Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4-årskoll. Stor tjej!!! :-O

Skrivet av • Catharina •
Idag (hmm, igår.. tisdag) var Jonna på 4-årskontroll!
Hon fick börja med att rita en människa (där grejade hon 5-årskollen direkt
*s*, det var väldetaljerat!)
Hon drog ett streck längst ner & skrev JONNA på teckningen också. Fast hon
_behövde_ inte kunna skriva sitt namn, sköterskan ville bara se _om_ hon
kunde.

Sedan fick hon rita ett + och en cirkel. Hon fick räkna några pennor & rabbla
färgerna på dom.
Sedan hade sköterskan en liten bok med bilder, där barnet skulle namnge en del
saker. Hon klarade det galant. Sked kan hon inte säga, utan det blir "fed".
Samma faktiskt med svamp, som blir "famp".
Däremot har hon faktiskt börjat säga kött istället för "sött", så det ljudet
har hon kommit underfund med nu. Hur som helst, sköterskan tyckte hon pratade
jättebra. Framåt, social & duktig, helt enkelt!

Synen var helt perfekt på båda ögonen. Hörselkontrollen får hon en kallelse
till om ett tag.

Så var det vikt & längd då! Håll i er, här kommer siffrorna *s*

Längd: 117 cm
Vikt: 22.5 kg

Hon har jättebra proportioner mellan vikt & längd, allt ser jättebra ut! Jag
trodde inte hon var riktigt SÅ lång, men det var hon visst *s*. Där ser man.
:)

Nån som matchar hennes storlek? :-)
Svar på tråden: 4-årskoll. Stor tjej!!! :-O

En stor till här :-)

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...fast vi har inte haft 4-årskontrollen än (Axel fyllde ju år i november och hittills har vi haft 3 tider inbokade för kontrollen men varje gång har vi eller sköterskan blivit sjuka - nu har vi fått en tid den 21/12, hoppas att alla är friska då :-)

Känner igen det där med f-en som smyger sig in här och var i språket. Axel gör också så fast han pratar bra för övrigt. Det är mest h som han ersätter med f, hund blir fund och hon blir fon någon gång emellanåt.

Det ska bli spännande att se hur stor han är nu, en mätning här hemma för ett tag sen visade 115 cm och i somras vägde han 22.3 kg. Så jag tippar väl att han kanske är någon centimeter kortare än Jonna och något halvkilo tyngre.

Det låter ju som om Jonna klarade kontrollen med glans, kul!
 

Oj oj oj

Skrivet av  Fifi
....tycker det verkar pågå en tävling här om vem som kan rita bäst, vem som är längst och ser bäst....
Tänk på dom föräldrar vars barn inte klarar allt "galant"....Man blir ju orolig för mindre...


 

Med risk för påhopp...

Skrivet av   Maria med Vanna 7/9-00 & Isak 20/5-04
Jag tycker inte det är någon tävling bara för att man berättar vad som hänt på 4-årskollen. Klart man får vara stolt över sitt barn.
Någon tävlingsanda har jag inte upplevt på denna sidan i alla fall.
 

Nej....

Skrivet av  Fifi
..jag tar det absolut inte som ett påhopp....
Alla får säga sin mening.

Take care!
 

Ja fast...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...om man ska se det som en tävling så får väl ingen vara stolt över sina barn! Om barnen är tidiga så får man inte vara offentligt glad för då blir alla andra oroliga. Är barnen genomsnittliga så är det väl inget att prata om - alla andra barn är ju lika duktiga. För att inte tala om ifall ens barn råkar vara senare än genomsnittet, då törs man väl inte andas om deras framsteg - det är väl verkligen inget att skryta med att ens barn lärt sig sånt som jämnåriga barn kunnat jättelänge?! Eller...??

Nej, jag tycker nog att man kan få vara glad åt sina barn och deras framsteg oavsett utvecklingstakten. Den här sidan vore inte vidare kul om man inte fick uttrycka sin glädje när det går bra för barnen - på samma sätt som man kan be om råd och uttrycka sin oro när det är något som inte verkar gå så bra.

Sen tycker jag personligen att det är skönt att se att det finns fler barn som är större än genomsnittet. Då är inte Axel ensam som "jätte"...
 

Härligt med stolta föräldrar!

Skrivet av  Dizzycat, Bällan & Kattis
Hej! Jag tycker att det är _härligt_ att läsa alla inlägg från stolta föräldrar om vad barnen kan!
Självklart skriver jag själv lika stolta inlägg när min "sena" dotter lär sig något, (t ex tog sina första steg vid 19 månaders ålder).

Min dotter Isabella har autism och psykologen misstänker även en utecklingsstörning. Hennes 4-årskontroll gick ju _mindre bra_, om man säger så... *ler*
Men jag skulle aldrig ta illa upp för att resten av barnen här inne på listan kan mera än hon... det är väl naturligt ;o)

Kram från Dizzycat!
 

Men OJ!

Skrivet av  • Catharina •
Vaknat på fel sida? Jag trodde man fick vara stolt över sina barn? Jag har aldrig hävdat att hon skulle vara bättre än nån annan, jag har aldrig sett det som nån tävling! Jisses...
 

Min dotter..

Skrivet av  Issa med B-00 och M-03
är betydligt mindre. =) Hon är 104 lång och väger 16 kilo! Vilka skillnader det är i längd och vikt i denna ålder!
 

Jösses

Skrivet av   Maria med Vanna 7/9-00 & Isak 20/5-04
vad lång hon är :) Vanna är "bara" 107 ca.
Kul att allt gick bra på kollen!
 

Min kille

Skrivet av  Ior m Z
är 105 cm lång och väger 16,5 kilo.

När han hade ställt sig på vågen sa bvc tanten: Oj det va en liten kille det.

Men jag tycker att han är precis lagom.
 

Min är 105.5 lång och INTE liten ...

Skrivet av  Anna med tre lintottar
... tycker jag eller BVC! Han väger cirka 16,5! Fullt "vanlig" fyraåring, absolut! Dum kommentar från BVC att säga att nån är liten tycker jag.

Min fyraåring pratar bra, men vägrade säga ett pip på fyraårskontrollen.

/Anna med tre lintottar
 

Inte min "lilla" tjej

Skrivet av  Helene m Emilia 001003
Vi var för ca en månad sedan på 4 årskontrollen.
Emilia är en liten tjej är 96 cm lång och väger 15kg.
Kul att det gick bra. Emilia karade hörsel och alla tester med men inte synen fick komma tillbaka och testa synen igen men inte denna gång klarade hon den understa raden :( bestämde att en remiss ksulle skickas till ögon ,var där i MÅndags och hon såg inte helt perfekt då heller utan hon ska få glasögon. Emilia är jätte stolt att hon ska få glesögon som stora syster men hjälp så svårt det är att bestämma vilken modell eller färg hon ska ha .
 

Liten kille här!

Skrivet av  Isabelle med tre!
Men det är inte så konstigt med tanke på hans gener.Hans pappa är inte vidare lång.
Oliver mätte 102 cm och vägde 16 kilo på sin fyraårskontroll som gjordes för en månad sedan.Och då var han 4 år och 2 månader.
Vad duktig hon var!
Ville också bara säga att Oliver hade precis samma talproblem, han sa tex. fuääärd = svärd eller fuamp= svamp.
Men bara från en dag till en annan så lossnade det, och det var för 2,5 månader sedan.
 

Stor tjej här med

Skrivet av  Helen m Elin 0010 och Ida0207
Hejsan!

Elin är också en lång tjej, 112cm och 19 kg så hon är lång och ganska smal. (Brås inte direkt på mig som är kort och rund) Elin var sjuk när vi gjorde 4 års kontrollen så vi ska tillbaka i mellandagarna och göra syn och hörselkontroll.

/Helen
 

Liten kille här

Skrivet av  Maria med P 0010 & I 0311
Fast vi tycker att han vuxit jättemycket sista halvåret. Pontus var 100,5 cm och vägde 15,5 kg.
Han har alltid varit nätt.
Undrar varför dom får rita ett + på kontrollen? Någon som vet.
 

Liten kille här!

Skrivet av  Cilla med Simon-00 och Kevin-04
Simon är 102 cm lång och väger ca sexton kilo!
När dom kollade ljud så var det några fel, han läspar på s och R blir J.

Han kunde även alla färger och han kunde skriva sitt namn *stolt mamma* ;-D

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv