Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver råd!

Skrivet av Orolig mamma
Hejsan!

Jag är gravid i v20 så förlossning ligger visserligen en bra bit framåt i tiden men jag behöver råd från er mammar som har/ska föda hemma.

Jag VILL egentligen inte alls föda hemma, jag känner mig mer trygg på sjukhus MEN eftersom mina tidigare barn (har 3) har kommit snabbare och snabbare så kanske jag ändå måste inse att risken finns att jag inte hinner in till sjukhuset :-(

Därför känner jag att jag måste förbereda mig så gott det går på att ev. föda hemma. Vad har ni för tips? Vad ska jag tänka på? Alla råd mottages tacksamt!!

Ps: Känner ajg att det finns möjliget att hinna in på sjukhus så åker jag så hemförlossning blir en nödlösning för mig.
Svar på tråden: Behöver råd!

ofrivillig hemfödsel?

Skrivet av  yvonne
Kära oroliga mamma!
Du kan börja med att läsa ett svar jag gav som Svarare på fN. Gå in under Svarare, klicka på arkiv, sök på Yvonne J., vad gör jag om jag inte hinner till sjukhus?

Sedan tror jag det vore bra för dej och din partner att träffa en hembarnmorska- t. ex. mej, som kan vägleda just er.
Hembarnmorskor finns av olika stuk. Om ni vill träffa just mej för ett samtal i ert eget hem- maila [email protected]
Ta en rejäl funderare på vad som är trygghet för dej- hemma och på sjukhus. Vilka insatser har du och dina andra barn behövt på sjukhuset? Snabba förlossningar är oftast "enkla". Var dina barn väldigt "tagna" av det snabba förloppet? Min erfarenhet är att kvinnor som valt hemförlossning för att slippa oron att inte hinna in till BB, föder lite långsammare hemma. Varför vet jag inte riktigt, men det kan väl ha att göra med att ett stort stressmoment är eliminerat.
 

Tala med din barnmorska!

Skrivet av  
Självfallet skall du få hjälp att planera detta i trygghet med dem som hjälper dig med graviditetsvården!! Fattas bara! Bor du tidsmässigt långt från BB eller är det "blixtsnabba förlossningar"?? De som bor på distans har ju rätt att flytta in till närheten av aktuellt sjukhus - vanligt i glesbyggd bla. Då undersöker barnmorskan livmodertappen och bedömer den. Man kan ju där gidssa sig till rätt bra om det kommer att bli "när som helst" eller "dröja någon vecka". Tappen mjuknar och blir mjuk som en läpp eller är omogen och "fast som en näsa" Om du förstår...

Självfallet är det bästa att föda i sjukhusmiljö. även om du nuvidlag är att förvänta bli en rätt enkel förlossning ..."som att öppna på en påse"....

Det man behöver vid en hemförlossning är för det första något sterilt att ta ett svårt sjukt och skadat barn i. Du vet tex inget om barnet men måste klara detta om det visar sig att barnet har ett öppet bråck någonstans och skall opereras snarast, akut.

Förvarna en ambulansstation som kan hämta dig akut om du skulle börja blöda.

Förvarna förlossningen vad som pågår.

Skriv upp alla dessa telefonnummer så de finns färdiga att bara ringa när förlossningen börjar.

GLESBYGGDSDOKTORN
 

Ursäkta

Skrivet av  Ulrika.E
men skriver du fel nu?

"Självfallet är det bästa att föda i sjukhusmiljö." säger du, jag kan hålla med dig om att det vore det bästa om just den här kvinnan, som önskar en sjukhusförlossning, kan få föda på sjukhus, men generellt finns det inga undersökningar som visar på att det bästa är att föda i sjukhusmiljö!

Dessutom är jag inte heller säker på att barn som behöver akutvård mår bäst av att lindas i ett sterlit paket, snarare då lindas in mot mammans kropp för värmens skull och sedan tillsammans transporteras till sjukhus.

/Ulrika
 

"självklart bäst att föda på sjukhus"

Skrivet av  yvonne
Hej GLESBYGDSDOKTORN!
Intressant att du tycker det "självklart är bäst att föda på sjukhus". Nu är det ju så att det framkommer fler och fler forskningsrön ínom området signalsubstanser, hormoner etc., och hur det interagerar. Vi börjar veta en hel del om fysiologiskt födande. Några hundra år bakåt i tiden ansågs man vara korkad om man trodde jorden var rund, Semmelweiss blev utmobbad för sina kunskaper, immunologiforskningens framsteg har lärt oss om relationen kropp/själ- finns det en "gräns"? I varje tid finn det fenomen som är "heta". I varje tid förfasar vi oss, och gör oss löjliga över hur bristande kunskaperna var FÖRR. Vår tid kommer naturligtvis att bli föremål för samma rannsakan.
Ju längre tid jag deltar i hemmafödslar (är leg barnmorska), desto säkrare blir jag på att det är det rätta, för de allra flesta honor av även däggdjursarten Homo Sapiens.
 

Hör du du!

Skrivet av  Jenny
En läkare som inte ens kan stava till "glesbygd" verkar inte vidare vederhäftig. När man sedan granskar dina påståenden närmare får man sina misstankar bekräftade. Har du uppdaterat dina kunskaper på länge och vad är du för slags läkare egentligen?
 

Hör du du själv du!

Skrivet av  Eva A
Vad är det för ton du tar? Du tillåter dig kritisera andra men talar inte om hur du kan göra det? Anser du dig veta bättre så referera till hur vi kan lita på det!
Jag har läst vad vår "glesbyggdsdoktor" skriver och det är helt korrekt! Största risken för kvinnan är just blödningar; för barnet att tex ha en missbildning, en skada i huden och DÅ är det inte alls lämpligt att lägga direkt mot mammans hud som självfallet infekterar ett tex ryggmärgsbråck eller liknande..och anmärka på stavningen gör man i ssmåskolan. Sen lär man sig läsa och klarar ävvvven om dddet biiiir littte fäl!

Varför är ni så vresiga? Det var ett jättefint svar mamman fick!
 

form och innehåll

Skrivet av  yvonne
Håller med om att det är lite barnsligt att anmärka på stavning. Dock tycker jag man ska vara noga med vad man som läkare eller barnmorska säger. En gravid kvinna suger in all information hon får, stärkande liksom "självtillitsskadande".
Det här med risk-benefit-analys är väldigt intressant. Vi gör dagligen saker som är riskabla. Det är väl att det är ovanligt att föda hemma som gör att många ser det som riskfyllt. Att föda hemma är något annat än att föda på sjukhus. Barnmorskans arbetssätt är helt annorlunda. Vi använder inga tunga, farmakologiska medel, som kan påverka barnet. Mamman har lugn och ro- det viktigaste för att en födsel ska gå bra.
Vad gäller öppen bukvägg och ryggmärgsbråck--- det är mycket sällsynt!! Det syns på ultraljud dessutom. De allra flesta gör ett iltraljud inför sin hemförlossning för att t. ex. kolla moderkakans läge.
 

Hemförlossning alt sjukhus

Skrivet av  Monica
Ser av ditt inlägg att du är barnmorska. Det är även jag. Visst kan hemförlossning vara ett alternativ för den som så önskar. Men för vår mamma här är det inget alternativ hon önskar! Då skall vi inte sitta här och tala för och emot hemförlossning utan ge henne de råd hon kan bli trygg av. De råd vår doktor gett är helt korrekta. Vad gäller sjukhusförlossning så kan jag "upplysa" dig om att även de kan ske med exakt samma metoder som en hemförlossning frånsett att miljön är sjukhusets och det är närmare akut beredskap OM det skulle behövas.


______________________________________________________
Håller med om att det är lite barnsligt att anmärka på stavning. Dock tycker jag man ska vara noga med vad man som läkare eller barnmorska säger. En gravid kvinna suger in all information hon får, stärkande liksom "självtillitsskadande".
Det här med risk-benefit-analys är väldigt intressant. Vi gör dagligen saker som är riskabla. Det är väl att det är ovanligt att föda hemma som gör att många ser det som riskfyllt. Att föda hemma är något annat än att föda på sjukhus. Barnmorskans arbetssätt är helt annorlunda. Vi använder inga tunga, farmakologiska medel, som kan påverka barnet. Mamman har lugn och ro- det viktigaste för att en födsel ska gå bra.
Vad gäller öppen bukvägg och ryggmärgsbråck--- det är mycket sällsynt!! Det syns på ultraljud dessutom. De allra flesta gör ett iltraljud inför sin hemförlossning för att t. ex. kolla moderkakans läge.
 

Monica !

Skrivet av  Laila v.31
Jag planerar att föda hemma i april.
Du skriver: "Vad gäller sjukhusförlossning så kan jag "upplysa" dig om att även de kan ske med exakt samma metoder som en hemförlossning frånsett att miljön är sjukhusets och det är närmare akut beredskap OM det skulle behövas."
Det tror jag inte på ! På vilket sjukhus är du BM ?
När jag fick mitt första barn SKULLE jag ligga på rygg och föda, det talade barnmorskan om för mej, för det är det bästa. (Försök skita liggandes med lite "uppförsbacke".......jättelätt) Jag protesterade så mycket jag orkade, men hon brydde sig föga........
Med nummer två SKULLE jag ligga på sida, det talade den barnmorskan om för mej..........
INGEN har under mina två tidigare förlossningar lyssnat på MINA önskemål !
Om jag föder hemma så är barnmorskan MIN GÄST, det är mitt hem, min förlossning och mitt barn !


 

Hej Laila.

Skrivet av  Lycklig.
Tycker synd om dig.
Det var ena märkliga barnmorskor du råkat ut för.
I Linköping får man bara frågor, inga uppmaningar.
Du bestämmer hur du vill ha det.
Du kanske skulle ta och prata med förlossningspersonalen... INNAN det är dags.
 

Hej Lycklig !

Skrivet av  Laila v.32 (17/4)
Jo, jag borde ha pratat med dem INNAN. Den här gången tar jag inte risken att inte få bestämma över min förlossning, därför föder jag hemma och det är jag lycklig för. Jag känner mej 100% trygg med min hemförlossningsbarnmorska.
 

Monica!

Skrivet av  Helena
Menar du på fullaste allvar att man kan önska och få "hemförlossningsliknande" förhållanden på sjukhus???? Med en "egen" barnmorska och lugn och ro? Eller menar du att man likaväl kan avstå smärtlindring vid sjukhus- som vid hemförlossning?
 

Din förlossning är DIN och du bestämmer!

Skrivet av  Monica
Jag blir näst intill upprörd över vad jag läser! Var får inte föräldrarna själva bestämma hur och var de vill föda? Vill de föda liggandes eller ståendes är helt deras sak. Snart även om de vill bli förlösta med kejsarsnitt eller inte... På 1970-80talen var sjukvården betydligt mer auktoritär och "doktorn bestämde" (gav barnmorskan direktiv). I dagens sjukvård (förlossningen räknas faktiskt till hälsovård!) RÅDER vi som arbetar och KVINNAN beslutar - det är hennes kropp - vi inom vården försöker dock föra det ofödda barnets talan och vi tror att alla ofödda helst vill överleva! Jag har mött de mest besynnerliga ställningar och visst var det svårt men det är upp till vår kompetens (och vighet!)att hänga med. Kommer föräldrar med önskemål som vi vet är mot vad vi vet är säkrast och bäst så försöker vi förståss informera och på så sätt få föräldrarna att ändra sina önskemål. Vill man föda i en lejonbur tex är det nog svårt att få någon som frivilligt hänger med och assisterar så det är klart föräldrarnas beslut måste ju anpassas efter möjligheterna... Jag hade tex en gång en pappa som spelade fiol större delen av förlossningen och vi andra viskade när vi sa något..... Mamman låg totalt avslappad, vilandes utan "droger" i någon slags "trans". Vid en annan förlossning assisterade en väninna till mamman med akupunktur och rummet var helt upplyst med stearinljus, syskonen sprang in och ut..pappan och jag satt lungt och småpratade. När det närmade sig ville kvinan föda i ett badkar och det gick bra, jag spolade med duschen på ryggen (massage) och kände i underlivet med andra handen...När bäbisen kom reste sig kvinnan upp ur vattnet, det bad jag om, och tog själv sitt barn. Därefter hoppade pappan och lillebror ner i karet! Där var det familjen som födde ett syskon!

I dag har de flesta kliniker tagit bort sina kar pga infektionsrisken, där ville aldrig bli riktigt rent mellan förlossningarna och bacillusker är ett farligt hot mot de nya bäbisarna som aldrig mött dem förr....och det lär det väl inte heller vara hemma från dem som bodde där före..

Men åter till debattmamman. Det är råden till henne vi skall diskutera och inte alternativa förlossningsmetoder. Det är viktigt att respektera "orolig mamma" och inte utnyttja hennes oro till diskussioner som inte hon efterfrågar.

Lycka till alla gravida med era planeringar. När ni kommer till förlossningsdörren kommer hovmästaren och frågar: Vad önskas! Och då skall ni kunna svara!
 

Det borde vara...

Skrivet av  Freja
...som du beskriver, men så är det inte. I Stockholm föder mammorna på nåder, och det är slumpen som avgör om förlossningen blir bra eller inte.
Vad gäller infektionsrisken så är spädisen immun mot de bakterier som finns hemma via mammans immunitet. Den är inte immun mot sjukhusbakterierna.
 

Spädisens immunitet

Skrivet av  Monica
Spädisen får ta del av mammans immunitet vilket skuddar den från sjukdomar hon haft och som hon byggt upp ett försvar emot. Men självfallet inte för bakterier som finns för övrigt i miljön! Tex under en förlossning i ett begagnat badkar från en hyresrätt.

Varför fortsätter ni att diskutera ERA frågor på "orolig mammas" inlägg?? Det skulle jag ta personligen mycket illa upp av...som att inkräkta. Starta egna trådar med era frågor i! På hennes tråd är det HENNES fråga som skall bemötas och inte en massa andra!
 

Men Monica

Skrivet av  Nickie
Varför håller du själv på och försvarar sjukhusförlossningar med en sådan naiv entusiasm (det är faktiskt inte så himla bra överallt), det var väl inte heller vad Orolig mamma var intresserad av? Hon vet ju redan att hon helst vill föda på sjukhus men vill förbereda sig för att föda hemma om det skulle bli nödvändigt, och hon frågar förmodligen på Föda hemma-snacket för att få hemföderskors tips och råd, inte åsikter från sjukdomsfixerade sk läkare (nog tusan kan man stava till sitt eget yrke, det är klart att man blir skeptisk) eller övertygade sjukhusbarnmorskor. Jag tror inte det hjälper upp situationen att få höra att det är jättejättefarligt att föda hemma och allt kan hända, när det faktiskt finns belägg för att det kan vara säkrare hemma än på sjukhus. Starta en egen tråd med dina åsikter och erfarenheter istället, vettja. Och läs på lite om hemfödslar.
 

Nickie, du tog orden ur munnen på mej ! Mycket bra skrivet ! *IMT*

Skrivet av  Laila v.32 (17/4)
*
 

Har läst inläggen

Skrivet av  Tina
Det är synd att vissa har fött barn på så dåliga sjukhus att man inte ens kan få bestämma själv hur man vill ha det. Har ni framfört erat missnöje till barnmorskan efteråt? Efter att ha läst denna debatt vill jag då bara ge Halmstad och Göteborg ett stort tack för min fulla belåtenhet efter att ha fött mina barn på dessa sjukhus med underbar personal som lyssnar till mina önskemål.
 

Artiklar från Familjeliv