Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knöl på blygdläppen ?

Skrivet av Förundrad
Jag har upptäckt en liten (kanske 3 mm i diameter) knöl på blygläppen. Jag har visat den till två olika läkare som båda nästan utan att titta på den konstaterat att det är en inflammerad talgkörtel. MEN jag har haft inflammerade talgkörtlar tidigare, de blir ju nästan som finnar, spricker till slut och försvinner. Den här knölen har jag haft nu i åtminstone 2 mån. och om den förändras på något sätt verkar det som om den skulle bli större. Den innehåller inte var eller nån vätska utan är hård. Själv är jag rädd för att det ska vara nån vårta (kondylom?). Kan man bara ha en vårta eller kommer de alltid i grupp ? Kan man ha vanliga vårtor i underlivet eller är de alltid av kondylom typ (dvs. förorskakade av HPV-virus?)? Min man har en besvärlig vårta på ett finger, han har fått otaliga mediciner, frysbehandling men den vill ändå inte försvinna. Ibland är han vårta "öppen" och blöder lite. Undersökningar har visat att det är en helt "vanlig" vårta. Men jag har också fått (efter att min mans handvårta dök upp) fyra vårtor i ansiktet så nu undrar jag vad jag ska tro att knölen i underlivet är egentligen. Jag är gravid i v.28 och undrar om en eventuell vårta kan vara farlig för barnet ?
Svar på tråden: Knöl på blygdläppen ?

Lymfkörtel?

Skrivet av  Choux
Hejsan!

Härförleden var jag och visade upp ett stycke knöl för min gynekolog och fick till svar att knölen var en svullen lymfkörtel. Den sortens körtlar kan ju svullna både nu och då av både den ena och den tredje anledningen... typ. :) Jag har inte märkt av den på månader men tydligen kan knölen/knölarna komma och gå när man väl upptäckt den/m. Lycka till.
 

Nu vet jag !

Skrivet av  Förundrad
Idag var jag hos en läkare och efter att jag nästan tog stryptag på henne tog hon sig en ordentlig titt på "knölen" (efter att först ha sagt att det var en inflammerad hårsäck). SEN sa hon att det nog troligtvis är en vårta och en helt VANLIG, OFARLIG sådan. Könsvårtor (kondylom) som förorsakas av HPV-viruset har ett mycket karakteristiskt utseende och kommer oftast på slemhinnorna (inte på yttre blygdläpparna som den här). Den här vårtan har jag troligtvis blivit smittad av från min mans finger men sålänge den inte stör får den vara där, troligtvis försvinner den också av sig själv om nån tid.
Otrevligt med vårtor men jag är glad att veta att det är en vanlig vårta och behöver inte oroa mig för de evetuella cellförändringar som en HPV-vårta skulle kunna föra med sig. PLUS att jag inte skulle ha haft nån lust att börja undersöka varifrån jag skulle ha kunnat fått kondylomsmittan...
 

Artiklar från Familjeliv