Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bråk o bråk

Skrivet av Sara
Ni kan väl komma med något supertips när man bara bråkar o bråkar samtidigt som båda vill fortsätta vara tillsammans?
Måste få en lösning snart!!
Svar på tråden: Bråk o bråk

hur grälar ni?

Skrivet av  trillan
Ett tips som tydligen brukar ges inom konsruktiv grälteknik är att inte kasta skit på den andre, typ: du tänker bara på dig själv när du sitter vid datorn flera timmar... Utan istället säga typ: när du sitter vid datorn flera timmar så känner jag mig osedd och önskar att du var med mig istället.
Har ni fastnat i fel argumentationsteknik?
Är ABSOLUT ingen expert på ämnet, tvärtom, men ville ändå tipsa...
 

*s*

Skrivet av  maria65a
Det där har jag försökt i många år utan resultat, undrar om dom där pyskologerna som kommit på sånt testat det själv först eller om dom bara tycker att "det här låter som en bra och vettig idé".
Känner ingen som grälar på ett bra sätt!
 

Jag är världens sämsta grälare.

Skrivet av  Duriel
Så jag har inga tips. För jag undviker sånt som kan skapa eventuella gräl. Min hustru kan gå på som bara den, men mitt knep är att bara vara tyst och titta på henne så tröttnar hon ganska snabbt. Eftersom hon ej får några mothugg.:) OK jag har mina gränser med men det får gå långt innan jag hugger tillbaka.
 

åhhhh!!!

Skrivet av  21
sån är min man med.... att han bara sitter tyst och tittar på mig om jag är arg!
Måste bara säga att det är det absolut värsta jag vet!
När han bara sitter där och inget säger... det är DÅ jag känner jag skulle kunna slå ihjäl honom.
Känns som att han inte är tillräkligt intresserad av det jag säger för att ens komentera det!
HUA!!!
 

Jag är lik min far

Skrivet av  Duriel
Han har städat i sitt garage sedan 1976, När mamma är sur på han går han och städar lite. Och kommer upp igen när faran är över.

Anledningen till att jag undviker gräl är nog att jag är konflikträdd. Men jag och min hustru vet var vi har varandra då vi nästan aldrig under våra 14 år rykt ihop. Kanske 3-4 ggr.
 

Du är som min man...

Skrivet av  maria65a
Han visar sin makt genom att vara tyst och den som är tyst kan aldrig förlora... Så undviker man inga gräl utan man visar bara att den andres känslor är så oviktiga att man inte ens ids bemöta dom.

Det är en sak som gör att jag regelbundet funderar på skilsmässa från honom.
 

gör

Skrivet av  Busluren
som dr phil säger, man ska ALDRIG bråka om annat än det som bråket handlar om. dvs, ta inte upp 10 andra saker bara för att ni ändå grälar..
 

å inte inför barnen

Skrivet av  maria
de ser inte när ni sedan kramas om o grälet stillar sig, de har bara kvar oron att mamma o pappa bråkar o det känns som det är mitt fel.....
så ta en lång promenad och för att hänvisa till dr P man behöver inte alltid ha rätt Välj vad som är viktigt om ett halvår,,,eller gå undan ta ett snack om det ni är oense om när ni inte är oense,,,
 

precis!

Skrivet av  Busluren
så säger han oxo den kloke doktorn ;)
 

Jag kan väl säga...

Skrivet av  JK
vad som fungerar och vad som inte fungerar hos oss.

Är man missnöjd över något så tar man upp det i lugn och sansad ton _utan_ att skuldbelägga den andra. Exemeplvis:

* Jag tycker du kunde frågat mig först innan du ........... (valfritt). Jag hade uppskattat att få känna mig delaktig i beslutet, menar jag.

Bättre än:

* Fy fan så less jag blir!!! Du är så jävla egoistisk!!!

Eller:

* Du gör självklart som du vill. Jag känner mig bara ensam och slutkörd och hade uppskattat sällskap ikväll.

Bättre än:

* Ska du UT??? Igen??? Ha så jävla kul, då!

Eller:

* Jag behöver egentid, känner jag. Är trött och grinig för jämnan – det har du säkert märkt? – om jag bara får en stund för mig själv för att ladda batterierna då och då så skulle det vara guld värt.

Bättre än:

* Nu sticker jag! Här går det för fan inte att vara!!! Gnäll så jävla fort jag kommer innanför dörren – så jävla LESS!!!!!

eller:

* (dörren slår igen) <--------------- Det ultimata sättet att eskalera en konflikt.


VAD man säger betyder så oerhört mycket och HUR man säger det spelar självklart också roll. Visst bråkas det här också, men vi har lärt oss (den hårda vägen) vad som triggar igång oss (DET undviker vi helst) respektive vad som fungerar.

Det som INTE fungerar hos oss betyder ju inte att det inte fungerar hos andra. Jag har iof svårt att tro att respektlöshet, skrik och glåpord fungerar nånstans... Nåväl, det jag personligen har svårt för är ”tystnad” – när min sambo knäpper igen så triggas jag igång. Det är på nåt sätt en stridsmarkering, jag klarar helt enkelt inte av the silent treatment. *ler*
 

Så har vi det också!

Skrivet av  Nattugglan
Periodvis diskuterar vi ljudligt ofta. Vi vill inte heller separera men jag känner ändå att bråka vill man inte heller. Och väldigt ofta när jag försöker tala om för min fästman hur jag känner, hur ledsen jag är, missnöjd osv. så är det precis som att stå och prata med en vägg!!!! Han svarar inte ens. Och det gör grälet ännu värre för då blir jag så arg och känner mig så jäkla nonchalerad så jag slutar att tänka klart. Och det är då när man inte tänker klart längre som man medans man ändå grälar drar upp 10 andra saker man är irriterad över.

Jag får ofta höra att jag bara klagar och klagar hela tiden och gnäller som en häxa på min fästman. Det kanske stämmer men det är konsekvenserna han får ta när han inte bättrar sig på vissa punkter anser jag. Jag menar man går här och plockar och plockar, städar för man vill ha någorlunda rent, men han bara röjer fram. Han går ofta in med arbetsskor fast han vet hur ofta jag damsuger. Det samlas alltid en massa kaffekoppar uppe framför tv:n som jag oftast får plocka bort, med begagnade snusprillor i. Ja, listan kan göras lång. Jag anser inte att det endast är 1 persons fel att 2 träter, men varför är det så svårt för en karl att sköta sig lite bättre?!
 

Artiklar från Familjeliv