Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ischias? Frågor

Skrivet av Lia m Saga + lillebror v.22
Min barnmorska är helt säker på att jag har ischias nu. Har så himla ont så jag haltade hem igår. Jag ska uppsöka sjukgymnast. Vad gör han/hon då? Vad beror Ischias på och hur får man bort det? Blir man sjukskriven? Är i v.22 och jobbar med små tunga barn samt har en två-åring hemma.
Svar på tråden: ischias? Frågor

Ingen expert på ischias

Skrivet av  Tyskan
...men försöker att svara så gott jag kan.

Ischias är en nerv. Den gör ont när den är i kläm. Det kan vara att bebisen trycker på den. Hos 99% beror det hos gravida på bäckenleden (foglossning). Foglossningsbesvären börjar ofta runt v.20. Därför undrar jag om din bm är helt säker på att du inte ha foglossningsproblem.

Ischiassmärta är mer specifik än foglossningssmärta, vad det nu må betyder. Den ändras ofta med vädret vilket som foglossningssmärtan inte gör. Vid ischiassmärta är det bra att hålla rumpan varm t.ex. med hjälp av ulltrosor, njurbälte - du vet allt sådant som gamla tanter använder :).

Vid båda typer av smärta hjälper följande övning som kallas för katten (en omvandlad yoga-övning): Stå på alla fyra med rak rygg och rakt huvud. Böj huvudet långsamt samtidigt som du gör ryggen runt. Håll lite. Gå långsamt tillbaka till utgångsställningen. Slappna av. Repetera.

Hälsningar,
 

sjukgymnasten

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
pratar med dig om symptom osv. Jag är, som tyskan tveksam till om det är ren ischias, eller om det är fogarna....

Sjukgymnasten kan ge dig en bättre bild av vad det är du har för problem, Hur du kan lindra dem (med övningar eller hjälpmedel).

Sjukgymnasten kan inte sjukskriva. Det måste en läkare göra. Första steget är att gå till sjukgymnasten och få hjälp. Om du såsmåningom känner att du inte kan/orkar jobba, hör du av dig till din BM som kan hjälpa dig till en läare.

Själv är jag 50% sjukskriven. Om man blir sjukskriven, beror ju på vad man har för jobb, och vilka problem man har.
 

Artiklar från Familjeliv