Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kiss i sängen å ha det bra...

Skrivet av L.i.s.a
Min 4.5-åring har sedan sommaren varit torr nattetid...så tillvida att vi måste gå upp och kissa en gång innan vi går och lägger oss...
Vi har testat att inte göra det och då är sängen blöt på morgonen...
Är det normalt? Hur länge ska vi behöva gå upp och kissa på kvällen?
Dessutom är det så att om det kissas i sängen så vaknar mitt barn inte utan sover gott resten av natten i sitt urin...
Svar på tråden: Kiss i sängen å ha det bra...

Vet inte

Skrivet av  Cattis och Lova
riktigt hur länge man får hålla på så, men vi gör likadant (förutom att Lova brukar vakna när hon kissat i sängen). Kanske har det till viss del att göra med att Lova fortfarande äter välling på kvällen och det kommer hon nog inte sluta med än på ett tag tror jag.

Men normalt tror jag i alla fall att det är!
 

Nellie har

Skrivet av  Petra o. Nellie
kissat i sängen en enda gång i hela sitt liv och en gång hade hon bajsat en hög bredvid sängen. Det är allt. Däremot har hennes storasyster fortfarande lite problem med att kissa. Hon fyller snart sju och det händer nog en gång i månaden eller så att hon kissar, antingen i sängen eller någon annanstans.
Ofta kan hon gå upp ur sängen (sovandes) och inte hitta till toaletten. Ibland kissar hon på golvet i sitt rum, ibland på golvet på toaletten och en gång hittade vi henne gråtandes i köket (en trappa ner) där hon stod med kisset rinnande ut med benen.
Det enda jag kan säga är att det nog är helt normalt och högst individuellt.
 

normalt..

Skrivet av  Spader Dam
är det. I alla fall inte onormalt. Det är inte ovanligt att killar som kissar i sängen tills sex årsåldern. Min killa tar vi upp ett par gånger per natt.
 

Helt normalt!

Skrivet av  Jenny med Kim 00 och Alva 03
Det är ju så olika från barn till barn, en del verkar bli helt torra när de är två år (men det kanske mest är föräldrarna som känner ett behov av att visa sig lyckade?), medan andra gör som min stora tjej (född augusti 2000) och blir torra lite senare. Kim slutade med blöja både natt och dag samtidigt, när hon var lite över tre år. Sedan var hon torr på natten direkt, och det höll i sig några månader men SEDAN började hon kissa i sängen. Då tyckte vi inte att det kändes bra att börja med nattblöja, för hon var själv så stolt över att hon slutat med blöja. Vi valde att byta sängkläder varje natt istället - det var jättejobbigt, men en övergående period. Det varade några månader. Nu kissar hon i sängen någon enstaka gång, men oftast är det vårt fel - om vi glömt att ta med henne på toa eller påminna henne om att gå och kissa innan hon lägger sig. Och jag vet många fyraåringar som fortfarande har nattblöja. Ta det lugnt - alla barn är olika. Och det är ju i grunden bara positivt!
 

Artiklar från Familjeliv