Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis, mat och speciella krav

Skrivet av Emma
Vår son har precis fått dagisplats och vi är jättenöjda med allt. Det är bara en sak som bekymrar lite. Av tradition i både min och min mans familj så äter vi inte griskött. Naturligtvis vill vi inte att vårt barn skall äta griskött heller. Men när vi var och tittade på det dagiset där han skall gå så såg jag matsedeln och det var rätter med fläskprodukter flera gånger per vecka. Problemet är två:
1. Kan man begära att de skall ge vårt barn alternativ mat när det är fläsk på matsedeln?
2. Hur blir det för vår son att äta annorlunda än de andra barnen och kommer han verkligen att göra det?

Han kanske är det enda barnet på avdelningen som äter annan mat och det kanske blir konstigt för honom. Han är ju så liten ( ett och ett halvt) så han kan inte förstå varför han skall ha annat än de andra men samtidigt så tar det emot att veta att han äter fläsk flera gånger i veckan. Hur har ni gjort som är tex vegetarianer/veganer eller har andra mattraditioner än de "vanliga" svenska?
Svar på tråden: Dagis, mat och speciella krav

Jag tror att det är bättre att du ställer den frågan

Skrivet av  Babyboom
på "Grönt är skönt"-snacket. Men jag tror att det hör till personalens uppgift att se till att det finns den mat som man önskar sig. Det finns ju de som är mjölkallergiker och andra som inte heller kan äta "vanlig mat. Jag tror att om du talar med personalen så kan de ordna mat utan griskött och samtidigt hålla koll på den lille så han äter rätt.
 

Oroa dig inte

Skrivet av  c
Mina tvillingsöner, får ej äta viss sorts mat ( tex blodpudding, lever etc). Redan när vi var på samtal innan de började, så sade vi att de ej kunde äta viss mat. Det är absolut inga problem för personalen. De har ändå mest vegetarisk mat på deras dagis. Vi bad även att de skulle få mjölk till maten (de andra barnen får vatten) det har inte heller varit några problem. Nu när de är tre, så har de ibland frågat personalen varför de ej äter viss mat, jag bad dem hänvisa till oss. Till barnen så säger vi bara att det bror på pappas kultur, inga problem altså
Lycka till.
 

Går säkert bra

Skrivet av  Sojakorven
Ja, ni kan begära att er son får annan mat de dagar då måltiden innehåller fläsk. Enklast är väl att han äter vegetarisk mat dessa dagar. Det borde ert dagis kunna ordna. Om inte dagisets kös fixar det kan man kanske beställa från kommunens skolkök.

Tror inte att det upfattas udda att han inte fläsk. På dagis verkar det vilma av olika allergier och ideologier som gör arr barnen äter ganska olika mat.

Lycka till!
 

Vi äter inte blodmat..

Skrivet av  Pilla
..och vi kunde beställa blodfri mat till sonen på hans dagis. Barnen tycker inte att det är konstigt att någon äter annorlunda, tvärt om lär de sig respektera andras åsikter.

Min son hade aldrig problem med att få annan mat. Vi hade även några vegetariskt ätande barn.

Jag tror att din son kommer att uppskatta att du stått på dig för det du tror på, inte att han kommer att tycka att det är konstigt!
 

Inga problem

Skrivet av  Helena mamma till 3
Hej . Jag är förskolärare och jobbar på dagis och på vår avdelning har vi tre muslimbarn , dvs som ej äter griskött . Jag har aldrig hört talas om nåt ställe där de har nåt problem med det .Så det är bara att säga till personalen , så meddelar de köket . Jag brukar alltid fråga om allergier eller speciell mat på inskolningen .
 

I vår kommun

Skrivet av  en med tre allergiska barn
fungerar det när det gäller barn som inte äter fläskkött. På dagis får det något alternativ till fläskköttet och i skolan får de barnen vegetarisk kost.Du behöver nog inte vara orolig för att din pojke blir ensam med "specialkost". Det finns säkert något annat barn som har detta eftersom det alltid brukar finans något barn med födoämnesallergi, glutenintolerans eller så. Jag har tre barn som inte kan äta allt på grund av allergier och det fungerar bra på dagis och i skolan. Frågan du får ställa dig är om er tradition är så viktig att du vill att din pojke ska äta annan mat än kompisarna. Jag vet familjer som låter barnen äta fläskkött i skolan och på dagis men inte hemma och jag vet familjer som absolut inte tillåter fläskkött. Det handlar förmodligen om hur stark ens "övertygelse" är. Ingen annan kan bestämma vad som känns rätt för dig och din man. Gör du vad som känns rätt, om ni vill ha fläsköttsfrikost har ni rätt till det.
 

fläskköttsfri skulle det vara (imt)

Skrivet av  en med tre allergiska barn
-
 

Mattanten

Skrivet av  Niki
Jag har i många år arbetat som kokerska på dagis i ett mångkulturellt område och arbetar nu i skolkök i ett "svenskt" område. Jag har alltså erfarenhet och kunskap inom området. Du har självklart rätt att begära fläskfri mat till ditt barn och dagiset skall se till att ditt barns mat är så lik de andras mat som möjligt dvs. när det serveras tex. korv stroganoff så ska dom göra samma rätt men på kycklingkorv eller nötfalu tex. Det är sällan några problem att få maten så lik som möjligt. Detta är ju för att barnet inte ska behöva känna sig så annorlunda eller "vilja ha"det som dom andra äter. När barnet sedan blir äldre så brukar barnen inte ha några problem med att dom äter lite annan mat eftersom föräldrarna då kan förklara för barnen varför det är så. Allergibarnen har ju samma situation förutom att det ideras fall kan vara förenat med livsfara om det råkar bli fel. Dom som arbetar i kök inom skola och barnomsorgen ska ha den kunskapsom krävs för att klara av detta. Har dom inte det så kan du som förälder hjälpa till med att informera om hur ni gör hemma. Själv har jag haft alla möjöiga olika trosriktningar på barnen på en gång, tex,."vanliga "muslimer, muslimer som ska äta halal kött, Hinduer(helvegetarianer), Siker (ej nöt) div olika allergier och diabetesbarn. Det kan vara svårt ibland om man har många som ska ha olika mat så ibland får man göra sån mat som flera kan äta av annars kan det bli väldigt många pytsar.Har du frågor så svarar jag gärna på dom.
 

Artiklar från Familjeliv