Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ann med Frida ang. Ptosop

Skrivet av Katarina med Maja
Hej!
Maja har opererat sina ögon vid två tillfällen.
Första gången vid 15 månaders ålder (båda ögonen), samt nu för några veckor sedan (ett öga).
Maja utvecklades enormt efter operationen. Innan var hon mkt svag, vi tränade henne hon sjukgymnasten utan större framsteg.. hon hade nog fullt upp med att se, huvudet höll hon kraftigt bakåt. När operationen var avklarad tog hon ett "skutt " i utvecklingen. Hon gick vid 20 månaders ålder (från att bara suttit vid 15-16 mån)
Fråga på!
KRAM!!
Svar på tråden: Ann med Frida ang. Ptosop

Åh vad kul att höra!!!

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Jag är också bekymrad över att Frida böjer huvudet mycket bakåt hela tiden, det måste ju medföra problem i nacken? Men de säger att vi får vänta med den operationen för det blir bättre om man gör den senare. Men jag känner nog att jag vill få det gjort snarast eftersom jag är rädd att det stör henne för mycket.

Du har inga före och efter-bilder på henne där man kan se skillnaden? Hur kändes det efter första operationen, såg hon mycket annorlunda ut? Hur lång tid tar operationen och kan den misslyckas?

Kram och tack för svaret!!!

Ann
 

Hej igen!

Skrivet av  Katarina med Maja
Maja har inte fått några nackskador (vad vi vet..)

Efter vad jag vet så är detta en operation som ofta måste göras om (eftersom ögonlocket hissas upp med tunna trådar, som kan gå av eller hänga ut sig med tiden).
När barnet är mellan 4-14år så görs en slutlig korrigering, då tar man en muskel (eller var det sena?) från låret och sätter in.
Maja har dessutom ett mogolidveck i ögonvrån som ska fixas.
Tyvärr så har jag inte lagt in några före och efter bilder på nätet. Men tidigare så satt hon med huvudet kraftigt bakåt roterat, ögonlocken skymde över halva pupillen.
Nu ser det mkt mer "normalt" ut, ögonlocket är lite veckat. Maja sover med öppna ögon med det stör henne inte (från börjag fick hon droppar).
Opertionen går snabbt, nu senast med ett öga, endast 15 minuter. Så båda kanske tar 1 timme (lite fortfare vid en reoperation).
Vad jag vet så kan det inte misslyckas, de skär inte bort något, bara "hissar upp" lite som sådana hissgardiner (fast trådarna är osynliga och ligger under huden) Maja har två miniärr i ögonbrynet. De bleknar och syns sedan inte alls.

Jag kan inte se att argumenten att vänta, på något sätt kan väga upp alla fördelar!!! Hade vi väntat så hade vi fördröjt Majas fysiska utveckling ytterligare.. det var inget alternativ.
Vem har föreslagit att ni ska vänta ? Ögonläkare?
KRAM!!! Stå på dej!
 

Missade en fråga..

Skrivet av  Katarina med Maja
När vi mötte Maja på uppvaket efter första operationen, såg hon helt annorlunda ut.. ögonen var helt uppspärrade såg lite onaturligt ut.. Men efter en vecka så hade svullnaden lagt sig och blåmärkena börjat blekna bort. Jättefin!!! (det var så härligt att se ögonen ordentligt)
Maja märkte nog genast skillnad, för hon började vara mer vaken och träna sina svaga ben på att resa sig upp.
KRAM!
 

Hej igen!

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Tack för all info, den är ovärderlig!

Det är både neurologen, barnkardiologen och neurologen på HAB som sagt att det där görs bättre när de är äldre. Ögonläkaren har väl inte sagt så mycket ännu men jag ska ta tag i saken imorgon PRONTO! *ler*

Kan Maja inte stänga ögonen alls längre? Inte blinka heller? Ser inte det märkligt ut?

Har du någon hemsida?

Kram!!!
Ann
 

Hejsan!

Skrivet av  Katarina med Maja
Maja kan inte stänga ögat helt, ögonen är öppna när hon sover. När hon var mindre brukade jag täcka vagnen lite om vi var ute och gick när hon sov, för det ser kanske lite "ovanligt" ut om man sover med öppna ögon..
Blinka kan hon (mer som att hon snabbt för ögat lite bakåt)..ja det funkar iallafall.
Det klart att det ser lite märkligt ut, men de gjorde de innan också.. ibland har "folk" misstänkt Downs när de ser henne, är det ögonen? (kanske mongolvecket i ögonvrån)
Men i det stora hela brukar de flesta se mkt förvånade ut när jag säger att hennes ögon är opererade.
Vi har ingen hemsida.
JA stå på dej, låt en ögonläkare göra en bedömning!
KRAM!!
 

Artiklar från Familjeliv