Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga...

Skrivet av .:Em o tjejligan:.
Ni som har era på dagis eller förskola och så..hur funkar det med ätandet?
Jag menar, på det dagiset Phillie ska börja har dom som krav att barnen ska gå och äta själva?
Visst nu är det ju ett halvår kvar och kanske fixar det sej till dess men..om det inte funkar och hon fortfarande bara tar flytande och välling?
Kan man då kräva av personal att dom gör detta istället för vanlig lunch..jag menar Philli evill ju ha maten men kan ju inte få ner den...och jag tror inte att dom vil ha ett barn som håller på att kvävas varje gång dom äter...så är det då rimligt att att dom ger henne flaskan?
eller då kanke mugg...????
Svar på tråden: En fråga...

Kan de ge i sond

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
eller knapp så borde de väl kunna ge i flaska? De måste väl utgå ifrån barnets behov?

Ann
 

Det kan de inte kräva..

Skrivet av  Katarina med Maja & Kalle
de får tänka om.. alla barn har rätt till en plats på förskolan!
Kram!
 

Du ger mej hopp...

Skrivet av  .:Em o tjejligan:.
Med tanke på vad du skrv till Anna m Maja här ovan oxå.
JAg menar det här med att gå oxå.
Inte nog med att hon kanske inte äter då vet ju inte om hon lärt sej heller.
Men det ska nog fixa sej. Kram
 

Verkar orimligt

Skrivet av  Thea
Min son går på dagis och han äter bara 5-månaders-puréer och måste bli matad. Dessutom ger de sondnäring i knappen. Dagis har fått extra resurser kring lunch för att kunna ge honom mat. Och jag har bekanta vars son inte kunde gå förrän i 2-3-årsåldern och han gick på dagis.

Om ert dagis inte anser sig ha möjighet att tillgodose din dotters behov får de söka mer resurser hos kommunen.
 

Åh, jag hoppas!

Skrivet av  .:Em o tjejligan:.
Vi ska ju få en op nu i slutet av maj och börjar hon kanske äta efter den så kan hon ju iaf äta som din kille 5-mån pureer, kanske...
Men det där med gåendet...det vet jag att dom har som krav att barnen ska kunna.
Och om hon inte går upp i vikt och växer på sej lite tills aug så lär hon nog inte gå heller...
Men är det då dagis ansvar att söka extra hos kommunen eller är det mitt?
 

Kan reglerna dåligt

Skrivet av  Thea
Det är dagis som ska söka, men ta upp dotterns behov när ni söker platsen så att det inte kommer som en överraskning för den som ska planera verksamheten. Det bästa är om du kan få hjälp av en kurator. De kan reglerna utan och innan och vet vad ni har rätt till. Acceptera inte rakt av att hon måste kunna gå och äta själv för att få en dagisplats!
 

Artiklar från Familjeliv