Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte om detta är rätt snack..

Skrivet av Anonym idag
Men jag måste skriva av mig, och gärna få en kommentar om någon orkar.
För 5 år sedan levde jag skild med mina 3 barn och en hund. Kände att jag varken orkade eller hann ge hunden det den behövde så jag gav bort den.
I samma veva träffade jag min nuvarande sambo. Idag lever vi ihop sen flera år tillbaka och har även ett gemensamt barn + hans stora ouppfostrade hund som jag fick på köpet.Och nu har dessutom jag fått hunden också mest att ta hand om.Han lämpar över ansvaret för den på mig och är borta mycket och jobbar. Nu sitter jag här ofta själv, med 4 barn och en hund och är superirriterad över allt extra städ och jobb det innebär. Men att ens antyda till sambon att han kanske skulle göra sig av med hunden, oj oj oj, han blir skitsur.. Och jag känner att kan jag säga nåt då han hjälper till med mina 3 barn sen innan..?
Men det är Jag som alltid städar o tvättar, det är jag som får sitta med mitt dåliga samvete över en hund som aldrig får det den behöver, och som jag blir så irriterad på när den kräver en massa av mig som jag inte har att ge.
Är jag elak?
Svar på tråden: Vet inte om detta är rätt snack..

Inte lätt...

Skrivet av  Bara jag
Jag har själv ingen hund, av flera anledningar, men jag förstår att en del inte bara kan "ge bort" en hund som är en familjemedlem. Jag förstår också att en del kan göra det, av kärlek till hunden.
Det går ju inte att kompromissa, så jag föreslår städhjälp som ett första steg. Det innebär att du tydligt visar att "nu funkar det inte längre, och något måste göras". Om han protesterar pga kostnaden så får du be honom komma med ett bättre förslag,
"för så som det är nu kan vi inte ha det"
Hjälper barnen till med hunden?
 

tack för ditt svar

Skrivet av  Anonym idag
Nej barnen är små så de kan inte hjälpa till med hunden som är stor och inte så lydig.Han skulle dra iväg om de gick ut med honom.
 

Artiklar från Familjeliv