Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni svårt med att förstå svenskan?

Skrivet av N.
Och då menar jag inte "korrekt" svenska utan vardagliga ord och uttryck som haglar över en? Ska man svara när nån frågar hur det är? Eller ska man bara säga bra? Kommer aldrig över domhär "oförskämda" ja-aaa man får ibland ;)
Svar på tråden: Har ni svårt med att förstå svenskan?

Menar du att...

Skrivet av  Claudia
...det är meningslöst att fråga hur det är eftersom alla svarar ändå "bra"?
Jag tror att frågan "Hur är det?" är mer en artigetsfras, än en egentlig fråga. Det är likvärd med "Godag!", och man svarar "Bra!" = "Godag på dig med!". Det är inte avsikten att man börjar dra upp alla sina problem när man får frågan hur det är... :-)
Jag tyckte också att det var en meningslös fråga i början, dessa små kulturskillnader är många...

Det sista om "oförskämda" ja-aaa man får ibland ;) förstår jag inte riktigt.
 

Jag har ibland samma problem.

Skrivet av  Birks och Kalles mamma
Jag är invandrare, i Belgien... Alltså förstår jag hur ni känner det ibland.
Hur mår du besvaras alltid med bra. Dummt men bara en hälsningsfras... Alltså kan ett samtal med mamma börja: Hej hur mår du?? Bra! Men jag är förkyld, 40° feber, barnen har maginfluensa och min man har brutit benet... (nu överdriver jag, bara för att visa hur dummt det blir).

VCad gäller det där jaaaa tycker jag att svenskar är fruktansvärt otoleranta med de som inte pratar perfekt svenska. Inget att bry sig om!! Börja med att fråga om de kan franska, Engelska eller så. Kan de inte, skall de ju inte heller klaga på att du inte kan deras språk perfekt.
 

Är vi verkligen...

Skrivet av  xxx
...så himla otoleranta??? Jag håller inte med dig om det... Jag har alltid stor förståelse för folk som inte behärskar språket särskilt bra... Man ska inte dra alla över en kam...(som vi säger här...)

Sen det där med hälsningsfras, så håller jag med er... visst känns det lite dumt när någon frågar hur det är, och man svarar bra, trots att det absolut inte är det... Har tänkt mycket på hur knasigt uttrycket är... Men tycker att förklaringen att det är ett slags goddag låter himla bra!!!!
 

Artiklar från Familjeliv