Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur går det till!

Skrivet av Sofia
Hej!
Jag är en två barns mor som har läst här inne och skulle så gärna vilja föda hemma. Vi planerar ingen trea just nu men är bara lite nyfiken. Kände redan när jag väntade mitt andra barn att jag skulle vilja föda hemma men min man gillade inte tanken. Jag vill ju att det ska kännas ok även för honom. Nu till min fråga. Vi har flyttat ut på landet. Det är 2 mil till stan och sjukhus. Man måste passera en bro där det kan vara broöppning. Om något skulle gå snett vad är rekomenationerna. Hur långt eller hur nära måste man bo för att snabbt kunna ta sig till sjukhus? Sedan en annan detalj. Jag har blivit igångsatt vid båda förlossningarna. Busfröna har båda mått bra och inte visat några tecken på överburenhet men vid det sjukhus jag bor sätter man igång förlossningen efter 42 fulla veckor. Har det någon betydelse vid en hemförlossning?

Väldigt tacksam för svar
Svar på tråden: Hur går det till!

Hejsan!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.21
Jag har själv inte fött hemma (än) hoppas på att få göra det i oktober men vi får väl se om bäbisen i magen känner för att stanna där inne tiden ut (min son är för tidigt född).
Vi bor oxå på landet och har 6 mil till närmaste sjukhus men det är inget som hindrar mig från att föda hemma, jag kan ju lika gärna råka skära mig på förskäraren och förblöda som att drabbas av en kraftig blödning under födseln.
Risktänkandet är ju olika från kvinna till kvinna och givetvis mellan män så det måste ju var och en tänka igenom noga innan beslutet fattas.

Så undrar du hur långt ifrån sjukhuset man "får" bo, mitt svar på det är att du FÅR bo hur långt ifrån du vill, det ända som påverkas är om du blir beviljad bidrag eller inte.
Bidragskriterierna kan du hitta på www.fodahemma.org om du inte redan sett dem..
Om man inte får bidrag får man bekosta "kalaset" själv och det kan kosta allt mellan ett par och 15 000:-

Vad gäller dina tidigare graviditeter så ser jag inget som hindrar dig från att föda hemma, det ända som du måste tänka på är att rekomendationerna är att man föder på sjukhus innan 37+0 och efter 41+6.
Eftersom dina tidigare barn inte visat tecken på överburenhet så verkar det ju som UL:en inte stämt 100 procentigt och så kan det ju vara men det är lite trist att ge upp sina planer på hemfödsel för att en maskin visar fel vecka.
Hoppas du fått svar på dina funderingar och fråga gärna mer om det är något som ploppar upp :-)
 

Tack!

Skrivet av  Sofia
Snälla för ditt svar. Ska kolla bidragskriterierna. Hade nämligen fått för mig att för att få bidrag så får man inte bo för långt ifrån ett sjukhus.

Ska genast gå in och kolla!

Sofia
 

Hej igen :-)

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.22
det stämmer att man inte får bo för långt från ett sjukhus, dessvärre står det ingenstans HUR långt de räknar som långt, bara att transport till sjukhus måste kunna ske fort..
Alla paragrafer lämnar ju utrymme för egna tolkningar så man måste nästan prata med någon för att få veta exakt vad som gäller.
 

En fingervisning?

Skrivet av  Marlen +4 flickor
Hej!
Har varit mycket här för länge sedan, men är nu tillfälligt tillbaka. Jag minns från tidigare efterforskningar som jag gjorde under 2002 att avståndsregeln kan variera lite. Det är i synnerhet hem-barnmorskan som vill veta hur förhållandena är eftersom det i regel är hon (eller han?) som kommer att avgöra när och om det blir till att åka in i stället för att stanna kvar hemma.
Någon stans mellan 30 och 45 minuter med bil erinrar jag mig att jag fått som "tumregel". Men jag vet att det har funnits lägre gränser.
Här i västernorrland där jag hör hemma så är det nästan omöjligt att få till stånd en hemförlossning, framför allt pga brist på erfarna sådana barnmorskor inom lämpligt avstånd!
 

Hade för mig!

Skrivet av  Sofia
att det var något sådant. Man får väl höra med barnmorskan helt enkelt. Det skulle vara bättre om bebisen kom under sommaren så att man inte fastnar i en snödriva. Nä! det finns hur många spekulationer som helst om vad som kan hända. Det skulle bara kännas så bra att få föda här hemma.

Tack för alla svar!

Sofia
 

Artiklar från Familjeliv