Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om blödning i vecka 8...

Skrivet av Tina & Angelina maj -02, bf 01-05
Jag hade en mindre blödning i fredags, en skvätt ljusrött blod. Inget ont i magen, inget mera blod efter. Det är prick på dagen den tid i månaden jag borde ha mens, fast jag hade ingen förra månaden.

På torsdag ska jag till läkare för vul, men det känns jättejobbigt att behöva vänta så läääänge, ska det behöva vara så här??

Jag har försökt att läsa mig till hur mycket jag ska oroa mig eller inte, men det står ju liksom bara om dem som faktiskt fått missfall efter blödning. Finns det någon chans att det INTE är missfall, och i såna fall, hur vanligt är det? Är det någon här som har haft något liknande under någon graviditet?
Jag hade det då inte under min förra.

Jag mår för övrigt bra, fysiskt i alla fall. Jag har bestämt mig för att inte ta ut det i onödan, men jag behöver ha lite stöd, hjälp?
Svar på tråden: Fråga om blödning i vecka 8...

Jag har haft det

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
Jag har visserligen haft ett missfall också, men då småblödde jag under två hela veckor, och de sista dagarna mådde jag allmänt risigt och kände i hela kroppen att någor var fel. Och blödningen tilltog på slutet, för att senare bli typ värkar och en störtblödning.

Efter det så var jag naturligtvis väldigt orolig för blödningar, men när jag väntade Juni så började jag blöda redan ett par dagar efter jag testat positivt. Lite grann så där som du beskriver. Jag trodde att det var kört direkt och kände mig lite arg och lurad, "inte igen!", typ.

Men blödningen upphörde snabbt, tack och lov. Fast jag blödde lite grann igen i vecka 8, 12, 16 och 20! Men allt gick bra och graviditet och förlossning (på ABC) gick helt komplikationsfritt (fast med vidrigt illamående, foglossning och halsbränna, jobbiga men ofarliga saker) och resulterade i ett fullt friskt, glatt och busigt litet barn! :-)

Den här graviditeten har det också kommit en pytteliten blodklump någon gång ganska tidigt, men allt har gått bra efter det ändå.

Det är sannolikt ingen fara! På din beskrivning låter det som de blödningar jag hade när jag väntade Juni, inte alls som innan jag fick missfall.
 

Tacktacktack!

Skrivet av  Tina & Angelina maj -02, bf 01-05
Precis vad jag behövde höra! Gissa om jag har kollat snacket var femte minut för att få något halmstrå att gripa vid!

Jag vill så gärna att det här barnet ska få födas när det är dags, inte innan.
Jag fortsätter att envisas med att må bra och tänka positivt, hoppas att det ska hjälpa :-)
 

Hej Tina!

Skrivet av  Elisa
Jag tror inte att du behöver vara orolig.

Att få en liten blödning precis vid väntat mens är inte helt ovanligt. Och av det du beskriver så tolkar jag det inte som någonting annat än en liten helt ofarlig blödning.

När jag väntade mitt andra barn, fick jag "menslikande" blödning i tre dagar på utsatt datum och trodde förstås då att jag inte var gravid. Men det var jag och min mellantjej för övrigt första hemmafödda barn är en glad och pigg tjej idag!

Lycka till och grattis till graviditeten!!
 

Tack

Skrivet av  nervösa Tina
Bara 3 dagar kvar till vul, jag kan knappt sova... var uppe till halv tre i natt...
 

Elisa

Skrivet av  Tina & Angelina maj -02
Tack för ditt svar. Vi har varit på VUL idag och det fanns tyvärr väldigt lite kvar därinne. Det ser ut som om grav. avstannat i ett väldigt tidigit stadium...
Ledsamt, sorglig, konstigt, overkligt. Jag ska försöka hoppa över skrapning nu i alla fall och istället se om lilla blivande-barnet kan komma ut den naturliga vägen.

Håll tummarna & tack återigen. Din uppmuntran hjälpte mig verkligen genom 6 dagar av ovisshet!
 

Åh....

Skrivet av  Elisa
va sorgligt, jag som verkligen hoppades för din skull att det "bara" var en liten normal blödning.

Ta hand om dig och jag håller tummarna för att du ska slippa skrapning.
 

Jag har

Skrivet av  sophie med 2 barn, gravid bf oktober
haft 4 blödningar i början av den här graviditeten. Det var mellan ca v 5-8. De två första var riktigt rejäla, rann som kraftig mens, de 2 sista var lite mindre. Men allt har gått bra & blödningarna kom utanför själva graviditeten. På KK sa dom att det är vanligare än man tror med blödningar. Runnt 30% av alla gravida har "konstiga" flytningar, små eller stora blödningar under de 3 första grav. månaderna. Vet att det är jättejobbigt att vänta på att få vul, håller tummarna för dig.
Kram
 

Tack

Skrivet av  Tina & Angelina maj -02
Men det blev inget barn denna gång. Graviditeten stannade av på ett tidigt skede tydligen.

Men det är bra att veta till nästa gång, hoppas att det ska gå bättre då.
 

Artiklar från Familjeliv