Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4-årskontrollen avklarad (lite skryt o lite oro :)

Skrivet av Gafsan m. Axel & Kalle
Idag hade vi 4-årskontroll för Axel. Distriktssköterskan gjorde hembesök och det gick mestadels jättebra. Inget av testerna var något problem. (sköterskan blev iofs lite konfunderad när Axel skulle rita en gubbe - han satte nämligen igång med att rita en bil med släpvagn och när sköterskan frågade var gubben fanns svarade Axel att det var han som körde bilen *s* ...fast sen ritade han en gubbe som stod bredvid bilen också, så då fick hon ju se att han kan rita gubbar och inte_bara_bilar även om det är uppenbart vilket han tycker är roligast själv *s*)

Men, men. Sköterskan reagerade lite på att det fattades flera språkljud. Både tje-, sje-, h- och s vid konsonantmöten saknas. Jag som inbillade mig att hans språk var så bra, nu blir jag ju orolig för att hans korta tungband spökar i alla fall :-(

Jag trodde inte att barn brukade kunna alla språkljud så här tidigt! Hur är det med era barn, klarar de sje- och tje- ljud och konsonantmöten t.ex. i ord som "skrämma" eller "skatt"?
Svar på tråden: 4-årskontrollen avklarad (lite skryt o lite oro :)

Tal

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Ludvig klarar alla ljud och ljudkombinationer nu. Fast nog snubblar han på orden ibland. Det sista ljudet han lärde sig var sj-ljud (för några månader sen). Innan hade han bara tj-ljud.
Vad jag har förstått så är det väl rätt vanligt att de har ljud de inte klarar av i 4-årsåldern, fast det kanske är r t.ex. Sa inte sköterskan något mer?
På den här sidan kan du läsa lite om barns talutveckling: http://www1.vgregion.se/blom/sid1.htm

Kul det där med bilen... Ibland önskar jag att Ludvig var lite mer intresserad av att rita. Fast å andra sidan är varken jag eller maken några större konstnärer vi heller så det kanske inte är så konstigt ;-)
 

Så gjorde även Izac

Skrivet av  A med Izac nov-00 & Hannah nov -04
han ritade först en bil och sedan en motorcykel och vägrade rita en gubbe!

Hans tal är lite otydligt ibland men det var inga problem tyckte bvc-tanten utan det lät som det gör för 4-åringar menade hon. Det kommer ska du se så du behöver nog inte oroa dig men visst är det lätt att tankarna kommer ändå.
 

Artiklar från Familjeliv