Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det någon Rumän här?

Skrivet av Eva
För några är sedan var jag i Rumänien. Jag blev bjuden på en maträtt som jag har letat efter receptet till. Rätten åts som en typ av förrätt och innehöll aubergine. Rätten var typiskt rumänsk fick jag höra. Finns det någon som känner igen detta och kan ge mej ett recept så skulle jag bli så glad.

Hälsningar från
Eva
Svar på tråden: Finns det någon Rumän här?

Visst gör det det!

Skrivet av  Claudia
Du måste tänka på "salata de vinete" tror jag. Fast hur typiskt rumänsk denna förrätt är vet jag inte... Jag har ätit det i Grekland också.
Du behöver (avgör själv kvantiteterna efter smak):

* Auberginer
* Salt
* Olivolja
* Majonnäs
* Finskuren rödlök

1. Grilla auberginerna väl i ugnen tills skalet blir svart. Plocka bort skalet och låt auberginevätskan rinna av i ca en timma (går bäst om auberginerna står lutande).
2. Salta (efter smak).
3. Mixa auberginköttet i mixern och blanda i olivolja, lite i taget, efter smak.
4. Blanda i lite majonnäs (även det efter smak).
5. Till slut blandas i rödlöken.

Lycka till!


 

Mums!

Skrivet av  carol
Låter som en marockansk förrätt som vi brukar äta så ofta vi kan när vi är där... Mumsigt värre! Ska testa ditt recept Claudia - tack!
 

Gör majonaisen själv !

Skrivet av  colorblind
Köpt majonaise är för sur, påstår min rumänska sambo.
En kokt mosad + en rå äggula + olja under omrörning + salt funkar bäst, den kokta gulan gör att det inte skär sig så lätt. Auberginerna kan man grilla direkt på spisplattan.
Salata de vinete ska man äta med bröd + tomatskivor.
 

Helt riktigt!

Skrivet av  Claudia
Colorblind hade bra tillägg och nu har jag blivit sugen på salata de vinete...:-)
Min svenska sambo har aldrig ätit det och det är nog dags att jag gör en överaskning.
 

Artiklar från Familjeliv