Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har inte varit här på länge!

Skrivet av Alma m. Johannes
Åh, jag önskar jag hdea mer tid, för det är så kul att "namnfundra". Ser till min stora glädje att flera tagit upp Ruben=) Det var aktuellt till Johannes, men kändes lite väl vågat för vår smak *s*. Hoppas nu det blir vanligare så kanske det blir en kandidat till ev lillebror i framtiden. Tycker ni Johannes och Ruben passar ihop? Våra andra favoriter är Petter och Elon på pojksidan. Favvisar på flicksidan är Teresa och Ellinor, men till deras nackdel är att när man hör dem, vet man inte helt självklart hur de stavas. Theresa, Therésa, Ellinore, Elinor...etc etc. Och vi vill inte att våra kottar ska behöva bokstavera. Hmm...ska nog skriva en ny tråd och efterlysa namn som "har självklar stavning". Hoppas någon vill kommentera pojknamnen, kanske komma med nåt annat förslag?
Svar på tråden: Har inte varit här på länge!

Johannes och Ruben

Skrivet av  loppran
...tycker jag är väldigt fint ihop, och jag gillar den bibliska anknytningen på båda namnen (som är lagom långsökt, det hade varit värre med Matteus). De andra namnen är fina men ger helt andra namnassociationer för mig (Petter och Elin gamla svenska gubbar, gulligt på sitt vis, och Teresa och Ellinor väldigt väna och romantiska).

Fler förslag:
Samuel, Emanuel, Jakob, Teodor (men jag tycker fortfarande att Ruben är klart coolast. Känner en söt liten Ruben f ö)
Rakel, Lydia, Rebecka, Noomi, Rut!
 

Hej

Skrivet av  Alma m. Johannes
Kul att du gillar kombinationen Johannes och Ruben=) Nä, Matteus är inte aktuellt;) Fast det är fint, men det blir lite föööör bra. Elon är ju lite gubbigt, helt klart, men jag tycker det är fint och regält, ett namn som växer. Det förvånar mig att inte Petter är vanligare bland barn nu, jag tycker det är ett toppennamn. Gillar alla dina pojknamnförslag. Jakob ligger högt på listan, var även aktuellt till Johannes, men lite för vanligt. Just nu känns det som alla små pojkar får heta Jakob/Jacob häromkring. Samuel och Emanuel ratar min man :/ och det är synd, för Emanuel är ett favoritnamn. Teodor är ett bra namn, fast Johannes heter Theo i andranamn, så det känns redan upptaget.
Lydia är jättefint! Tack för ditt svar
 

Ruben

Skrivet av  Helene & pojkarna
är jättefint. Det passar dessutom väldigt bra ihop med Johannes. :)

Petter gillar jag sådär, det är ganska tufft. Elon tycker inte jag är någon höjdare. Teresa är jättefint men Ellinor gillar jag inte alls.

Ska försöka komma på några bra förslag. Jag har för mig att ni inte ville ha ännu en evangelist, trots det kanske namnet ska vara bibliskt?

Johannes & Aron
Johannes & Daniel
Johannes & Elias (för mycket -s?)
Johannes & Gabriel
Johannes & Jeremias

Johannes & Judith
Johannes & Rakel

Sen tog det tvärstopp. :) Svårt det här, Ruben är klockren tycker jag. :)
 

Hej

Skrivet av  Alma m. Johannes
Kul att du också gillar Ruben tillsammans med Johannes.
Nä, helt riktigt, ingen mer evangelist;) men gärna biblisk anknytning, för internationalitetens skull.
Jag skulle gärna ha en Jonatan, men maken vägrar.
Jag tycker om alla dina förslag. Aaron är aktuellt som andranamn, Daniel upptaget, Elias fint, men likt Jakob för vanligt. Elijah, som andranamn kan komma på tal.
Gabriel - kanonfint, men upptaget av makens bror, tyvärr.
Jeremias - jättefint, men lite tungt och kanske lite för ovanligt. Fast jag gillar det jättemycket.
Judith och Rakel är båda fina, men det känns lite "präktigt".
 

Artiklar från Familjeliv