Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda i sängen?

Skrivet av Venus & Ida -02 + Snoddas v.40
Jag pratade med min mamma härom dagen och frågade om jag kunde få låna en madrass av dem eftersom jag tycker det verkar lite hårt att föda direkt på golvet. :)

Mamma blev jätteförvånad och sa att "föder barn gör man väl i sängen?".

Har funderat mycket på det här, men inte föder man väl i sängen? Jag vill vara i badet eller på golvet, men absolut inte i sängen!

Vart födde ni nåstans och hur har tankarna från er omgivning varit? Är jag ensam om att tycka det verkar både obekvämt och opraktiskt att föda i sängen eller är det det "normala" stället att föda på? Varför tror alla att man måste föda i sängen? (på sjukhus oxå)

Hoppas ni förstår hur jag funderar... *ler*
Svar på tråden: Föda i sängen?

Förstår precis!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.20
Jag hade planer på att föda sonen stående och tyckte att det var helt självklart att jag skulle stå på golvet över en madrass och utnytja dragningskraften.
När jag berättade det för barnmorskan så sa hon att hon ville ha mig i sängen för att de skulle ha bättre koll på barnet då..
Alexander föddes för tidigt så han behövde verkligen kollas men jag undrar ju om det inte hade varit bättre att jag stått upp och haft skalpelektrod på honom för utdrivningen borde ju ha gått fortare om jag hade varit upprätt.
Jag har läst i en massa tidningar och böcker att allt fler kvinnor har flyttat ur sängen och ner på golvet så alla ligger inte i gynställning i sängen längre (som tur är).
Den här gången planerar jag helt klart att stå på golvet och krysta och även om bäbisen kommer för tidigt så tänker jag stå på mig för det känns helt fel att ligga i en säng!
Be din mamma om madrassen igen! :-)
Hur gick det med bidrag förresten?
Fick du det eller betalar ni själva?
 

Skönt...

Skrivet av  Venus & Ida -02 + Snoddas v.40
att höra att jag inte är ensam! *ler* Var dessutom med om nästan samma sak som du när jag födde dottern. Blev helt sonika vänd på mitt under krystningen, från att ha stått på knä till sittande... *sur*

De kom hit med madrassen i alla fall, men hon såg rätt frågande ut! *flinar* Tänkte dessutom lägga den i badrummet!

Vi får inget bidrag utom kommer att betala själva... *suckar* Funderar allvarligt på att flytta!
 

I badkaret...

Skrivet av  Majoslava
föddes både min enling och tvillingar.
Inte att jag tänkte att det måste vara där, men eftersom det kändes skönt med vatten så blev det där. När jag tänker efter, så var det dessutom ganska praktiskt, eftersom det var lätt att städa efteråt.
 

jo, det vart faktiskt sängen...

Skrivet av  AnnJessica med Arvid snart 8 månader
...fast innan hade jag ingen särskild plan alls. Bara att jag skulle föda där det kändes rätt. Jag har inte ens reflekterat över att det blev i sängen förrens du ställde den här frågan. =)

Jag tror att det vart så för att det var mjukt om knäna att stå i sängen (jag födde på knä, och tog själv emot Arvid). Jag hade ju lika gärna kunnat stå på knä på golvet, men det hade ju säkert kännts hårt efter ett tag, framfödandet tog 8 minuter.

En bonus var att det var lätt att lägga sig ner och vila med Arvid utan att direkt flytta på sig, efter han hade kommit. Sedan låg vi kvar i sängen i lite över en timme, under tiden han ammade för första gången. Så jag tycker att det var skönt att föda i sängen. Däremot skulle jag aldrig ha velat föda liggande eller i gyn-ställning. På knä kändes helt rätt.

Jag hade lagt draglakan i sängen innan och det fungerade bra.

Lycka till,
 

Nä, ingen säng här heller

Skrivet av  gullet o E 0307, Grodan bf 12/11
Emilia föddes på golvet på en madrass, bm hjälpte till och det fungerade bara bra. Nästa lill* kommer mest troligen inte att födas i sängen i alla fall. Det är ju mjukt där och jag vill föda på huk som jag födde Emilia. Sängen känns bara krångligt, golvet blir bra, med madrass under.
 

Jag födde...

Skrivet av  Elisa v. 38
med min man sittandes på sängen och jag lutad över honom med knäna i golvet (på en madrass) så bebben kunde landa mjukt.

I själva sängen är rätt opraktiskt och nog rätt ovanligt. Men att ha sängen som stöd eller bara tillgång till den var bra för mig.

Har hört att det inte är så vanligt att man föder i just sovrummet utan vanligare med gästrum, badrum, kök osv....
 

Precis så sa min mamma

Skrivet av  Safira m Alexander 26/3-04 +2
också, hehe!! "Du kan väl inte føda hemma det blir ju så smutsigt i sängen, vem ska städa!!" -ASG-

Fødde på madrass på golvet i badrummet fungerade utmärkt, behøvde inte städa själv heller *fniss*...
 

Jag har hört en del som fött på sjukhus...

Skrivet av  Amelie
som helt enkelt har dragit ner madrassen från sängen, för att föda på golvet. Spontant tycker jag golvet verkar mer stabilt, och tryggare. Jag har fött ett barn i en säng och ett på ett hårt golv, nästa gång blir det madrass på golvet, helt klart!
 

Stod vid spisen och födde barn

Skrivet av  Tina & Angelina maj -02
Nejdå... men vid skötbordet i badrummet. Hade tänkt att föda i badkaret eller sittande på huk, men det hade inte min kropp. Vi hade en madrass på golvet och där var det skönt att ligga en del av tiden, men när det väl var dags ville jag stå upp.

Jag kan rekommendera badrummet, för det var nära för mig att hoppa in i duschen när det var klart och för alla mina medhjälpare att svabba av stället :-)

Fast det är klart, det hade varit skoj att kunna säga att jag stod vid spisen och födde barn...
 

badrumsgolvet

Skrivet av  femman e här
inget vi hade planerat, hade trott vi skulle vara mer i sovrummet men vi höll till i vardagsrummet sedan kom hon i badrummet. vattnet gick när jag var och kissade och då ville även lilla prinsessan ut, så där blev det.
lycka till tänker på dig venus och hoppas du slipper gå över tiden.
kram
 

Artiklar från Familjeliv