Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har det gått med lussandet idag?

Skrivet av Sabina & Clara
Clara skulle först inte vara lucia, utan tomte. Det krävdes lite övertalning, inte för att hon inte fick vara tomte utan för att vi hade lucialinne och -krona men ingen tomtedräkt *lite snål*. Hon svängde i alla fall och var väldigt spänd inför detta imorse.

Kl 16 var det dags. Först kommer alla småttingarna in, 14 barn mellan 1-3 år. De är ju för charmiga! Sen kommer då 4-5 åringarna. De ska ju vara stora men ack så små de är när de får syn på sina mammor och pappor. Men att framträda för 130 pers. kan ju få vem som helst att darra i knävecken! 34 barn med 130 som tittar på... Ja, så är det när hela släkten bor på orten :) Vi tillhör helt klart minoriteten som är där endast föräldrarna!

Clara hamnade ute på ena kanten och drog sig mot pianot istället för mot de övriga barnen. Att sedan luciakronan kliades så hon inte kunde stå stilla och inte koncentrera sig alls på sången gjorde ju inte saken bättre. Jag kan säga att det var fler än vi som tittade på henne :o) ! Hon gnuggade och gnuggade med kronan tills håret såg ut som svinto och tillslut förbarmade en av fröknarna sig över henne och hjälpte henne av med den. Luciatåget tog tydligen musten ur henne för när de skulle sjunga "Mössens julafton" utklädda till möss efteråt så kom hon och satte sig i mitt knä istället och stjälpte i sig saft.

Men nöjd och glad var hon! (och stolt och glad är jag :O))
Svar på tråden: Hur har det gått med lussandet idag?

Litet tåg och flera avhoppare *ler*

Skrivet av  Christine med Nathalie & Daniela
Det var totalt 9 barn, men bara fem som stod kvar. Alla de andra smet direkt till sina föräldrar när de kom in i rummet *såååå sött*. Min tjeja och en liten kille stämde i för full hals, de andra sjöng inte lika högt. Men det var fint och jag tog många kort, stolta mamman så klart!
 

Bara bra

Skrivet av  Hannele
Det gick bra! Alla barnen skötte sig utmärkt. I år hördes till och med sången, de tog i för kung o fosterland.
 

Det bidde inget...

Skrivet av  Cattis och Lova
Lova fick kräksjuka natten till LUcia så vi fick vackert stanna hemma. Trist eftersom hon övat hur mycket som helst och verkligen sett fram emot att få lussa. Hon gick härhemma kvällen innan och provgick högtidligt med nystruket linne, glitter och ljus. Jaja, det är sånt som händer!
 

Inte här heller...

Skrivet av  Maa
sonen har fått en hemskans influensa, så vi kollade lite på teve bara... synd.
 

Å, inte här heller...

Skrivet av  Stina med haltande Albin
Albin har fått en inflammation i höftleden. "Förkylning i höften" kallas det och är enligt barnortopeden en g a n s k a vanlig åkomma på pojkar mellan 3-6 år.
Eftersom Albin inte ens kunnat stödja på benet så putte lillebror tomte-Albin i sin Brio-lära-gå-vagn, när de lussade för mormor, morfar, farmor och farfar.
De var så söta små tomtar!
 

Här var det inget.

Skrivet av  Petra & Nellie
Det blev inget luciafirande med föräldrar inbjudna. Antar att det beror på omständigheterna med trånga provisoriska lokaler. De lussade lite för sig själva och det var en fröken som filmade dem. Nellie var iallafall jättesöt i sin pepparkaksklänning.
 

Nä, så trist :(

Skrivet av  Erika m Ivar00 & Alfred04
Va\' ledsen jag skulle varit... Vad tycker barnen om att lussa om de inte får visa upp sig?
 

Bra!

Skrivet av  Anette med Anton
Anton hade lucia igår på fm på dagis. Han var den ende som var pepparkaksgubbe :-)
Efteråt bjöds det på fika.

Jag tog några kort, men jag tänkte skicka ett över vår mail-lista, när jag lagt in det på datorn.
Ni måste ju få se min lille plutt ;-)
 

Hr vi en mail-lista????*imt*

Skrivet av  Helle Daniel 000825 Dennis 930520
.
 

Jepp!

Skrivet av  Anette med Anton
Vi har en maillinglista för oss som har barn födda juli -00

Jag har för mig att Mia på denna sidan har liiite ansvar men jag är inte säker...*skäms*...Sorry Mia i förskott! ;-)
 

Så där:-))

Skrivet av  Helle Daniel 000825 Dennis 930520
Här hade Daniel bestämt att han skulle vara pepparkaksgubbe och så fick det bli.....När vi kom dit ville han inte ta på sig kläderna så fröken fick ta med honom och vi gick ner till lekhallen där alla föräldrarna satt. När dom väl kom va Daniel skit sur och drog ner mössan över hela ansiktet och så stog han hela föreställningen.....men jag såg att han kikade fram ibland:-)) Han tycker inte det är så kul att klä ut sig.... Sedan va det fika och det tyckte han va kul och han tryckte i sig pepparkakor och lussekatter.....Pepparkakskläderna hade flugit av och nu va han glad igen....så va det här
 

Bara bra

Skrivet av  Erika m Ivar00 & Alfred04
Ivar ville vara pepparkaksgubbe, så vi fick vackert inhandla dräkt för dyra pengar... *morr* (De vet minsann när det går att ta rejält betalt!) Men fin blev han och stolt var han.

Lille Alfred var urgullig stjärngosse för två veckor sedan när det var avslutning på babysången och alla småttingar gick luciatåg. Jag hade bett mormor sy en mjuk "stjärngosseluva", typ tomteluva fast vit med guldstjärnor. Hon lyckades få till det så den stod rakt upp och så hade han en jättefin vadderad stjärnpinne också. Bra att tugga på, tyckte Alfred, så stjärnan slokade.. :)
 

Sophie har vattkoppor :( så det blev inget

Skrivet av  Lea m Loui 020419 o Sophie 000612
lussande).

Loui är också sjuk, förkyld.

De firar Lucia kl 15 på barnens förskola och både stora ochs små får välja vad de vill vara och delataga i Lucia-tåget.
 

Pojkluciarapport

Skrivet av  Barbro o Christoffer
Christoffer var lucia, en stolt sådan. Han var den enda pojklucian i hela tåget på 50 barn.
För första gången firade dagis lucia utomhus, det började vi 15, men då var det fortfarande lite för ljust, när dom var klara var det lagom mörkt. Hoppas att korten i kameran blir bra, lite svårt att få till det utomhus i skumrasket.
Bitvis hördes sången bra, men ibland var det mest fröknarna som hördes.
Dom minsta barnen lyftes ut av personalen och satt sedan helt stilla som stoppade korvar med overaller under tomtedräkterna och pepparkaksdräkterna.
Som vanligt var det några barn som direkt försvann till sina föräldrar i publiken. :-)
Efteråt bjöds det på glögg och pepparkakor ute på dagisgården.
 

Artiklar från Familjeliv