Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Framåtvänd/bakåtvänd

Skrivet av Helen m Elin 0010 och Ida 0207
Med risk för att börja om debatten så funderar jag på hur era barn sitter i bilen. Framåtvända i bältesstol eller bakåtvända i bilbarnstol? Elin är ganska stor och lång och nu börjar det verkligen bli trångt åt henne samt att huvudet börjar sticka upp ovanför kanten på bilstolen så vi börjar fundera på att vända henne framåt hösten till. Jag vet att rekommendationen är att de ska sitta bakåtvända tills 5 år men hur sjutton ska de få plats? Vi har provat både fram och bak men inget blir riktigt bra.

Hur har ni andra gjort? När tänker ni vända era barn? Var sitter de i bilen? Tilläggas bör kanske att Elin är ca 110 cm och väger ca 18kg.
Svar på tråden: Framåtvänd/bakåtvänd

Stor tjej här med

Skrivet av  Majsan m Hedda & Svante
Hedda är också en stor tjej, ca 110 cm hon också och väger 19-20 kg. Vi har inte någon särskilt stor bil heller, en Opel Vectra. Hon sitter dock fortfarande bakåtvänt i en Britax Two-way och hon har många centimetrar kvar att växa innan hon har vuxit ur den. Visst knölar hon ihop benen, men det har hon aldrig klagat över.

På bredden är stolen riktigt rymlig och som sagt så har hon åtskilligt kvar att växa innan den är för liten. Skulle tippa att hon kan växa iaf en decimeter till.

Vad har ni för stol till Elin?
 

Hm, minns jag fel?

Skrivet av  Maria med Vanna -00 & Isak 20/5
Jag trodde det var 4 år som gällde för att vända dom om?
Vanna sitter fortfarande bakåtvänd i sin Britax Two-Way och får sitta så tills hon är 4 minst, om nu det inte är 5 år som gäller men så länge tvivlar jag på att det går.
Om huvudetsticker över ska man väl vända, eller?
Lättast är nog att höra med en återförsäljare och se om dom kan sätta in stolen så hon sitter bättre.
Lycka till!
 

Tror...

Skrivet av  Carro m. Erik 001021 o Ebba 021130
... NTF säger 5 på sin sida, men minst 4år. Litet tvetydigt kanske.

Huvudet får sticka upp 1/3 över kanten på dessa stolar. På babyskydden gäller huvudet upp till kanten, sen byta.

Erik sitter bakåtvänd, ihopknölad med benen men ej klagandes över det.

Jag komme rinte att vända honom i år om det inte dyker upp nya rön om säkerheten vid framåtvändning.

Sen väldigt många som vänt sina 3-4 åringar och tycker det känns jobbigt. Enligt ViF satt 8 av 10 3 åringar framåtvända. Skrämmande siffror tycker jag. Aritkeln finns på http://www.viforaldrar.se/article.asp?articleID=2931
 

Minitjejen sitter bakåtvänd ;o)

Skrivet av  Dizzycat, Bällan & Kattis
Min dotter är ju rätt liten (104 cm lång, vikten går upp och ned men väger nu ca 14) så hon sitter bakåtvänt. Men hur ni som har längre och större barn ska göra, det kan man ju undra... kapa en bit av ungen, kanske ;o)
 

Ester är 106-107 cm

Skrivet av  Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
och väger 16-17 kg. Hon sitter bakåtvänd i sin Two Way fortfarande. Det funkar bra. Hon klagar inte och då får hon sitta så!
 

Sitter framåt...

Skrivet av  Jane & Ronya
Vi vände Henne förra sommaren, har ne bältes stol med rygg och hon är super nöjd, spänner fast sig själv....

Förklaringen som valde att lyssna på är barnen sitter säkert vid en famåtkrock (bakåtvända) men vid en påkörning bakifrån sitter de inte lika säkert, och eftersom (enligt statistiken) händer flera påkörning bakifrån ärn frontkrockar så valde vi att vända.

Det finns även en storasyster som har "tryckt" på lite granna.

Vi har även två bilar och nu är det lättare att flytta stolen mellan.

Min högst personliga åsikter (gaderar mig för att trampa någon på tån)
 

Fast vid en krock

Skrivet av  Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
bakifrån så är hastigheten oftast inte lika hög som vid en frontalkrock. Eller är jag ute och cyklar? Man kan ju bli skadad vid en krock från sidan eller om man voltar och det kan man inte gardera sig mot. Det som känns säkrast med bakåtvända stolar är att risken att knäcka nacken vid en frontalkrock är betydligt mindre än om man sitter framåtvänd.

Undrar, liksom Carro, var statistiken du nämner finns? Skulle vara kul att läsa!
 

Framåt här med

Skrivet av  Marie med Benjamin & Emilia
Vi vände Benjamin i höstas. Precis som Jane & Ronya så har vi köpt en kudde med ryggstöd och anledningen till att vi vände honom är ungefär samma som hon skrev i sitt inlägg.
 

Vart hittar ni den statistiken? *IMT*

Skrivet av  Carro m. Erik 001021 o Ebba 021130
.
 

hos oss.....

Skrivet av  Cayenne
Mirjam sitter bakåtvänd. Hon är mycket liten till växten jämfört med er andra som har skrivit. Hon väger bara 14 kg och är ca 95 cm lång, ugnefär (i alla fall under metern). Hon kommer sitta bakåt ett tag till.
 

Jag hade tänkt...

Skrivet av  Nica m. Hugo & Milo + Knyttet v. 10+1
vänta åtminstone till hösten med att vända Milo, men han satt så otroligt oskönt att vi beslutade oss för att vända honom redan nu. Milo är inte speciellt lång, men med den stolen han hade så fanns det helt enkelt inte rum för benen längre. Det hade varit en sak om de bilturer vi gör inte var så långa, men med far- och morföräldrar upp emot 19 mil bort så blir det en plåga att sitta med knäna under hakan hela resan.
 

112-113 cm & 20-21 kg...

Skrivet av  • Catharina •
Att huvudet kommit upp till kanten är ingen fara. Det är när öronen är i höjd med kanten man ska byta.
Och det gjorde det för Jonna i hennes Cosmic, därför bytte vi.

Är det bara knöligt vid benen skulle det väl gå an, men att åka bakåtvänt i en för liten/urväxt stol är farligt det med.

Jonna sitter således framåtvänd i en bältesstol bakom förarplatsen, och Ellen åker bakåtvänt bakom passagerarsätet.

Tyvärr är det inte bara bilstolen som är ett problem när man har ett stort barn.
Jonna får med nöd & näppe plats i cykelstolen. Vi har en Hamax (sådan man kan justera steglöst) och det är preciiis att bältet går om henne, när det är utspänt max. Många cykelstolar har maxvikt 22 kg också, och hon är inte långt borta från den vikten.
Samtidigt är hon för liten för att cykla längre turer själv. Jättetrist!!
 

Bakåt så länge det bara går...

Skrivet av  maja m alfred 0010 o tova 0304
alfred sitter bakåtvänd i baksätet i en britax two way plus. han klagar iblad på att han får ont i knäna, som att de "låser sig" eller så, men annars trivs han i sin stol. han har aldrig sagt något om att han inte vill åka i den eller att han vill sitta framåt som flera av hans kompisar gör.
alfred är ca 1 m och väger typ ca ungefär 16 kg skulle jag tro.
vi kommer att vända honom när han har vuxit ur stolen alltså när öronen är i höjd med kanten, och det dröjer nog ett tag.
jag vill ju att han ska sitta bakåtvänd lääänge till, men samtidigt ska det ju bli grymt skönt när man bara kan flytta en framåtvänd stol som man vill och inte behöver mecka med alla dessa remmar... *suck*


kramkram maja

 

Bakåt

Skrivet av  mia m. noah o jonah
såklart!
Noah är inte så lång, ung. 98 cm och väger väl 16 kg(gissar vilt). Vi har Akta Duoflex Comfort till båda pojkarna som vi tycker är kanon. Noah har nog en decimeter kvar från huvudet till kanten så bakåt kan han sitta länge än. Visst är benen böjda men han har aldrig någonsin klagat utan tycker själv att han sitter bra. Nä, vi vänder tidigast vid fyra men antagligen närmare fem el. om det skulle komma en bebis till, då måste en stol vändas annars blir det trångt där bak med tre stolar.
 

Artiklar från Familjeliv