Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är jag ensam att inte våga prata om

Skrivet av i
sex, mens och dyl men min sambo. Jag kan bara inte göra det, känner mig bara generad vilket inte direkt underlättar det faktum att vi bara haft sex två gånger sedan lillan blev till (hon är snart 15 mån).Hur ska vi kunna prata om det?! Alltså inte prata detaljerat om tex mens bara så enkelt som att säga att jag har mens tar emot och jag var tom generad när jag skulle berätta att jag var gravid
Svar på tråden: är jag ensam att inte våga prata om

Jag tycker inte

Skrivet av  Mollan
man behöver prata detaljer, men att kunna prata om det underlättar helt klart!

Kanske du skulle säga till honom hur du känner,dvs att det är jättejobbigt att prata om såna saker? Är ju ett bra sätt att komma in på ämnet också och om han vet om det så kan han ju underlätta för dig :)
 

nej inte detaljer

Skrivet av  i
*huga* men bara en sådan sak att säga att han får åka på babysimmet för jag har mens, jag gruvar mig innan och känner mig jättefånig......

har aldrig pratat om sånt hemma heller. pratade aldrig om mens eller så med mamma, enda var att vet du hur du ska göra? jovisst jag var ju 15 år första gången och ett och annat hade man ju snappat upp *s*
 

Vi pratar om allt

Skrivet av  hejsan
Nästan i alla fall.Ibland om onani lite smått,om mens såklart fast inte detaljerat om det men heller aldrig skämmigt men vi har aldrig sex då för ingen av oss vill den perioden.
Vi pratar om min förlossning,inget skämmigt alls..även de mest pinsamma saker som när jag sket på mej lite grann då...

När min sambo misstänkte att han hade hemorojder så rådfrådde han mej,och jag fick kolla (är sjuksköterska)...vi är som sagt ganska öppna mot varandra och det är så vi vill ha det.
Det har hänt att jag eller han skiter med halv öppen dörr... eller ganska ofta,men vi springer inte o kollar varandra för det..

Hur som hellst så är vi både väldigt hygeniska av oss,tränar mycket,trivs ihop,detta är vårt första riktiga förhållande och det går jätte bra.

Alla har det nog helt olika med denna saken..om vi nyss hade träffats hade jag tyckt det var jätte pinsamt,och att man absolut inte ska skita med öppen dörr nån gång,eller fisa öppet...men nu är det helt okej om det händer nån gång,eller ibland...

Vi är väldigt naturliga inför varandra och pratar om allt när det gäller sex och vi testar mycket.Dock aldrig något som har med mens,kiss,bajs och blöjor att göra...
För sånt tänder oss inte alls...

Huvudsaken är att man trivs i sitt förhållande,och jag tycker personligen att man ska kunna prata och även skratta åt sex ibland med sin partner..kunna prata om pinsamma problem som uppstår och sånt...
 

jag har tyckt att det har varit

Skrivet av  Linda-Marie m. Alexandra 010909+BF15/2
pinsamt förut, men vi pratar om sådant på ett skämtsamt sätt så blir det lättare. Nu är det inte alls pinsamt efter 6 år.
 

Om du tycker det är

Skrivet av  Bara jag
SÅÅÅ pinsamt att prata om det så tycker jag du ska skriva ett brev där du först förklarar varför du skriver, dvs att du bara inte kan prata om detta, och sedan, förutsatt att du vill, ber honom om hjälp med att komma över detta problem.

Lycka till!
 

Nej du är nog inte ensam...

Skrivet av  C med 3
om att ha det så. Själv hade jag väldigt svårt att prata om det när jag var yngre. I de förhållanden jag hade innan min man så nämndes detta knappast. Hade med mig hemifrån en ganska konstig syn på kroppen, sex mm, som gjorde att jag dessutom länge kände mig "äcklig" när ag haft sex t ex.
Min man är mycket jordnära och öppen. Han tycker t ex inte att mens är äckligt. Det är nog mest tack vare honom som jag har förändrat mig. Desutom att jag blivit äldre och fått flera barn. Då går man ju på mycket undersökningar och pratar om kroppen, preventivmedel osv på ett annat sätt.
Vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd. Hur tänker din man? Och vet du varför du känner som du gör? Om du vet det, så kanske du också har svaret på hur det skulle kunna bli bättre.
Lycka till
 

Viktigt att kunna

Skrivet av  Crille
prata om det, speciellt om ni bara haft sex två ggr det senaste dryga året. Jag skulle gissa att din sambo är konfunderad och kanske mår dåligt av det vilket i slutänden definitivt kan skada er relation.

Vad göra? Forcera dig själv lite kanske? Söka hjälp, kanske hos en sexolog?
 

Nä, det är du säkert inte ensam om..

Skrivet av  Frida m 3
Om jag hade träffat en annan kille än jag gjorde tror jag att jag skulle haft svårt med sådant också :-) Men min kille är van att prata om ALLT med sin mamma och syster, så det var liksom bara att hänga på. Sedan tycker jag t ex att graviditeterna och förlossningarna också har gjort mig mer öppen (man har på något vis gått igenom det värsta tillsammans)

Känner din man likadant tror du?? Eller jag menar, tar han aldrig upp ämnen som sex eller mens t ex?? Om jag var du skulle jag nog börja prata om det lite smått i alla fall. Du kanske helt enkelt får strunta i att du blir generad och börja prata lite om hur ni vill ha det t ex med sexlivet och så. Annars finns risken att det blir ännu jobbigare längre fram ju..

Jag förstår dig faktiskt, även om min kille och jag nu för tiden är helt öppna mot varandra. Lycka till och jag tror att du kommer våga !! :-)
 

Artiklar från Familjeliv