Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag invandrare?

Skrivet av Mia mutsi?
Jag tänkte höra mig för lite. Min man och jag vi är födda i sverige men har båda föräldrar som har invandrat från Finland på 60 och 70-talet.Vi har nu 2 underbara barn som är födda här i Sverige. Är jag och min man invandrare? Är mina barn det?
Svar på tråden: Är jag invandrare?

Min mamma har

Skrivet av  Jennie
också invandrat från Finland under 70-talet, men jag är född i Sverige och ser mig själv som svensk. Vi är väl vad de kallar för "andra generationens invandrare"...
 

Nej bara utlänning

Skrivet av  Invandrare
Det är klart att du räknas inte som svensk..
Det spelar ingen roll att du är född i Sverige eller hur många år sen din föräldrar flyttat hit ,även om du har ingen brytning.
I och med er föräldrar kommit från Finland, då kallas ni NÄSTAN utlänningar!!!
De som kommer Asian el. Africa eller SydAmerika el. östEuropa kallas invandrara .
Att vara invandrare i Sverige är lika med vara slav i föra tiden.
 

håller inte med om detta!

Skrivet av  nanne
Man tillhör det land man vill, det man känner sig hemma i. Jag tror att Mia Mutsi kan välja själv, hur hon känner. Ingen ska sätta en stämpel på någon. Medborgarskap i ett visst land behöver inte betyda att man känner sig hemma där. Jag vet Svenska medborgare som har hjärtat i ett annat land. Då är man medborgare i ett land, men "hemlandet" är ett annat. Man kan känna sig hemma i två länder samtidigt också. Det kan nog gå i perioder och variera för en del vilket land som ligger varmast om hjärtat. Det finns människor som är födda utomlands, men är uppväxta i Sverige, som helt aklimatiserat sig, och känner sig helt hemma i Sverige, och inte alls känner någon dragning till det andra landet. Då är hemlandet Sverige. Det är hur det känns i magen, och inte var man är född som räknas!
 

samma här..

Skrivet av  Orcid
jag har finska föräldrar som kom hit på 60-talet.
Är svensk medborgare sen 5-års åldern(född i sverige)
Sambo med en svenska man.

Men jag har alltid kännt mig kluven!jag hejar på finland i ishockey(min sambo måste ha lite motstånd ;))

Men att jag är invandrare har jag aldrig riktigt fattat...är man det?
vad blir våra barn(när vi väl får någon)???
 

3:dje Generation

Skrivet av  Hia
Säger man är svensk, innan dess så är man invandrare. Detta tog vi upp på komvux och vår lärare sa att det var så. Min pappa är finsk, morfar dansk och hans mamma polsk men jag är i alla fall född i Sverige *ler* men likväl invandrare från Finland då om detta stämmer....
 

Artiklar från Familjeliv