Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite nervös inför "doktorsamtalet" imorgon

Skrivet av Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Hej!

Jag ska på det obligatoriska "doktorsamtalet" imorgon. Jag vet inte heller vilken doktor jag ska träffa och det känns lite nervöst. De kan visserligen inte få mig att ändra uppfattning om att jag vill (och kommer om allt går som det ska) föda hemma, men ändå.

Ni som varit iväg: Vad pratar man om? Vad säger doktorn? Varför ska man dit? Mina bm har ju redan gjort en bedömning om att jag är "frisk" nog att föda hemma och att graviditeten har varit normal. Vad händer på det där samtalet egentligen? Vad går samtalet ut på? Säkert så har någon av mina bm berättat det för mig men den snurriga graviditetshjärnan har väl glömt det, eller så fattar jag inte varför jag ska dit bara. Vill väl egentligen ligga hemma i soffan och bara få må gott.

Svar på tråden: Lite nervös inför "doktorsamtalet" imorgon

Doktorssamtal?

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Jag har faktiskt ingen aning alls om vad man kan tänkas prata om, varför ska du gå på ett sådant? Jag har själv bara upplyst min barnmorska om att jag tänker föda hemma, jag tänker knappast sitta och prata med någon läkare som vill övertala mig till att föda på sjukhus eller vill lägga sig i mitt beslut.
Är det många som pratar med läkare innan de föder hemma? Känns som att jag inte vet något om hur det går till ute i landet.
Hur som helst, så hoppas jag förstås att det går bra idag och att det blir en positiv upplevelse. Kram!
 

De måste...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
berätta att det är förenat med "större risker" att föda hemma och du kommer att få skriva på ett papper att du vet det... *suck*

Om du inte vill disskutera med läkaren så låt bli! Tyvärr är ju det troligaste att ni har skilda åsikter...
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Nu har jag varit iväg och det var det mest värdelösa läkarbesök jag någonsin varit på och det ansåg även läkaren!

Läkaren kollade igenom min journal, sa att allt såg ok ut och att även förra förlossningen såg ok ut. Han frågade bara kort hur den hade startat. Efter det sa läkaren bara att traditionen att föda hemma i Sverige inte fanns som den fanns i andra europeiska länder och att det kan hända saker som man kanske skulle kunna ha löst på sjukhuset men väldigt många födslar skulle kunna ske utanför sjukhuset som det är idag här i Umeå.

Han sa också att de som föder hemma eller har tänkt göra det oftast har tänkt igenom beslutet riktigt väl vilket inte alls är lika vanligt bland sjukhusförlossningarna. Läkaren tyckte att det var dumt att ta upp nödvändig besökstid till sånt här när faktiskt bm kunde göra den bedömningen och han kunde läsa journalerna och se om det fanns några medicinska risker med att föda barnet hemma.

Så, samtalet tog 5 minuter och ingen hade något vettigt ut av det. Inget pappersskrivande eller nånting sånt. Irriterande för det var helt onödigt. Visst är det bra att det är läkare inblandade som ev kan se eventuella medicinska risker men som läkaren sa så räcker det oftast med att läsa journalerna och prata med bm om det.
 

Poängen...

Skrivet av  Hemföderska
...med läkarbesöket tror jag mer är för hembm\'s skull än för någon annans. Händer det något under en hemförlossning så står hon ju där med risk att förlora sin legitimation. Har däremot en läkare gjort en medicinsk bedömning (genom en fysisk träff med hemföderskan, inte bara genom att bläddra igenom journalen) så har bm ryggen fri på ett helt annat sätt, även om hon naturligtvis har sitt yrkesansvar. Självklart är hembm förmodligen den mest kompetenta att bedöma om en kvinna bör föda hemma eller inte (förutom kvinnan själv kanske ;), men hon måste samtidigt gardera sig så pass (med läkarutlåtande) att hon kan fortsätta med verksamheten. Trist kanske, men sant.
 

Men ändå...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan bf 8/4
det måste väl ha varit skönt att läkaren inte var negativ i alla fall?? Lycka till nu!
 

Jo, visst är det skönt men vad jag

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
förstått det så är läkarna ganska positiva här i Umeå men jag kan ju ha fel.
 

Artiklar från Familjeliv