Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bättre med ensam ensamhet?

Skrivet av Ensam
Älskar min sambo, men tror inte att jag orkar leva med honom längre. Det viktigaste i hans liv (förutom vårt barn) är hans arbete och karriär. Han bryr sig knappt om att upprätthålla ett socialt liv längre. När han är ledig vill han se på TV, spela dataspel, fixa i hemmet, umgås med barnet, ha sex (i den ordningen). Han vill inte prata med mig om nåt som betyder nåt. Han tycker allt är bra som det är.

Själv känner jag mig ensammast i hela världen. Vill ha en livspartner, någon att dela upplevelser med, utbyta tankar och idéer, känna samhörighet, ha ett rikt social liv tillsammans, inte slösa bort livet framför tvn.

Vet inte om det är nån idé att prata. Han säger bara att det är så här jag är. Och det vet jag ju. Det går inte att ändra på människor. Men är det bättre att leva själv? Är inte det ännu värre?
Svar på tråden: Bättre med ensam ensamhet?

Du börjar inlägget.....

Skrivet av  Maria
med att du älskar din sambo. Jag skulle råda dig att börja om igen och skriv (för dig själv) vad det är du älskar hos din sambo. Du låter ledsen och uppgiven och din situation är lik mångas (been there, done that). Det är svårt att föra saker på tal som inte känns bra för det blir ofta en ton av anklagande över det hela men kanske får du fråga honom (om han "nu är som han är") om det också är så han VILL vara. Berätta det du just skrivit om hur Du skulle önska att en relation såg ut. Kanske ser han mer då. Om du kommit fram till att du verkligen älskar honom, låt honom känna det, så blir det förhoppningsvis lättare..... Ta hand om dig. Ps. Någon har sagt något i stil med "Hellre ensam i ensamhet än i tvåsamhet" - jag kan inte mer än hålla med. Ds.
 

Artiklar från Familjeliv