Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Träffade överläkaren idag!

Skrivet av Charlotta m. Lukas -02 ca. v. 34
Och det gick väl bra...
Det är mitt andra barn och då har man ju rätt till bidrag från Sthlm om man inte är i riskzoonen.

Ett mycket lustigt möte dock. För att vara kategoriskt på "den andra sidan - sjukhusförlossningar" så var hon mycket dåligt påläst. Jag kan inte säga att jag är superduperpåläst men inte fick jag veta något jag inte visste...

Självklart var hon mycket hårdhänt och tryckte hur illa som helst på magen, det gjorde riktigt ont. I rummet bredvid ekade någons bebis hjärtljud och ifrån det anda angränsade rummet även där höga hjärtljud som ekade genom väggarna...brrrr....
Det hängde en tratt på väggen, men kanske bara för syns skull.

Håll tummarna nu att det går vägen, jag blev ju "godkänd" av henne men det ska tydligen ännu högre upp.

Det roliga var att hon sa att hon inte kunde säga att jag var en idiot som valde att vilja föda hemma. Då sa jag att det hade hon precis gjort...
Svar på tråden: Träffade överläkaren idag!

men gud...

Skrivet av  minna
så otrevligt. Vilken tur att man har hälsans hus att luta sig tillbaka på efter ett sådant möte. Deras stöd är ju verkligen ovärderligt.
Hur mår Lukas? Prickig? Väntar bara på att Nelson skall bli prickig lagom till vi skall åka på semester.


 

inte så prickig...(OT)

Skrivet av  Charlotta
dock så hade vi tänkt att han skulle gå i dag onsdag men då dök EN till upp på magen...suck. Hoppas på fredag. Jag ligger efter... :)

 

Vilken idiot.

Skrivet av  AnnJessica med Arvid 13 månader
Snacka om att kränka folk. DEt var just därför jag höll mig borta från MVC till vecka 26 och bara gick där 2 gånger. Båda gångern a blev jag förolämpad å det grövsta. Det är som att sjukvårdspersonal inte kan fatta att man har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Att dom sedan inte ens kan ta en diskussion om riktiga fakta bakom den verksamhet som de ändå förestår, det är ju bara helsorgligt.

Ta inte åt dig, styrka till dig.
 

Usch!

Skrivet av  christina m puff o tim
Glad att jag slapp det där! Vilken attityd!
Det får väl vara värt det för bidragets skull då. Hur mycket är det man får? Eller får man hela betald?
Trist i alla fall!
Håller tummarna!
 

Bidraget ligger

Skrivet av  charlotta m. Lukas -02 ca v. 34
på 15000:- som utbetalas till bm som i sin tur betalar läkare för 3 dagars kontroll osv.

Först ville jag inte och tänkte att jag betalar 8000:- som min bm tar betalt, men sen så förstår jag att de (hem bm) har kämpat länge för att detta ska vara möjligt och så är det bra att man syns i statestiken kanske...
 

men

Skrivet av  Enna
enlgt min hemBm här i Stockholm som jag pratade med för bara tre veckor sen sa 2x9000kr vitt för henne och min andra hemBM så bidraget skulle vara på 18000kr eftersom hon sa att om jag får bidraget behöver jag inte slanta ut något själv.
 

mmm

Skrivet av  charlotta m. Lukas -02 ca v. 34
underligt, jag vet inte, men jag fick höra 15000:- av min bm. Men jag vet inte för säkert...
 

En fråga, bara.

Skrivet av  C
Varför är det negativt att använda dopplern och positivt med tratten?
 

Jag kan svara på den....

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
Hej!

När jag födde L så skulle doplern användas och det var ok för mig om de mer eller mindre stängde av ljudet. Tack och lov hade bm med sig en tratt också för dopplern tog inte upp barnets hjärtljud av någon anledning och det var verkligen ett stressmoment, trots att det sköttes på ett snyggt sätt och att bm hade känt och lyssnat på barnet tidigare fast då med tratt.

 

En känsla bara,

Skrivet av  charlotta m. Lukas -02 ca v. 34
det känns lite som ett intrång?
 

Artiklar från Familjeliv