Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 pojk namn

Skrivet av Molly Mus v 19 / bf 30/12
Hej

Äntligen har min sambo fått arlset ur vagnen och kommit på tre stycken hela pojknamn. Han har förut inte haft något på lager och har total ratat mina namn men....

Förslagen på pojke:

Brandon
Denniz (med den stavningen)
Calvin ( som CK )

Syskonen heter Maximilian och Melvin. Kan tillägga att efternamnet är Johansson ;)

VAd tycker ni????

Tjej namn bråkar vi ff om jag vill MOlly han vill Tezz, där har han inte någo annat förslag.
Tråkiga människa ;)
Svar på tråden: 3 pojk namn

Brandon!

Skrivet av  Elle med Liam
Tycker helt klart Brandon ihop med dina killar du har sen tidigare. Tycker att Calvin blir lite för likt Melvin...skiljer ju bara 2 bokstäver... och Denniz låter inte riktigt som samma stil på namn(?) Så Brandon tycker jag skulle funka bra...

Angående tjejnamnen står jag på Mollys sida...=) Ni verkar ju redan ha ett litet "M" tema så varför inte Molly?
 

Jo

Skrivet av  Molly Mus v 20 / bf 30/12
Tack för ditt svar.

Jag tycker ung som du ang namnen. Brandon är fint men jag har hängt upp mig lite på komb. med efternamnet: Brandon Johansson :/

 

Vad är skillnaden

Skrivet av  Lilla Mej
på Brandon och Melvin när det kommer till efternamnet. Inget alls tycker jag. Samma sorts namn. Funkar Melvin funkar Brandon.
 

nja

Skrivet av  Molly Mus v 20 / bf 30/12
Personligen tycker jag att Brandon är svårt att utala försvenskat..om du förstår vad jag menar.
Melvin låter mer naturligt på "svenska" och därför passar det bättre till Johansson än Brandon. Men visst är det samma typ av namn.

Svårt att föklara så här i ord :)

Men jag tycker att Brandon är fint men kanske inte mitt första val.
 

Denniz

Skrivet av  Jag
till efternamnet Johansson...

Calvin blir för likt Melvin och "Branndonn" blir lite märkligt med svenskt uttal - tycker jag.
 

Brandon men

Skrivet av  Blomman
jag skulle ha valt Dylan, det tycker jag är så fint!
Men Brandon passar bäst av dina förslag tycker jag.
Calvin går bort på en gång (Calvin & Melvin = för lika) och Denniz passar inte ihop heller med de andra namnen, tycker jag.
 

Ytterligar ett tips

Skrivet av  Tant Grön
min son har en dagiskompis som heter Marlon. Det uttalas inte som "den store" utan svenkt uttal, alltså Marrlån.
 

Varför denna kärlek till Z?

Skrivet av  Carita
Melvin och Calvin tycker jag inte är nån höjdare ihop, låter som enäggstvillingar.

Dennis är fint men Z-stavningen tycker jag personligen verkar tillgjord.

Brandon gillar jag inte, hör ett amerikanskt uttal "BRÄnd\'n". Då gillar jag det irländska Brendan bättre, samma uttal på engelska och svenska.

Molly är jättefint, men då börjar alla barnens namn på M, vill ni ha det så? Tess är väl kort och Tezz gillar jag inte alls. Dessa Z får mig bara att tänka på snarkningar. Tessa vore däremot jättefint.
 

Ja, det undrar jag med !

Skrivet av  zaccheus
Man kan inte byta mellan S och Z hur som helst, enligt min åsikt - Dennis (dagens namnsdagsbarn, för resten !) ska stavas med S ! Däremot bör vissa bibliska namn stavas med Z; något som moderna bibel-översättare tyvärr tycks ha något emot. "Sackaios" - nej fy !
 

Som du mycket väl vet...

Skrivet av  Agu
så är det ju många som inte gillar den typen av namn. Jag är en av dem...

Om du ändå vill veta hur någon av "oss" resonerar, så kan jag berätta om mina reflektioner.

Brandon och Calvin är alltför engelskt. Om någon av er har engelskt/? påbrå så är det en sak, men annars... Brandon Johansson? Blä.

Dennis låter lite vettigare, även om man undrar om föräldrarna vill ha en framtida huligan. Med z blir det lite löjligt.

Molly är fint. Jag skulle aldrig själv välja det. Men vi på den andra sidan av smakskalan tycker nog ändå att det är ett trevligt namn med fin klang. Tess är ett smeknamn och jag skulle själv aldrig döpa någon till ett smeknamn. Och så var det det där med z...

Lycka till med namnvalet!
 

Artiklar från Familjeliv