Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ann och Marita ang. VB

Skrivet av Mollis och Julia
Vi har haft VB för Julia sen hon var ca.6 månader. Vi fick 1/2 för första halvåret sen efter hon fyllt 1 fick vi helt. Vi överklagade och det togs upp i länsrätten för vi tycker att vi skulle haft vb även för första halvåret och mer än ett halvt andra halvåret men vi fick avslag. Det är väldigt svårt att få helt vb innan barnet är 1 år för som dom säger, alla småbarn är vårdkrävande. Ett hån tyckte vi att det var. Har man två barn sen tidigare vet man ganska väl att även dessa är vårdkrävande men alltså det går ju inte att jämföra. Då har ändå dom andra bägge varit kolikbarn. Det var jobbigt men inget, inget jämfört med allt som var med Julia. Vi var ju knappt människor det första året!!! Det vet dom men ändå tyckte dom att det inte var värt mer. Så jag tror att halvt VB fram till 1 årsdagen är ganska vanligt.
Svar på tråden: Ann och Marita ang. VB

Ja men vi fick....

Skrivet av  marita
i alla fall 3/4 tills den månad han fyllde 1 år. Sen vét jag dom som inget får fören barnet är ett halv år.
Precis som er hade vi 2 barn innan så visst visste vi vad vi pratade om. Vi fick till sist dom att förstå. Sen vad jag menade med att jag tyckte att Ann och dom skulle ha mer är ju för att Frida snart fyller år.
Då ska dom ju tala om för henne att dom bara får 1/2 nu till dess och sen mer. För dom kan ju inte behöva söka om om några månader. Sen beror det tyvär mycket på var man bor i landet har jag märkt. Kram Marita
 

Jo, jag vet

Skrivet av  Mollis och Julia
att ni fick det. Vi har ju pratat om det förrut. Jag tycker att även vi skulle fått det. Men vi överklagade ju men fick inte mer för det.
Jag kanske har missuppfattat men jag utgick nog från att även Ann skulle få helt efter ettårsdagen. Det borde hon ju få!
Nu har vi 1/2 VB med 36% merkostnadsdel och 45 timmar assistans.Jag är anställd som hennes personliga assistent.
 

Artiklar från Familjeliv