Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knutor i brösten efter amning?

Skrivet av Kristina
Jag slutade amma för ca en vecka sedan, helt utan problem tyckte jag. Nu känner jag små knutor i ena bröstet och det ömmar emellanåt, nästan som mjölkstockning. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det? Nån som haft nåt liknande? Mina värsta farhågor är förstås att det är tumörer som jag inte märkt tidigare p g a mjölkfyllda bröst under amningen...
Svar på tråden: Knutor i brösten efter amning?

säkert

Skrivet av  Mia
inget farligt, det tar ett tag för brösten att komma tillbaka efter amningen. Gå till doktorn om det inte är bra om nån månad.
 

jag fick en knuta

Skrivet av  anna
När min son var två veckor fick jag en knuta i bröstet, jag ringde till en bröstmottagning. Behövde remiss, gick till vårdcentralen fick min remiss ringde och bokade en tid samma vecka. Där gjorde dom en undersökning med ultraljud och även en punktion som är obligatorisk. Läkaren sa att det till 99 % var en körtel som svullnat upp med vätska. Men vid alla knölar så ska man ta punktion för att vara riktigt säker. Han sa att man alltid ska kolla knölar på en gång för att man inte ska oroa sig och för sin egen skull. De flesta knölar är ofarliga. Beställ tid så slipper du gå och vara orolig.
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv