Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var exakt sitter fogarna

Skrivet av dotson
Alltså, om man har foglossning så har man ju ont där fogarna sitter eller hur? Men var exakt sitter de? Själv har jag ont ovanför högra skinkan men har trott att et är ischias. Men nu har jag även ont höger fram där bäckenbenet slutar. Är det foglossning? Kan man träna bort det? Vill ju inte ha ont redan är bara i vecka 23.
Svar på tråden: Var exakt sitter fogarna

Fogarna

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
kallar man det, men jag vet inte exakt var de sitter. Jag har ont där kotorna ansluter till bäckenet, de s k sakroilikalederna, men inte i blygdbenet, dvs det som sitter fram. En del kan ha ont högre upp in ryggen än bäckenet.

Det finns en teori om att foglossningen orsakas av ett hormon som heter relaxin, som gör ligament och ledband mjuka och därmed längre. Detta skulle vara det som ger upphov till problemen, dvs man förlorar den naturliga sammanhållningen. Tycker det stämmer bra på mig, är jag uppe för mycket trycks det ihop någonstans och jag får domningar och känselbortfall i benen, men vilar jag liggande en stund försvinner domningskänslorna. Dessutom förklarar det varför den tidigare behandlingen av foglossning med smärtstillande och rörelse visat sig vara fel, man ska vila och bara göra rörelser som inte gör ont för at inte fresta på bäckenet i onödan, då man riskerar att skada det eftersom det inte håller ihop som det ska.

Därför är det också viktigt med ett bälte som håller ihop bäckenet, då påfrestningen annars kan göra att det blir felställningar i bäckenet som i värsta fall blir permamenta.

En liten tröst är iallafall att de allra flesta blir bra även från svåra foglossningsbesvär.
 

Ja, det kan mycket väl..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
vara foglossning. Be din bm om remiss till en sjukgymnast som undersöker dig och ger dig ett individellt anpassat träningsprogramm.
 

Fogarna sitter

Skrivet av  Lotta
på tre ställen. Det sitter en fog på varje sida av svanskotan, c:a 1,5 cm från svanskotan. Den går genom hela bäckenet. Sedan sitter det en fog mitt rakt fram.

Det finns vissa övningar man kan göra för att underlätta. Dock är dom svårbeskrivna i textform

 

Artiklar från Familjeliv