Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör ni efter dagis/dagmamma?

Skrivet av Trött
På efter middagen, vad hittar ni på då med era 4_åringar?

Min son är som ett yrväder full i bus hela tiden och jag känner mig otillräcklig, jag måste väl kunna få sitta en liten stund om dagen fast han är hemma?

När jag väl sätter mig så får jag aldrig vara ifred, jag försöker få honom att leka själv men det är nästintill omöjligt.

Hur gör ni? Är ni super mammor som leker hela dagarna tills dom stupar i säng?
Svar på tråden: Vad gör ni efter dagis/dagmamma?

När vi kommer hem

Skrivet av  Mallan
så leker Ester och Pontus med varandra eller så tittar de lite på film eller spelar dataspel en stund medan jag gör middag. Jag håller inte på och leker med dem precis när vi kommit hem, det orkar jag helt enkelt inte efter en hel dag på jobbet. Efter middagen tittar vi på Bolibompa och sen sjunger vi eller läser före sängdags.
 

Vi har det så här.

Skrivet av  Cay
Lämnar ca 9.15 och 9.30 och hämtar mellan 2 och 3 beroende av dag och onsdagar ledigt. Vid hemkomsten äter vi mat (storasyster kommer vid ung samma tid) och pratar om dagen sedan är det dax för storasyster att gör läxor och lillasyster ritar. Därefter "lugna" stunden, antigen varva ned med en saga i stereon eller leka på rummet, brukar röra sig om en timma då jag har lite jobb kvar att göra på em.

Men lillasyster kan även stänga in sig en stund i sitt rum med dockor och bara vara där. Bägge mina barn har stor integritet och behöver vara själva lite då och då.

Efter läxor och vila är det kompisar för stora tjejen och även ibland för lilla, försöker ta med en kompis hem varje vecka så hon får sitt. Sedan - läs på vinter halvåret - så ser vi på något gemensamt - film eller bolibompa, kvällsmat, saga, och sova. Brukar somna mellan 19.30 och 20.00. 20.00 infaller vuxentiden hos oss. Storatjejen ska släcka mellan 20.00 och 20.30 men vara klar och ligga i sängen 20.00.

Vår kväll, fredagen är annorlunda men det fungera för oss.
 

Supermammor är inga lektanter! ;-)

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...i mina ögon. Tvärtom så tycker jag att det är rätt sorgligt med föräldrar som tror att vad barnen behöver är underhållning.

När barnen har varit hos dagmamman eller på dagis så tror jag säkert att de har fått all den stimulans de behöver den dagen. Det troligaste är att de snarast behöver varva ner lite när de kommer hem, antingen genom att leka själva eller genom att läsa en saga eller liknande. Tyvärr kan man inte räkna med att barnen har den självinsikten själva.

Dessutom behöver barn mammor som är glada och pigga och det blir inte mammor som aldrig får sitta still och vila, eller för den delen pyssla med hushållsarbetet eller vad man nu vill göra, ifred.

Jag försöker att aldrig avvisa mina barn när de vill vara med mig - vill de vara med mig så får de. Men då får de acceptera att jag kanske hänger tvätt eller dricker kaffe, de kan inte kräva att jag ska leka med dem.
 

fast...

Skrivet av  maja m alfred o tova
självklart behöver man en stund för sig själv som mamma/pappa, men att leka med sina föräldrar behöver ju alla barn! speciellt om man har varit på dagis hela dagen.
och leka och underhålla är ju inte _riktigt_ samma sak. iaf inte i mina öron.

hoppas att det var så du menade också ;)

kramkram maja
 

Jo visst kan man leka...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...men man SKA aldrig leka av plikt! Vill man leka så är det förstås fritt fram - men jag tror på fullständigt allvar att det är nyttigare för barn med en mamma som aldrig leker (förutsatt självklart att man gör andra saker tillsammans med sitt barn) än en mamma som tvingar sig att leka fast hon vare sig orkar eller vill just då.

Själv kan jag nog helt ärligt säga att jag nästan aldrig leker med barnen! Och det skäms jag inte för. Jag är helt enkelt inte ett dugg road av att köra leksaksbilar eller krypa runt bakom sofforna (vilket är vad mina barn oftast vill leka). Däremot läser jag mycket för dem, vi pysslar, ritar, hjälps åt med allt som behöver göras här hemma osv osv och jag pratar massor med barnen. Men även de sakerna gör jag lika mycket på mina villkor som på barnens. Jag tvingar aldrig barnen att rita eller läsa saga om de inte vill just då, och jag tycker inte att de har någon rätt att kräva av mig heller att jag ska ställa upp när som helst.

Jag har ju samma självbestämmanderätt som barnen, och känner jag att jag behöver vila så tycker jag att jag har samma rätt till det som alla andra familjemedlemmar.

Kramkram tillbaka :-)
 

samma här.....

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
jag leke inte med barnen.

De är ofta med mig o hjälper till med tvätten eller dukar, Mirjam kan skära sallad eller tömma tvättmaskinen.

Ibland gör jag saker med dem som de vill, men då handlar det om att sitta med dem vid köksbordet när de pärlar, målar eller leker med lera. Oftsast kanske jag då sitter med en tidning o en mugg kaffe, men självklart samtalar jag med dem.

Nu är det inte jag som hämtar barnen, utan deras pappa, men han leker inte heller med dem. De leker med varandra.
 

Milo slutar...

Skrivet av  Nica m. Hugo & Milo + Knyttet bf 16/1
kl 14.00 på dagarna, samtidigt som Hugo slutar skolan, och när vi kommer hem då vid ca 14.30 så brukar de båda vara så trötta. De brukar få lite fika och så får de titta på lite tecknat för att varva ner.
Sedan varierar det lite vad de gör. De leker, inne eller ute, eller vad de nu känner för. Antar att de är rätt lättsamma för de klarar sig själva *ler*.
 

Artiklar från Familjeliv