Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Prickig

Skrivet av A
Jag har så mycket prickar, utslag på underbenen. Det ser ut som om när man just vaxat sig. Rött och irriterat. Det är nog hårsäckarna som är inflamerade. Det började i somras. Jag slutade då raka och vaxade benen istället. Det blev lite bättre men nu när håren är på väg ut blir jag alldeles inflamerad och rödprickig. Det ser inte klokt ut. Har använt kortison och alla möjliga salvor men det blir inte bättre. Vad skall jag göra?
Svar på tråden: Prickig

Sluta vaxa

Skrivet av  Sterna
Hårsäckarna kan lätt bli inflamerade när huden läkt ihop innan hårstråt vuxit ut för då hittar hårstråt in "hårgången" utan växer innåt.

Prova med andra hårborttagningsmetoder ett tag för att se om det blir någon skilnad.
 

Raka enbart

Skrivet av  stina
medhårs!!! Och skippa alltså vaxning. Jag reagerar på samma vis av vaxning. SÅ... börja raka igen, men absolut bara medhårs. Ta gärna lite aloe vera gel och stryk på tunt efter rakning.
 

Försök att..

Skrivet av  J
klämma ut dom som är inflammerade, du måste ju få ut hårstrået som har fastnat!
 

Vilka?

Skrivet av  A
Skulle hårborttagningscremer kunna funka tror ni? Jag har sådan hemsk hårväxt och blir stubbig innan dagens slut när jag rakar.
 

en fråga till

Skrivet av  A
Varför är det viktigt att raka medhårs?
 

Irriterar hårsäckarna

Skrivet av  stina
om du rakar mothårs. Om man tex rakar sig i ljumskarna så slår det aldrig fel att det blir plitor om man rakar mothårs...

Finns hyvlar med "inbyggd" aloeveragel-sträng, minns inte vad dom heter, men dom finns i vanliga butiker o är bra. Nåt att testa?
 

Artiklar från Familjeliv