Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla Er som ger Losec..

Skrivet av Anna och Maja -03
Hej,
Vår Maja får en halv tablett Losec om dagen som vi löser i 5 ml vatten och sedan ger vi 3 ml utav det ( krångligt..) men hur som helst så är det säkert hemskt för henne som har svärt att svälja och så så vi hörde oss för om vi fick ge Lanzo istället och läkarna tyckte att det va ok, han trodde( neurolog) att det va ok att ge genom knappen men tänkte höra med nån av er som kankse ger genom kanppen. Vi gav Losec en gång genom sonden och det blev ju tvärstopp så klart! Tror också att Majas dos är lite för låg, bör nog höjas hon kräks 2 ggr efter varje måltid. Så jobbigt för de små...
Nån som har ngt bra tips?
Svar på tråden: Alla Er som ger Losec..

Vi har samma problem.

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Skulle också önska att man kunde få ngt att ge i knappen istället. Samtidigt så är faktiskt Losec det enda som hon ju alltid får i munnen och vi blandar 1 tablett med saft istället för vatten så att det ska bli lite gott. Hon gillar det! :-)

Fram tills nu för en vecka sedan har hon fått en halv om dagen men vi höjde alltså dosen nu häromdagen till en om dagen istället. Hon är nu strax ett år och väger runt 9,5 kg.

Frida kräks också väldigt mycket just nu, jag är såååå trött på det´. Frida verkar inte lida så mycket av det, hon skiner som en sol direkt efter, men visst måste det vara obehagligt. Vi var inne och lämnade ett avföringsprov i Lund idag för att kolla så att hon itne har fått Clostridium igen. Hoppas inte, på ett sätt. Samtidigt finns det ju då ändå hopp om bättring, så jag vet inte vad jag hoppas egentligen.

Kram
Ann
 

Vi har alltid gett Losec i knappen..

Skrivet av  Katarina & Maja
funkar bra :)
Varför skulle ni ge den i munnen?
KRAM!
 

Via knappen...

Skrivet av  Carina och Filip
ger vi Losec. Löser upp den ordentligt i vatten och sprutar in och tar därefter och sprutar 15-20 ml vatten efterråt, så att det inte ska bli stopp. Funkar jättebra! Men man får vara lite snabb så att det inte blir stopp, men än sålänge inga problem.
 

Teknik

Skrivet av  Thea
Vi har alltid gett losec via sonden - först i nässond och nu i peggen. Men det kräver lite teknik ;-).

Mina bästa losectips är:
Var inte för snål med vätska att lösa upp tabletten i. Till 1 tablett tar vi ca 10 ml vatten. Håll sprutan i rörelse när ni dragit upp losecen så att de små kornen inte samlar sig på ett ställe. Håll sprutan i rörelse även när ni ger i sonden. Spola sonden SNABBT därefter med vatten så att det inte blir stående losec i sonden.

Vi har bara fått stopp i nässonden. Aldrig i peggen och jag antar att det är för att den slangen är grövre. Blir det tvärstopp så är det våld som gäller. För nässonden tog vi 5 ml vatten och tryckte på för allt vad vi var värda. När jag inte lyckades fick min man ta vid. Se bara till att hålla emot ordentligt så att inte sprutan lossnar och ni får vatten överallt. Vi har aldrig behövt byta sond för att losec har satt igen den.

Lycka till!
 

Tack för alla tips...

Skrivet av  Anna och Maja -03
Nu har vi i och för sig fått Lanzo utskrivet också och tänker prova det istället. Lite dyrare är det men man får och andra sidan räkna av det på högkostnadskortet. Men Losecen gick det inte, beror tydligen på vilken typ av Losec man har.

Ska prova att skynda mig att spruta in i knappen, och sen skölja med lite vatten efteråt. Sant som ni säger att slangen till knappen är grövre så det borde inte fastna lika lätt...
Bra tips också att blanda med lite saft. Maja är ju än så länge rätt liten så jag vet inte om saft är så bra? Ja, ja, det ord´nar sig nog.

Kram till alla duktiga mammor!
 

Losec i knappen

Skrivet av  MammaMia
Hej, vi hade samma problem med stopp och annat. Vi kunde väl klara det ganska bra hemma, men när ngn annan, som inte var så van , skulle göra det blev det stopp. Vi bytte till Zantac istället. Det är inte lika bra, men fungerar för Hugo iaf.
 

Artiklar från Familjeliv