Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Världens bästa storebror

Skrivet av Gafsan m. Axel & Kalle
Det är så otroligt kul att se ungarna tillsammans. Det är ju bara 21 månader emellan dem och själv kan man ju tycka att Axel, nybliven fyraåring som han är, är ganska liten. Men Kalle tycker att storebror är stor, stark och kompetent. Jag vet inte hur många gånger varje dag man hör hur han ropar: "Asse, äp mej!" (Axel, hjälp mig!) när saker och ting är besvärliga.

Och så bra med ett par extra armar när mamma och pappa inte kan eller vill bära. Då går Kalle fram till Axel istället och sträcker upp armarna: "Bäj mej Asse!" (Bär mig, Axel!). Och storebror stretar så gott han kan med sin 14-kilos klump till lillebror... jag är imponerad av att han över huvud taget lyckas lyfta upp honom, men han kan faktiskt bära Kalle rätt långt...

När man ser sånt så känns det väldigt bra i mammahjärtat, fast de ryker ihop titt som tätt när Axel får sina komplicerade legobyggen saboterade av en hjälpsam lillebror, eller när båda två envisas med att sitta på just DEN stolen (fast det finns tre till likadana) och vägrar ge plats för brorsan. Att ha en bror är nog mestadels ganska trevligt, ändå... :-)
Svar på tråden: Världens bästa storebror

håller med!

Skrivet av  Kajsa E m två små
Syskonkärleken är härlig att se! Mina flickor kan liksom ha hemliga koder för sig vid exempelvis middan, och som på en given signal göra samma konstiga ljud eller rörelse och sedan gapskratta som små tokar åt det.. ja jag vet inte vad som händer! Det är 1 år 4 mån emellan dem.

:)
 

Syskonkärlek

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Mmm, Ludvig ohc Elsa älskar varandra djupt och de hjälper varandra, även om Ludvig oftare hjälper Elsa med saker när vi inte har tid med en gång.
Om en av dem sover lite längre på morgonen, väntar den andra otåligt på sitt syskon.
Läste nånstans när Elsa låg i magen att "syskon är det bästa du kan ge ditt barn" och jag håller med.

Men visst bråkar de så stickorna ryker mellan varven.
 

Artiklar från Familjeliv