"(typ vecka 20)pga den långa handläggningstiden här i kommunen. Finns det någon "mvc-vägrare" här som varit i samma situation eller är det någon annan som vet något om det här?
Svar på tråden: Moderskapsintyg utan att gå till mvc?

Varför..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.20
ringer du inte till mvc och ber dom fixa det då?
Har hört flera stycken som har haft svårt att få moderskapsintyg utan att ha varit på UL men det måste ju gå att orda.
Hör med MVC, det är ju bara du förklara för dom att du inte vill bli inskriven utan bara vill ha pappret.
Lycka till!
 

ett svar...

Skrivet av  naturnära
Vet inte i vilken kommun du bor i men där jag bor, eller rättare sagt bodde (har presic flyttat in i självaste paradiset...) var det inga problem att få
moderskaps intyget utan att ha varit på UL. Vet andra som inte fått boka ny tid till mvc före de varit på UL.Min BM "hittade på" beräknad datum och skrev ut intyget. Detta gjordes i vecka 19 eller 20 då jag gick till mvc första gången.
Jag vet inte om man kan få intyget nån annanstans än på mvc. Jag var tvungen att skriva in mig för att över huvudtaget få komma till mvc...allt det där skiljer sig så mycket från landsting till landsting...

 

Vad säger de då?

Skrivet av  Amelie
Jag tänkte bara litet nyfiket på om man går till MVC och ber dem skriva ut ett moderskapsintyg, om de inte blir sura för att man inte vill bli inskriven också? Kan man stå emot dem då, eller ifrågasätter de en inte?
 

Artiklar från Familjeliv