Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aj,aj,aj!

Skrivet av Mollis med Julia
Julias peg som varit fin så länge. Nu har hon fått granulom (några veckor sedan) och det vill inte försvinna. Det geggar och sårar och i fredags var vi på sjukan och visade det så nu får vi lapisera och hoppas att det blir bättre snart. Men trots detta är pegen det bästa som hänt Julia (bland mycket annat). Skulle för all granulom i världen inte byta bort den mot en nässond!!!
Det är bara att kämpa på.
Kram till er alla barn och föräldrar.
Svar på tråden: Aj,aj,aj!

Inte kul!

Skrivet av  Katarina & Maja
Maja har haft granulom jättelänge....... i början lapiserade vi, men eftersom hon blev större så gick det inte så bra att lapisera. Om hon sov när man lapiserade så vaknade hon alltid och grinade och gnuggade magen (precis som det sved mkt!) Hoppas att det går bort snabbt så att ni slipper lapisera!
Vi satte "skin prep" på huden som skydd, en stund innan lapisering.
KRAM!!
 

Nu måste jag fråga

Skrivet av  Mollis med Julia
Vad är skin prep? Borde jag kanske veta men icke.
 

Jo....

Skrivet av  Katarina & Maja
det är som ett hudskyddsmedel. Man stryker ut det på huden efter en liten stund torkar det och bildar en tunn skyddande hinna på huden (som ett osynligt plåster). Jag fick recept av nutritionsmottagningen. Upplever det som att det svider lite mindre på huden om man skuddar den med skinprep innan lapisering.
KRAM!
 

Låter jättebra.

Skrivet av  Mollis med Julia
Går det att ha det under kompresser också för dom vill ju gärna fastna i gegget. Jag ska höra med vår nutritionssköterka om hon kan ordna det.
 

Havreblandning, Pro-Viva, Sugrör

Skrivet av  Catarina*
Hej vännen! Sofia har haft det lindrigt med granulom men så här har vi gjort. Förr när Sofia hade problem med granulom (ej infekterat) så satte jag en kompress fuktad med havreblandning (finns att köpa på hemköp) under knappen några timmar per dag.
Ibland kombinerade jag det med att ge 5-10ml Pro-Viva nyponsoppa i knappen till varje måltid. Nu sen vi fått tillgång till sugrören med mjölksyrabakterier så ökar jag bara på antalet sugrör/dag då jag ser att det tenderar till att börja vätska eller bli irriterat kring knappen.
Hoppas att Julias granulom är på bättringsvägen.
Stor kram till er alla.

 

Artiklar från Familjeliv