Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mattränar ni?

Skrivet av Gabrielle med Victoria 26/1-04
Här är mamman med 1000 frågor..

Hur gör ni för att öva era små att äta? Och vad ger ni för något?

Jag försöker sedan ca 1 månad systematiskt varje dag minst en gång. I början gick det lite grann,hon öppnade munnen och var aktiv en liten stund. För varje dag gick det sämre och sämre.

När jag bytte sked blev det bättre igen men snabbt gick det tillbaka till att kniiiiipa ihop munnen och vägra. Igår lät jag henne leka med skeden (som hon gillar att pillra med) fast jag geggade in hela skeden med gröt och på så sätt åt hon. Jag fick hela tiden ta skeden och lägga på ny och tillslut hade hon fått i sig ganska mycket.

Naturligtvis var det gröt överallt och när jag konstaterade att hon inte hade något emot smaken så försökte jag ge vanligt på skeden men hon bara knep ihop munnen och ville inte.

Så, berätta gärna hur ni gör. Saker ni testat, smaker ni testat osv.

Kram!!
Svar på tråden: Hur mattränar ni?

Halloj!

Skrivet av  Katarina med Maja
ja men du gör helt rätt!!
Låt henne kladda och känna på maten, det stimulerar aptiten och motverkar olustkänslor för mat.
Pureer var inte Maja mkt för, det var svårt att få i henne, bättre gick det med hjärtan (från OLW) de smälter i munnen och ostkrokar (som hon numera inte äter..) sedan blev det oliver, grissinipinnar (smälter ochså) kex, senare mögelost, ja hon hoppar lite..
V gjorde så att Maja "mattränade" tillsammans med oss, fick smaka av vår mat , samt att jag följde måltidsorningen, frukost, lunch, middag, hon satt med och fick sonden efter vi ätit klart (mest vi vuxna som åt.. hon åt ofta inget men hon hade lite mat på en tallrik och fick utan tvång en chans ev pilla i sig lite) Sedan blev det mat i knappen. Vi har undvikit leksaker vid matbordet.
När hon blev lite större blev det lite mer "handgripligt" -Nu är det mat.. fick ofta hämta henne.. Nu kommer hon självmant :)
Att ha barnet med sig när man bakar och lagar mat har varit mkt positivt för Maja, att får gegga med deg, slicka sockerkakssmet
Likt en dåre är det bara att kämpa vidare, det ger resultat, trots att det känns mörkt, då och då..
Kramar!
 

sebbe sitter med vi bordet...

Skrivet av  sebbes mamma
och leker med maten, samma mat som vi äter =)
ger jag sebbe med sked kräks han 99 ggr av 100 men får han själv stoppa i munnen så går det lite bättre... han sväljer dock inte ner särskilt mycket inte ens en tsk/dag.
han har inte svårt för smaker, verkar gilla det mesta rent smakmässigt, men man får ha i tankarna att med pumpen dygnet runt finns ingen hunger alls och det är ju ändå hungern som gör att vi till slut lär oss äta...
vi kämpar på med smaker för att det antagligen blir lättare för honom att lära sig äta sedan om han åtminstone inte är rädd för att smaka.....
 

hej

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
matträningen är verkligen ett kapitel för sig självt. Som ovanstående skriver så är det bara bra att de får kladda med maten. Man ska inte vara där och torka kring munnen innan måltiden är klr har vi fått lära oss. I början gav vi pureer, yoghurt och liknande på fingret men nu hugger han mest så det får bli sked. Vi har en sked med mjuk skeddel från bambino tror jag, den är bättre tycker vi. Som minimum får han flaskan eller pureer 1g/dag. Nu på senare tiden har han fattat det här med att doppa kroppsdelar i maten och föra dem till munnen, innan var han inte så duktig på det så vi har jobbat med skeden. Han kniper nästan alltid ihop munnen men om man skojar med honom så han skrattar kan man få in några teskedar. Första skeden är aldrig god ser det ut som men på senare tid har han ibland öppnat munnen sen några ggr efter att vi "skojat" in skeden i munnen några gånger.
Han får smaka på allt vi äter som han inte riskerar att sätta i halsen, Alexander kan inte hantera minsta lilla bit i maten ännu utan att kräkas. Men det brukar vara gott att slicka/suga på tex pommesfrites, fruktbitar, såser etc.
Han brukar få någon matbit att leka med vid bordet när vi äter men än så länge är den huvudsakliga matträningen inte samtidigt som vi äter.
Det är bara till att kämpa på och suga till sig tips. Tips om mat som fungerat som jag fått härifrån är bananyoghurt, ostbågar. Ska ge mig ut och köpa hjärtan från olw och nästa gång vi är på liseberg får det bli sockervadd.
Kram
 

Tips

Skrivet av  Hmamma
Hej!

Vår lilla har visserligen inte haft knapp, men sondmatades i 1 år och har haft väldigt stora problem med maten. Nu är hon 6 år och äter bara vanligt mat sedan ca 1 år tillbaka, allt via munnen, fastän det fortfarande tar lång tid att äta, t ex 1 timma att äta lunch.
Något av det första hon åt var ett slags snack som heter sombreros, vet inte om det finns längre, men det var en typ av snacks som smälte i munnen. Non-stop delade i 4 delat åt hon också, det var tydligen gott med det knapriga höljet i kombination med chokladen som smälte. När hon var väldigt liten doppade vi nappen i litegrann pure och gav när hon satt i hoppgungan, gjorde liksom en lek av det hela. Sedan drack hon under flera år sin sondnäring ur kopp (detta är kanske inte aktuellt när man har knapp, men hon hade bara nässond), vi började med vatten och mjölk i koppen och tog succesivt mer sondnäring i. Andra favoriter var salta grejer som chips och sånt. Pepparkakor kan också vara bra, de smälter i munnen. Sedan satt hon och tuggade och spottade ut väldigt lång tid innan hon började klara av att svälja, men då fick hon iallafall träning på att tugga. Är man rädd att barnet skall sätta bitar i halsen finns det ett slags nät man kan lägga maten i, tror det finns på Mun-H-Centers hemsida.
 

Hej Gabrielle!

Skrivet av  Thea
Jag tycker att du verkar vara inne på helt rätt spår!

Jag har inte skrivit här på länge och min pojk får faktiskt inget i knappen sedan ett par månader tillbaka.

Med E så mattränade vi i samband med att han skulle få mat i knappen, men inte vid alla hans måltider. Vi erbjöd släta puréer på sked, på finger ibland, och lät honom gegga i den utsträckning vi själva orkade med. Vi har även gjort saker som man inte "ska" göra - vi har trugat och vi har tvingat in en eller två skedar med liiite mat på.

Vi har upplevt det som att E var rädd för maten, rädd att sätta i halsen, och att han hade bestämt sig för att han inte tänkte befatta sig med mat. Därför valde vi att använda milt tvång _ibland_ för att visa att det inte är så farligt som han tror. Men det gäller naturligtvis att vara försiktig med mängden och konsistensen så att han inte sätter i halsen för då förvärrar man bara det hela.

Distraktion har varit lösningen för oss. Vi läser böcker för honom medan vi ger mat och då glömmer han bort att han bestämt sig för att inte äta. Men nu är vi ju fast i läsa-bok-fällan och har ganska mycket jobb framför oss för att ta oss ur den.

Den mat som fungerat bäst för oss är Frutti från Nestlé. Det är en väldigt lös fruktpurée. Gröt har varit bra, men man hinner ju inte göra av med ett paket innan det blir dåligt när man bara lagar en matsked åt gången. 5-månadersburkarna fick vi till en början röra ut med vatten för att få en lösare konsistens. Generellt verkar Semper ha grövre konsistens på sin mat än Nestlé, om man nu vill använda burkmat.

Min gosse vägrar fortfarande allt som inte kommer på sked, så smörgåskex och ostbågar funkar inte här.

Alla barn funkar olika, så gör som det känns bäst för er. Vill ni gegga så gör det. Står du inte ut med kladdet varenda dag så låt bli. Känns det fel med leksaker och böcker vid måltiden så skippa det. Känner ni att det underlättar och ni är beredda att ta striden om god måltidsordning senare så plocka fram grejjer som hon tycker är roliga. Ge mat som hon verkar tycka om smaken på och strunta i vad som är nyttigt när det är så små mängder hon får i sig (fast jag skulle iofs inte ge bara sylt och chokladpudding om det nu var det som hon tyckte bäst om). Ta råd och inspiration från andra men hitta ert eget sätt.

Det är motigt och frustrerande, men förhoppningsvis så ger det resultat så smånongom.
 

Tack snälla mammor..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
för att ni delade med er.

Igår gick det så dåligt med maten att jag blev både arg och ledsen. Känner sån press på mig att få det att fungera.

De senaste dagarna har hon spottat gröt i ansiktet på mig. Vi pratar alltså riktiga loskor. Vet inte om hon tycker att det är roligt att göra så eller om det är ett sätt att göra sig av med maten. Kankse en kombination av båda.

Jag tänker göra några dagars uppehåll nu.
 

Artiklar från Familjeliv