Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jaha, nu har vi vänt henne...

Skrivet av Majsan m Hedda & Svante
Vi har varit så bestämda att Hedda ska åka bakåtvänt tills hon är fem år, för det verkade inte som om hon skulle växa ur sin stol innan dess. Toppen, tyckte vi!

Men nu är hon fyra år och tre månader, och vi vände henne i helgen. Suck, det känns rätt trist. Faktum är att hon egentligen inte växt ur stolen, men för hon skulle få plats var lillebror tvungen att sitta fram och nu började hans huvud komma för nära framrutan. För att kunna flytta bak lillebror var vi alltså tvungna att vända Hedda.

Känns märkligt att vända henne för att vi växt ur bilen, inte för att hon växt ur stolen. Hedda är 112 cm och väger 20 kg, så hon har väl suttit bakåtvänd ganska länge ändå, försöker jag trösta mig med.

Hur är det med er andra, är det fler som vänt barnen? Vad har ni för stolar och är ni nöjda med dem?
Svar på tråden: Jaha, nu har vi vänt henne...

Några månder

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Vi vände Ludvig för några månader sen. När lillasyster flyttade bak, fick det inte plats så bra med hans bakåtvända stol.
Det kändes lite oroligt i början men nu känns det bra. Visst kan man tycka att han kanske borde suttit bakåt längre men han är ju trots allt i alla fall fyra nu.
Vi har en Graco Junior Plus som både vi och Ludvig är jättenöjda med.
 

hej!

Skrivet av  maja m alfred o tova
alfred åker fortfarande bakåt, men så är han inte så stor heller; ganska precis 1 meter och 17 kg. Han sitter väl inte _jätte_bekvämt, men hellre det än en bruten/skadad nacke.
förstår om det känns jobbigt att behöva byta för att man vuxit ur bilen och inte stolen, men hon har ju åkt bakåt så länge det bara var möjligt, eller hur ;)

jag hoppas att alfred kan åka bakåt tills han är 5 år och då är han väl ungefär lika stor som er Hedda är nu, så man får nog gå lite på storleken.

känn dig ingen skuld! du har ju haft henne bakåt så länge det bara gick!

kram maja
 

Noah är ju ingen

Skrivet av  mia m. noah o jonah + bf 21/4
lång kille, ca en meter och väger 16-17 kg. Alltså sitter han fortfarande bakåt även om det är ett himlans omställande av sätena och spännande av banden när vi är två som kör bilen(ja, inte på en och samma gång då...).
Men vi måste iaf vända stolen i april när bebisen kommer. Eftersom vi har airbag fram så måste vi ha alla tre barnen bak och det kan bli liiiiite trångt om alla ska sitta bakåtvända. Men vad glad jag är att vi har en bil som ändå klarar av tre bilbarnstolar på raken där bak.

Men jag säger som dom andra. Tycker inte du ska ha dåligt samvete över att ni måste vända henne, ni har ju inget val. Och hon är ju ändå såpass stor och har suttit bakåt i över fyra år, mer kan ni ju inte göra:)

Och ja just det, stolarna...Vi har två stycken Akta Graco Comfort duo och är hur nöjda som helst.
 

Jonna sitter framåtvänt

Skrivet av  • Catharina •
och har gjort rätt länge nu (1 år, typ??).. tyvärr måste jag säga.
Hon är en stor tjej, med lång överkropp. Växte helt enkelt ur sin Cosmic.

Nu sitter hon i en Graco Junior Plus. Vi är kanonnöjda med den, rekommenderas verkligen! Hon är 117 cm lång & väger 22,5 kg.

Att hon är så stor medför vissa bekymmer. Dels det här med bilåkandet. Dels t ex cykelsitsen. Har en Hamax som vi köpte -01. Ska man spänna fast henne i den får bältet vara utspänt till max + att hon får sitta lite framåtböjt - hon är för stor!! Jättetrist, men vad kan man göra.

Ha inte dåligt samvete för att ni flyttat Hedda nu. Hon har ju passerat 4 år med marginal, och ni hade ju inte mycket val. Byta bil går ju inte (för de allra flesta).
 

Artiklar från Familjeliv