Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tandläkaren

Skrivet av Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
Igår var Mirjam på sin första undersökning hos tansläkaren. Förra året fick hon provsitta stolen, men denna gången var det första gången hon fick visa sina tänder. (Eller fick hon gult klägg på tänderna förra året oxå? - minns inte.....men räknade o undersökte gjorde de inte sist i alla fall)

Hon hade övat att gapa redan hemma vid frukosten *s*. Sköterskan som tittade på tänderna var jättepedagogisk. Hon pratade inte med mig, utan med M hela tiden.

I slutet pratade hon några ord med mig om tandborstningen, men annars förklarade hon allt för M och visade sin räknepinne o spegel mm.

Man vill ju inte att barnen ska få tandläkarskräck, så de första besöken är ju verkligen viktigt att det funkar bra.

Mirjam tycker det är roligt att få gå till tandläkare o BVC o så. Hon frågar ibland hur det känns att få spruta (hon minns inte sist hon fick det), hon vill gärna gå till doktorn... Ibland kan hon ha väldigt ont någonstans, bara för att hon ska få gå dit, så det gäller att genomskåda henne.....

HAr ni andra haft tandläkarbesök?
Svar på tråden: tandläkaren

Vi har varit där ett antal gånger...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...dels har det varit ett par "ordinarie" undersökningar (här är första tandläkarbesöket redan vid 8-9 månader) och sen skadade Axel en framtand när han ramlade för något år sen, så det blev några besök i samband med det (som tur var klarade sig tanden - den var mörkblå och satt löst så jag trodde att han skulle bli av med den men faktiskt växte den fast igen och återtog sin normala färg. Det hade jag aldrig trott - människokroppen är fantastisk!!)

Idag fick vi kallelse till 4-årsbesöket. Vi ska dit på själva Lucia. Det känns skönt att Axel har blivit så stor och duktig nu och jag hoppas att han också gapar frivilligt precis som Mirjam - vid de tidigare besöken har det varit lite si och så med det (fast då var han ju betydligt mindre och senaste gångerna hade han dessutom ont i munnen så det kanske inte är så konstigt)
 

Ja, två år har hon gått nu..

Skrivet av  • Catharina •
Vid 1 år var det bara information, men sedan har hon gjrot 2 riktiga besök. Vid 3 & 4 års ålder.
Hon har fått bananlack (= gult klägg *s*) på tänderna bägge gångerna.

Hon gillar också att gå till tandis, BVC etc.. och när jag sa att hon får spruta när hon är 5 år (lillasyster fick nyligen MPR), så sa hon att det gör minsann inte ett dugg ont! Det säger bara "stick!" sen är det borta! *s* Undrar om hon är lika kaxig när det gäller?? :)
 

Artiklar från Familjeliv