Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ärkeänglars namn

Skrivet av Carita
Enligt legenden ska det finnas 7 ärkeänglar.

Bara tre namn används: Mikael, Gabriel och Rafael.

Mikael är ju rätt vanligt och Gabriel verkar bli vanligare nu. Rafael är kanske vanligare i latinska länder.

Sen finns det tre till: Raguel, Remiel och Zerachiel, som aldrig används. Men vad heter den sjunde?

Och vilka namn skulle ni kunna tänka er att använda?
Svar på tråden: Ärkeänglars namn

Azrael?

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
Eller Lucifer? Jag vet inte, har bara för mig att Azrael var en ärkeängel. Jag skulle inte kunna tänka mig att använda något av dem men tycker att Azrael och Lucifer är väldigt vackra namn som passar ypperligt på katter.
 

Katter, kanske...

Skrivet av  zaccheus (som borde jobba nu...)
...men knappast på folk; Lucifer identifieras ju med djävulen, och Azrael heter den elaka katten i "Smurferna"...
 

Ja det var ju det jag skrev ju =)

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
Katten i smurfarna är uppkallad efter denna ärkeängel (han/hon anses vara den som för de döda till andra sidan) men jag tycker ändå om namnet. Hade en katt som fick heta det. En _katt_ alltså =)
 

d e INTET

Skrivet av  FlickerFly
vackert med Lucifer!

Han e bara å bojkotta hörru =)

 

Nu är väl jag lite knäpp

Skrivet av  EmmaS
Men jag tycker att Lucifer är ett jättefint namn. Lucifer har betydelsen morgonstjärna på hebreiska, och det är väkl vackert?
 

ju... visst =)

Skrivet av  flickerfly
man beöver väl i å för sig inte va knäpp för att gilla namn som tillhör "dumma personer"

Lucifer betyder morgonstjärna ju... dock en "fallen" sådan.

 

Men Lucifer

Skrivet av  Ina
är ju djävulens namn. Det kan man ju inte döpa ett barn till oavsett hur fint namnet låter. Tycker jag i alla fall.
 

Det finns tydligen olika uppgifter

Skrivet av  Kristina
om hur många ärkeänglar det finns, beroende på vilka böcker i Bibeln man läser. De omnämns mest i de apokryfiska böckerna, som inte normalt ingår i den svenska Bibeln. Här är i alla fall en något så när heltäckande lista:
Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel, Suriel, Raguel, Fanuel, Raziel, Seraquel (finns tydligen alternativa stavningar där), Haniel.

Det är nog bara de tre första namnen som känns möjliga på ett svenskt barn.
 

Jag har

Skrivet av  Mamma H med kottarna D&G + Totte v. 37
ingen koll alls på ärkeänglar ska jag bara be att få tala om, men Gabriel är ett namn som jag gillar. ;)

Även Mikael & Rafael är fina namn tycker jag, Remiel kanske skulle funka men de övriga två gillar jag inte alls.
 

Azrael...

Skrivet av  nanay bf 26/4
är jag övertygad är den sjunde. Han är ängeln som hjälper själen hitta rätt efter döden (tror jag, rätta mig gärna om jag har fel). En kompis till mig döpte sin son född i februari (inte i Sverige) till det och jag det är jättevackert. De bor visserligen i Filippinerna, men jag tycker allt det funkar här också. Mikael, Gabriel och Rafael är alla vackra namn. Remiel tyckte jag också om. Har inte hört det förr, men det känns ändå "normalt".
 

Artiklar från Familjeliv