Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Längd och vikt

Skrivet av Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Vi var och mätte och vägde Jossan igår. Hon är 105 cm lång och väger 21,5 kg! Som tur är har hon växt lite mer på längden än hon blivit tung sedan sist och nu kommer ju sommaren med mycket spring i benen.

Läste Veronicas inlägg om dålig viktuppgång nedan och kom och tänka på en middag vi hade med några goda vänner för ett tag sedan. De är liksom Veronica oroliga för att han går upp för lite och vi är oroliga för att Jossan går upp för fort. Ni kan ju tänka er hur det lät... "Men ta liiite till potatis...", "En portion till sedan får du äta grönsaker för resten", "Du brukar ju gilla den här såsen, är du inte hungrig alls, en tugga till innan du går", "Nej, du får inte mer potatis innan du ätit upp bönorna". Snacka om dubbla budskap :-). De stackars barnen såg alldeles förvirrade ut..
Svar på tråden: Längd och vikt

Ja, inte är det lätt :-D

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Jag har haft lättare varianter av båda situationerna (Axel har varit åt det knubbiga hållet även om han smalnat av lite och Kalle har varit tämligen långsmal). Det är inte lätt alla gånger. Fast jag tycker väl inte det gör så mycket om barnen är smala, bara de mår bra och att det som de äter är någotsånär nyttigt. Så länge de växer som de ska på längden så är det ingen fara, enligt BVC.

Om de blir för knubbiga så är det ju värre, barnfetma är ju en stor hälsorisk och i det samhället som vi lever i är det inte lätt att undvika skräpmat och stillasittande. Det är så tråkigt att vara "matpolis" och styra och ställa med barnens ätande, men vad gör man? (Axel skulle antagligen leva på mackor och glass och vara rund som en liten boll om han fick välja själv).

Ibland önskar jag att jag levde för i tiden - innan glass och vitt bröd var uppfunnet. Det var nog lättare att vara en snäll mamma då :-)
 

ja ;-)

Skrivet av  Ingrid
Vitt bröd och glass är ju ändå nästan helt förbjudet här p.g.a Jossans diabetes. Det jobbiga är att hon äter nästan bara nyttig mat. Havregrynsgröt till frukost, bara frukt till mellanmål och ordentlig mat två gånger om dagen men hon vill ha så _mycket_. Det känns svårt när man får begränsa hur mycket mjölk hon ska dricka och hur många potatisar hon ska äta. För vår del handlar det ju mycket om att inte blodsockret ska bli för högt men nu även om vikten.. Jättesvårt tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv