Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som planerat att föda hemma men avslutat

Skrivet av Enna
på sjukhuset.
En liten fråga som snurrar i mitt huvud.
Hur har ni gjort med betalnignen i dessa lägen?
Speciellt ni i Stockholms-området som sökt bidrag?
Om hembarnmorskan följer med in till sjukhuset och fortsätter att vara barnmorska där så får hon ju inte betalt från sjukhuset eftersom hon är ledig men får jag ändå bidrag för att kunna betala henne trots att det inte blev en hemmafödsel?

Om barnmorskan inte har behörighet på den förlossnigsavdelnin man hamnar på, följer hon ändå med in som en doula eller stannar hon kvar hemma?
Betalar man lika mycekt för henne som en doula som när hon skulle vara hem-barnmorska?

Har 4 månader kvar till bf och sitter och klurar på om vi ska börja spara pengar trots att vi med 99% säkerhet kommer att få bidrag _om_ allt går enligt planerna. Hur mycekt ska det isf sparas?
Svar på tråden: Ni som planerat att föda hemma men avslutat

Vi var hemma

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
nästan hela förlossningen som allt som allt tog 32 timmar (45 min. på sjukhuset så var hon född) så vår hembm var hos oss i drygt 12 timmar (oj, vad lång tid det låter som!). Hon följde inte med till sjukhuset, det hade vi redan diskuterat innan, för hon har ingen befogenhet där, men hon kom hem till oss en vecka efteråt och gjorde PKU-testet. Vi fick ju inget bidrag dels för att vi bor i Sörmland och dels för att det var första barnet. Vår hembm halverade det vi hade bestämt att vi skulle betala, det tyckte vi var superjust!
Ja, det var väl inte så mycket svar kanske men så var det för oss. Och att ha lite sparade pengar är ju aldrig fel ;)
 

Artiklar från Familjeliv