Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Censurerar ni TVn?

Skrivet av Helen m Elin 0010 och Ida 0207
Hejsan!

Låter ni era barn se på tex Lilla Aktuellt eller vanliga nyhetsprogram eller skyddar ni dem mot allt vad \'otäcka\' bilder innebär?

Vi tittar på det mesta även om Elin är med. Blir det för otäcka scener, typ svält, svåra olyckor osv så byter vi kanal men annars fortsätter vi att titta. Hon frågar ibland om något hon ser och vi pratar mycket om det vi ser men annars censurerar vi inget. Vi ser naturligtvis inga våldsamma filmer osv medan hon är vaken. Hur resonerar ni?
Svar på tråden: Censurerar ni TVn?

Som ni..

Skrivet av  Maria med Vanna 7/9-00 & Isak 20/5-04
ungefär, är det otäcka bilder som eftermiddagsnyheterna i går när dom visar hur en man skjuts till döds i Irak (hur man nu kan visa det vid den tiden) då säger vi åt henne att gå bort från tvn eller byter kanal. Verklighetstrogna våldsfilmer är efter läggdags men med sience fiction är vi inte lika hårda. Hon älskar att se Harry Potter och Pirats of the Caribbien är favofilmen just nu. Så länge hon inte reagerar på det får hon titta, mardrömmar osv.
 

Här hemma

Skrivet av  Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
ser barnen bara på Bolibompa och sen är det sängdags. Om det är något speciellt, typ Lilla Melodifestivalen, så ser vi bara på det. Innan det börjar gör vi andra saker. Det gör att vi inte behöver tänka på nyheter och hemska saker som barnen kanske råkar se. Lilla Aktuellt är väl det mest realistiska de ser på TV.

Däremot har jag radion på hela dagarna så de hör ju en del nyheter där..
 

Vi tittar bara på första halvtimmen av Bolibompa..

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...för sen går våra barn och lägger sig. Men Lilla Aktuellt och liknande verkar ju vända sig till betydligt äldre barn, jag tror knappast att det är något som en nybliven fyraåring har behållning av att se så även om vi inte hade haft så tidiga kvällsvanor hade de inte fått se det.

Eftersom barnen går och lägger sig så tidigt så tittar vi heller inte på vuxenprogram när de är med. Jag skulle i vilket fall som helst inte låtit barn under skolåldern titta på vanliga nyhetssändningar. De är så ofta obegripliga och skrämmande för barnet.

Sen tycker jag öht att det lätt kan bli för mycket TV. Ska man se hela Bolibompa så blir det ju en hel timme bara det och då kan man ju knappast fortsätta se på TV efteråt. Men, det beror väl på hur mycket TV man tycker är OK för barnen (och sig själv).
 

hos oss

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
lägger vi barnen som senast när nyheterna börjar 19.30. Lilla Aktuellt brukar de heller inte titta på. De dagarna lägger vi barnen när det börjar. Mest för att de inte har någon behållning av programmet.

På morgonen innan jag har gått upp vill jag att de tittar på video, för har de fyran på, så kommer det ju snart nyheter, och det vill jag inte de ser när de är själva.

Det händer någon gång att de är uppe på kvällen när det är nyheter. Är det för hemska bilder, ber vi dem gå, eller titta åt andra hållet, annars försöker vi förklara det vi ser, men det är som sagt väldigt ovanligt att det händer.

Vi tittar inte på vuxenfilmer när barnen är vakna. Vi har bara barntillåtna filmer till barnen. De enda vi har som det är 7 år på, är chicken run och Ice age. Några 11-årsfilmer har de inte sett.
 

Vi cencurerar Cartoon Network.

Skrivet av  Maria med 3 små grisar :0)
Där är det mycket osmakliga "vuxen"tecknat som jag inte gillar. Tex Cow and chicken, IR Baboon, den äckliga hunden, Curas nånting liknande heter han, mm. Jag kan inte se det själv så då får inga barn det heller.
 

Artiklar från Familjeliv