Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ni som har rullstol - och andra kanske..

Skrivet av karin
.. kan ni gå överhuvudtaget? Hur fick ni tag på rillstol? Hur dålig ska man vara och vart vänder man sig? Jag har kryckor sedan någon månad och lyckas ibland ta mig fram ganska bra med dem och ibland sämre (typ inte alls). Hemma går jag helt utan ibland om jag ska en kort bit och stöder mig på lämpliga bänkar och möbler. Tycker dock att det är svårt att komma ut och börjar bli rädd för mitt psykiska välbefinnande.
Svar på tråden: ni som har rullstol - och andra kanske..

Jag kunde

Skrivet av  Erika med Loke 030528
ta mig fram i lägenehten, väldigt väldigt långsamt, med kryckor, när jag fick rullstolen. I mitt landsting behöver man remiss från läkaren, lämpligen då läkaren på MVC. Vi hade tidigare talat om rullstol, eftersom jag mådde så psykiskt dåligt av att aldrig komma ut (bor en trappa upp, ingen hiss). Men så blev jag kraftigt försämrad i ett slag och sedan blev det rullstol.
 

Jag är ganska rörlig inomhus

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
där golvet är platt och slätt. Värre är det ute. Rullstolen hjälper inte för alla trottoarer är ju lutade för att regnvattnet ska rinna av och då skevar stolen nedåt och jag får ta i för mycket och får ont i ryggen av det.

Så jag har blivit tvungen att acceptera att jag inte kan ta mig ut på egen hand, så sen mitten av juli har jag "husarrest". Läser deckare och tillbringar den tid jag kan framför datorn (kan inte sitta så bra) samt kollar på TV. Det är tråkigt!!! Nu har vi iaf börjat fixa barnvakt en gång i veckan så jag och maken kan få barnfri tid tillsammans, han kör rullstolen om vi ger oss av ut någonstans.

Har dock blivit en aning stadigare i ryggen sedan jag kunde börja med sjukgymnastik, det är ju alltid någonting...

Rullstolen har jag haft sen i juli, jag ringde till distriktsarbetsterapeuten och de fixade en åt mig utan kostnad eftersom jag skulle behöva ha den så länge. I vissa landsting får man hyra rullstol och det tycker jag är rätt skamlöst - som om man kunde välja att vara utan...
 

Via vårdcentralen...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
.. fick jag rullstol. Deras arbetsterapeut (?) ringde hjälpmedelsfilialen och jag kunde få ut en rullstol dagen efter. Det var en befrielse!

Min man kunde ta med mig och dottern (sittande i mitt knä) på lite utflykter och själv kunde jag göra lite småärenden på stan. trottoarer är jobbiga om de lutar för mycket mot gatan och minsta motlut känns som en jättebacke... Men man tränar snart upp armmusklerna! ;)

Ansök om handikapptillstånd till bilen om du inte redan har det. Man ansöker på kommunen och behöver läkarintyg som visar att man inte kan gå mer är 150-200 m med hjälpmedel samt att det beräknas vara så i minst 6 mån.

Jag kunde gå ganska bra inomhus, men inga längre sträckor.
 

Bara för utflykter

Skrivet av  Tyskan
Hej, jag fick rullstolen utan problem av arbetsterapeuten. Min bm visste vårt jag skulle vända mig.

Jag hade inga problem att röra mig inomhus, har aldrig använd kryckor. Men jag kunde inte gå längre sträckor. Rullstolen var för mig en möjlighet att vara på djurparken eller julmässan med familjen. Den dög inte till stan till min stora besvikelse, eftersom det fanns för många vibrationer där. Jag klarade inte heller av att använda den själv. Antingen hade vi en vuxen person till med oss som hade barnvagnen eller så hade jag den lille i knäet. Den stora gillade att använda rullstolens fotstöd som ståbräda.

Hämta en rullstol, jag tyckte den var bra för psyket!
 

Artiklar från Familjeliv