Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om antal kalorier era barn får....

Skrivet av Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Vår dietist säger att rekommendationerna för barn mellan 1-3 år är 1400 kalorier/dag. Frida får absolut inte i sig så mycket, och hon är ju 1,5. Men hon säger ju också att det bara är riktlinjer, vad nu det ska betyda. *suck*

Vi får nog börja med nattpump igen verkar det som för nu får hon bara i sig mellan 7-800 kalorier per dag. Och upp i vikt går hon inte just nu så det är på tok för lite.... *Jaja, vad är en bal på slottet...????*

Kramar
Ann
Svar på tråden: En fråga om antal kalorier era barn får....

Hur mkt har hon minskat?

Skrivet av  Katarina med Maja
eller står hon still?
Satte ni upp några "riktlinjer" innan ?
Vid "exprement" eller under period av "behandling" dvs trigga barnet till att äta av instinkt..
har vi kört (efter SÖS inrådan)
¤10% viktnedgång= ok
¤Stå stilla= bra, eftersom barnet kompenserar bortfallet
Viktökning eftersträvas naturligtvis men man "väntar in" barnet.
Dessutom brukar man ge barnet en tid (en månad ex) för att "visa vad det går för".. om det är förtidigt eller om barnet är kapabelt att fixa neddragning av sonden. Vi väger ca en gång per månad, högst.
Kram! Berätta gärna mer..nyfiken.. :)
 

Hon står still

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
och det har hon gjort länge nu, tyvärr. Hon väger ungefär 10,5 kg och är 80 cm lång, så hon är smal, riktigt smal. Dubbelhakan är borta, inga lår, ingen liten rumpa, man ser revbenen på ryggen. :-( Så här smal vet jag inte om hon någonsin varit faktisk.

Vi har sagt nu att vi ger henne 400 ml Isosours Junior på natten nu ett tag plus öka upp dagsportionerna till 170 ml var fjärde timme. Då får hon ju 1080 ml/dygn i sig vilket blir 1300 kalorier lite drygt. Sen ska vi försöka ge ännu mer dagtid och minska nattmaten men att sluta helt med nattmaten nu var kanske lite förhastat.

På tisdag ska vi väga henne. Jag fasar. :-( Min lilla skrutta är så smal.

Kram
Ann
 

Ok!

Skrivet av  Katarina med Maja
Ja hon låter lite smal.. men jag ska kolla vad Maja vägde.. (vid 1.5 års ålder 10390g och 81cm )
Jag tycker (har bara Maja som referens) att om haft en down period och man "matat upp" henne så kan det i sig trigga hungern, så att när vikten är ok, funkar bra att trappa ned lite (att de kompenserar sig själva)
STOR KRAM!!! Till dej och din fina tjej!!
Det vänder, vi kämpar på!!!
 

Det skulle stå MAX 10%..

Skrivet av  Katarina med Maja
i viktminskning..
 

Ungefär samma som ni

Skrivet av  Thea
E får ungefär samma mängd kalorier som Frida får nu och han blir snart två år. Han är smal, men LAH-sköterskorna tycker att vikten är ok. Jag minns faktiskt inte vad han väger - det är maken som sköter det nu för tiden. Jag vill minnas att vår dietist sagt att barnen borde ha 100 kcal per kilo kroppsvikt i den åldern, så vi har en bit till hennes rekommendation. Jag skulle gärna se att han fick i sig mer, men vill inte pressa för hårt heller. Svår balansgång det där. Vi kommer ligga kvar på det kaloriintaget så länge vikten är ok.
 

Vad bra

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
att ha det som riktmärke att gå efter, 100 kcal per kilo. Då skulle Frida behöva 1050 kalorier men om hon nu skulle öka mer så får vi väl lägga till ett par hundra då. För en smalis är hon verkligen. :-(

Kram
Ann
 

840 kalorier/dygn...

Skrivet av  sebbes mamma
sebastian har ju kont.matning dygnet runt och dygnsmängden är 700 ml barnsondnäring vilket blir 840 kalorier/dygn... han är ganska precis 1 år och är ca 76 cm och väger 7500 gram. har oxå för mig att dietisterna pratat om ca 100 kalorier/kilo kroppsvikt (som thea skrev) men har aldrig tänkt riktigt på det, är det så ligger ju sebbe en bit över den rekomendationen......
 

Går han upp

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
bra nu då?

/Ann
 

berg o dal bana

Skrivet av  sebbes mamma
han går upp bra till och från, två veckor irad nu hade han gått upp 200 gr/vecka vilket är jätte bra iaf när det gäller sebastian. men nu har han istället stått still i två veckor.... det är som en berg o dal bana hela tiden... dietisterna funderar på att öka på barnsondnäringen med duocal eller calogen....
 

Ca 900 kcal

Skrivet av  Elenor med Sol
...får Sol som är drygt 2 år nu. Det är åt skogen för lite enligt alla vetenskaper, men hon ökar i vikt som hon ska och lite till. Nu är ju inte hon lika rörlig som "vanliga" tvååringar så det inverkar givetvis på energibehovet, men jag antar att Frida inte heller är helt i fas med sina jämnåriga med tanke på hennes handikapp. Sol har matpump på natten, något som hon kommer att vara tvungen till länge, länge. Kanske hela livet, ingen vet. Det beror på hennes sjukdom och är bara att acceptera, men inget kul i alla fall. Efter 1½ år har vi ändå vant oss vid att det ska vara så. Nu är vi oxå i det läget att tösen äter allt hon behvöer själv under dagtid, men det innebär oxå att vi tappat kontrollen lite på hur mycket energi hon får i sig och det är stressande i sig. Det blir vågen som får visa om vi lyckas någorlunda bra eller inte.
Även om pump på natten inte är så trevligt, så är det i alla fall bättre än att barnen ska tappa vikt och därmed också kanske komma efter i utveckling när inte kroppen får vad den behöver. Men j-lar vad vi är dyngless på slangar och pip och allt vad det är runt detta.
 

Hej Elenor.

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Tack för ditt svar. Jag har glömt vad det var för sjukdom Sol har..? *sorry*

Frida fick ha pumpen inatt igen och visst, det går ju, fast man önskar att man slapp förstås. Men med tanke på att det är en övergående fas i Fridas fall till skillnad från för Sol så ska jag väl inte gnälla. :-)

Kram
Ann
 

Diagnosen

Skrivet av  Elenor med Sol
heter LCHADD, dvs brist på ett enzym som kallas LCHAD. Lite mer finns att läsa på hennes hemmis: www.babyfriends.nu/medlem/solan om du vill. Sol har oxå en cp-diagnos som hon fick i februari som vi brottas med, men den har ju inget med maten att göra, bara motoriken.
 

Just det

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
så var det ju!

(har säkert frågat dig tidigare om du känner en pojke från Lund som har samma diagnos, han låg på neo samtidigt med oss i oktober -02?)

Kram
Ann
 

Artiklar från Familjeliv