Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lapp för ögat

Skrivet av Velma med Dexter 0007
Nu har sonen fått en lapp för ena ögat för att komma tillrätta med en liten skelning. Men varför dessa trista hudfärgade lappar? Vet nån om det finns roligare att köpa, eller blir det till att ta fram tuschpennorna?
Svar på tråden: Lapp för ögat

Klistermärken

Skrivet av  ~VeronikaP med Isak 000703 & Axel 030415~
Ett barn på jobbet för några år sedan fick ha en lapp för ögat. Hon fick välja klistermärke, eller gnuggmärke (?) att sätta på varje lapp.

Hon var jättestolt varje dag på förskolan, eftersom barnen var så nyfikna vilkn figur det var den dagen.

I början hade hon jättejobbigt med att vi skulle dra av lappen på förskolan. Det gjorde ju lite ont. Men hon lärde sig med tiden att dra av lappen själv , och då kunde hon själv styra det onda.

Lycka till, det var kanske eg. inte svar på din fråga...
 

Bra tips!!

Skrivet av  Velma m Dexter0007
Ska kolla efter lite stickers imorgon åt honom.. Kanske han blir lite nöjdare då :)

Han var lite orolig över att barnen skulle skratta åt honom på dagis :(
 

Vem upptäckte skelningen?

Skrivet av  Maa
undrar jag som tycker sonen har en liten också. Men bvc-tanten höll inte alls med om det. Måste man gå till ögonläkare i så fall?
 

Glömde: lycka till med lappen! *IMT*

Skrivet av  Maa
..
 

Svarar för lillebror:

Skrivet av  Lea m Loui 020419o Sophie 000612
Hej!

Sophies lillebror Loui har en liten utåtgående skelning på vänster öga.

Den uppstår när han är trött och okoncentrerad.

Det var vi som märkte det, vid 18-månaderskontrollen pratade vi med BVC-sköterskan som sände en remiss till S:t Eriks Ögensjukhus dit vi fick komma efter någon månad.

Det är en ortoptist som undersöker (en specialutbildad sjuksköterska).

Louis skelning har blivit bättre, han har ingen lapp ännu men det är viktigt att kolla upp det fortsättningsvis så att inte synen blir sämre på det skelande ögat.
 

Inte jag *S*

Skrivet av  Velma m Dexter 0007
Det var BVC-tanten som undrade om han inte skela lite vid 4-års kontrollen... Innan dess hade jag lagt märke till det. Han är ju ganska rejält översynt också, så vi skulle ju till ögonläkaren i vilket fall som helst. Pga den lilla skelningen så ser han sämre med vänster öga, och vi hoppas att också synen ska bli bättre av lappen.

Visst måste du själv kunna beställa en tid hos ögonläkare för att kolla upp det?
Jag nämnde för bvc-tanten att jag tyckte han pratade dåligt. Hon var väl inte riktigt av samma åsikt, men skrev ändå ut en remiss till talpedagog. Tydligen gör de så av rutin, om föräldrarna oroar sig för något. Synd att det inte är så hos dig...
 

Äh!

Skrivet av  Velma m Dexter 0007
Slinter på tangenterna.. Jag hade INTE lagt märke till skelningen innan bvc damen sa nåt :P
 

Jag skelar

Skrivet av  L.i.s.a
när jag är trött och såg på båda mina barn att dom skelade när dom var trötta...
Vi kontaktade BVC som skickade en remiss..
Där höll inte läkarna med om skelningen...
Kan bero på att dom kollade klockan 11 på förmiddan och min älsta sällan är trött vid den tiden så så klart skelades det inte...
Jag ska gå vidare med det här eftersom jag själv lider av min skelning just när jag är trött...
 

Artiklar från Familjeliv