Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förknippning av namn och förälder, superwomen mfl

Skrivet av åsa
Läste tidigare inlägg hur man förknippade vissa namn med vissa "personlighetstyper" hos föräldrarna. Tyckte detta var kul! Undrar därför vad ni tror om de som gett sitt barn namnet Elsa (och Klara som andra namn). Min dotter heter alltså så. Kul att höra vad ni tror så berättar jag sen om det stämmer.
Svar på tråden: Förknippning av namn och förälder, superwomen mfl

tror

Skrivet av  Iris
att ni bor i skåne eller i stockholm. Övre medelklass -högutbildade, äldre definitivt över 30, antagligen tom över 35.
Elsa är för mig ett IVF-namn (hoppas ingen tar illa upp!).
Ni har en hund och bor på landet (i Skåne) alternativt i villa i Bromma eller Lidingö.

Men jag kan ju ha heelt fel! Bara spånar lite!
 

IVF???

Skrivet av  Trög
Ursäkta en trög en. Vad betyder IVF???
 

Mina föreställningar

Skrivet av  me
Föräldrarna till en Elsa eller Klara tror jag är akademiker mellan 25-35 år. Bor inte på landet.
 

"Sån här är jag"

Skrivet av  åsa
Tack för svar. Höll på att skratta ihjäl mig med "IVF-barn".
Lite stämmer dock. Jag är 32 och maken 40 dottern 1,5. Vi bor visserligen i en "akademiker stad" (Uppsala)men jag klassar oss inte som såna. Jag är sjukgymnast och maken går en hantverksutbildning. Vi bor i lägenhet. Eftersom min man är hälften albansk och hälften kroatisk och dottern blir 2 eller 3 språkig ville vi ha ett namn som gick på alla språk. Elsa och Klara gör det. Våra albanska släktingar jublade för för dem är Elsa ett traditionellt albanskt namn! ( och svenska släktingar blev glada för det var ett "hederligt gammalt svenskt namn" )
 

Artiklar från Familjeliv