Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ändtarmsframfall - ska opereras.

Skrivet av CE
Hej!Har aldrig skrivit i det här snacket förut, men tror att det kan vara rätt forum för min fråga...

Jag har sedan mars -04 vetat att jag måste opereras för mitt ändtarmsanfall som jag fick efter att ha fött min andra son i feb. -03. Jag har hört att man får väldigt ont efter en sådan operation, och undrar om det finns någon här som har erfarenhet av detta?

Jag skulle vara jättetacksam om ni ville delge mig era erfarenheter, för det känns inte så kul att gå i ovisshet om vad som kommer hända (ska opereras någon gång efter nyår).

Tack på förhand!

Hälsar
Svar på tråden: Ändtarmsframfall - ska opereras.

liten fråga..... *äckelvarning*

Skrivet av  Anonym fn
hur yttrar sig ditt ändtarmsframfall? Jag har jättesvårt att gå på toa, tarmen vill liksom inte jobba ner det, och faller liksom framåt så att det känns som allt hamnar liksom i vaginan där det buktar ut massor.... Får hjälpa till med handen för att ha en chans att gå på toa, inte kul! Äter massor med bulkmedel för att underlätta det, men det funkar inte ändå... Är ju inte ett dugg kul att gå till läkaren med detta heller.....
 

Ja, det låter som sådana (kanske ej för känsliga)

Skrivet av  CE
symptom som jag har. Det började med att jag inte tyckte jag återhämtade mig så snabbt i underlivet som andra som fött ungefär samtidigt. Jag hade liksom ett enormt tryck neråt en längre tid. Och sedan såg jag att något buktade ut i underlivet när jag gick på toa. Och så har jag ofta förstoppning, och har svårt att få fram avföringen om man säger så. Jag tror det är klassiska symptom på ändtarmsframfall.

Jag tycker du ska gå till en läkare/gynekolog och få det där kollat, men inte förrän det gått ett år efter senaste förlossningen (det sa min bm i varje fall).

Ibland går framfall att bota med knipövningar m.m. men i mitt fall måste jag tyvärr opereras. Men jag känner att jag vill göra det, för det är så jobbigt att ha det så här.

Hälsar
 

låter som rectocele

Skrivet av  Spirella
Det du beskriver låter som rectocele, en försvagning av väggen mellan vagina och tarm, så väggen inte orkar "hålla emot" när avföringen skall ner. Det är mycket vanligare än man tror att få den här typen av skador efter förlossningen. Jag fick också det, men inte sådär jättesvårt. Dock har min gynekolog sagt att vi kan operera när jag "fött färdigt" de barn jag vill ha.

Min bm kollade inte ens på efterkontrollen utan sade att det hjälper med knipövningar! Men det gör det inte alls eftersom det inte är musklerna som blivit försvagade, utan bindväven. Min gynekolog berättade däremot att man kan operera antingen inifrån slidan eller från tarmen och stärka upp väggen.

Jag har hört att man har ganska ont efter op och behöver vara sjukskriven i ca 2 veckor.

Tycker inte du skall skämmas för att gå till läkare med problemet. Om du har en bra gyn, ta upp det med honom/henne. Det är faktiskt ganska vanligt att få så här efter en förlossning, så du är inte ensam.

Det finns mycket att läsa om rectocele. Kolla här t ex: http://www.sjcolondocs.com/questions/Rectocele.htm

Stor kram!
 

har också tendenser till..

Skrivet av  Lisbeth
liknande problem. Håller det under kontroll gemom att dricka daggkåps-te och andra sammandragande teer.
Definitivt värt att prova.
 

Rektocele!

Skrivet av  Ida med Vincent(23mån) & Amanda(6mån)
Jag ska opereras för rektocele. Har exakt samma besvär som du, och det är INTE kul! var på Sophiahememt föra veckan, men ska få remiss till Danderyd där det finns en grupp p åtre läkare som forskar i detta ämne.

Knipövningar kan _inte_ förbättra problemet. Hjälper vid inkontinens, men detta handlar ju om en förslappad mellanvägg mellan slida och ändtarm och man måste genomgå en operation för att strama upp väggen. Enligt gybekologen på Sophiahemmet borde jag bli helt återställd efter operation. Tyvärr har jag eventuellt även en sfinkterruptur och då blir operation och läkning värre. Får se efter beöket på Danderyd där de använder sig av UL för att se skado längre in.

SÖK HJÄLP!! Gå inte och lid i onödan. Och varför i hela fridens namn tycker så många att det är så pinsamt???!! Vi har blivit skadade efter att ha fött barn! Blir arg över att det informeras så attans lite om detta inte helt ovanliga problem! Se till att få komma till en BRA gynekolog. Jag var till gyn i mitt landsting, men fick inget bra förtroende alls där. Ringde Sophiahemmet och där var det verkligen bra.

Kram, Ida
 

Artiklar från Familjeliv